نیاز گردشگران بخش سلامت در برنلمه ریزی لحاظ شود
به دلیل پذیرش بیماران خارجی ، نیاز اردبیل به امکانات درمانی بالاتر از استانداردهای ملی است.
کد خبر: ۲۵۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۵ 03 February 2015

احداث بیمارستان و درمانگاه در هر منطقه باعث افزایش شاخص های بهداشتی و سلامتی آن منطقه می شود و به صورت مستقیم بر افزایش امید به زندگی اهالی تاثیر می گذارد.

به گزارش تابناک از اردبیل، طبق برنامه پنجم توسعه استان اردبیل باید تا پایان سال 1394 تعداد تختهای بیمارستانی خود را به یکهزار و 157 تخت برساند تا به استاندارد ملی تعریف شده برسد.

در چند سال اخیر سرعت پیشرفت پروژه های بیمارستانی در استان کند بوده است.

در اردبیل بیمارستان یکصد تختخوابی دانشگاه آزاد بعد از گذشت 10 سال هنوز راه اندازی نشده است. این در حالی است که سازه این بیمارستان از دو سال پیش به مرز پیشرفت فیزیکی 90 درصد رسیده است اما مسئولان دانشگاه آزاد می گویند این دانشگاه فعلا بودجه کافی برای تامین هزینه سنگین تجهیز و راه اندازی آن را ندارد.

راه اندازی بیمارستان تخصصی 120 تختخوابی سوختگی اردبیل (تروما) هم به دلیل اعزام گاه و بیگاه بیماران سوختگی و سوانح به استانهای همجوار یکی از ضروری ترین کمبودهای استان به شمار می رود. عملیات احداث بیمارستان سوختگی اردبیل از سال 86 آغاز شده است و قرار بود سال 88 افتتاح شود اما از آن زمان تاکنون مسئولان کوشیده اند با تامین اعتبار مورد نیاز، پروژه را تکمیل کنند.

در شهرستانهای نیر ، نمین ، کوثر و سرعین ، احداث یا تکمیل مراکز درمانی که دارای امکانات کافی اورژانسی و تخت های بستری باشند ضروری است.

بیمارستان 120تختخوابی پارس آباد که از سال 85 آغاز شده بود هنوز هم آماده نیست و بخشهایی از بیمارستان ولایت گرمی ، امام خمینی خلخال ، و ولیعصر مشگین شهر نیاز به نوسازی امکانات و افزایش تعداد تخت ها دارند.

این در حالی است که با توجه به تلاش اردبیل برای تبدیل شدن به قطب گردشگری سلامت در منطقه قفقاز لازم است که نه تنها نیاز اهالی خود استان به مراکز درمانی مرتفع شود و ظرفیت تخت های بیمارستانی موجود به استانداردهای ملی برسد ، بلکه باید ظرفیت های مازاد بر استانداردهای ملی هم در مراکز درمانی استان ایجاد شوند تا بیمارستانها جوابگوی گردشگران جمهوری آذربایجان نیز باشند.

برابر آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل، پذیرش اتباع آذری در بیمارستانهای دولتی این استان در سال 1389 حداکثر سیصد نفر بود اما این میزان با رشد 5/5 برابری در پایان سال 92 به یکهزار و 650 نفر افزایش یافت.

این روند افزایشی امسال نیز ادامه داشته است. به گونه ای که در شش ماهه نخست سالجاری یک هزار و سیصد نفر بیمار آذری در بیمارستانهای دولتی استان پذیرش شده اند که به نظر می رسد تا پایان سال 93 این تعداد از مرز دو هزار نفر فراتر خواهد رفت.

بنابراین لازم است که مسئولان ذی ربط استان برای توسعه ظرفیت های درمانی و بیمارستانی در استان تلاش کنند.

به گفته دکتر فرهاد پورفرضی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل ، این استان با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 250 هزار نفر در حال حاضر حدود 720 تخت بیمارستانی در بخش خصوصی و دولتی دارد.

بر اساس قانون پنجم توسعه به ازای هر یکهزار نفر باید 6/1 تخت بیمارستانی وجود داشته باشد. اما هم اکنون به ازای هر یکهزار نفر ، حدود 38/1 تخت بیمارستانی در استان اردبیل وجود دارد.

دکتر فرهاد پورفرضی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در این باره گفت: در حال حاضر بیمارستان تخصصی سوختگی اردبیل و بیمارستانهای پارس آباد و کوثر در حال احداث هستند. این سه بیمارستان اکنون در مجموع 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

پورفرضی افزایش ظرفیت درمانی وخدماتی درمان بستر نمین و نیر ، افزایش ظرفیت اورژانس بیمارستان ولی عصر مشگین شهر افزایش یک بخش 30 تخته در بیمارستان امام خمینی اردبیل را از دیگر طرح های در حال اجرا عنوان کرد و افزود: با بهره برداری از تمامی این پروژه ها تا هفته دولت سال آینده فضای درمانی استان به بیش از یکصد هزار متر مربع خواهد رسید.

وی افزود: با توجه به پروژه های موجود تا اواخر سال 94 بیش از 380 تخت جدید بر تعداد تخت های بیمارستانی استان اضافه می شود و باعث خواهد شد که تخت های بیمارستانی موجود در استان از 38/1 تخت به ازای هر یکهزار نفر به 7/1 تخت افزایش یابد و در واقع از استاندارد تعریف شده ملی فراتر می رود.

با این حال استاندارد ملی تخت های بیمارستانی برای جمعیت خود استان تعیین شده است و این ایراد به آمار اعلام شده از طرف رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل وارد است که در آن نیاز گردشگران خارجی بخش سلامت پیش بینی نشده است.

علی آذرنژاد معاون عمرانی استاندار اردبیل در مورد آخرین وضعیت سه پروژه بیمارستانی در حال احداث استان گفت: تاکنون 8 میلیارد تومان اعتبار برای بیمارستان تخصصی سوختگی اردبیل (تروما) هزینه شده است و در سالجاری برای تکمیل آن 8 میلیارد تومان دیگر اختصاص یافته است گفت: سعی می کنیم این بیمارستان تخصصی 150 تختخوابی تا پایان خرداد ماه 94 به بهره برداری برسد.

وی افزود: بیمارستان 32 تختخوابی شهرستان کوثر با کل اعتبار 7/7 میلیارد تومان تاکنون 65 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تا کنون 4/7 میلیارد تومان از اعتبار پیش بینی شده برای آن هزینه شده است که طبق برنامه قرار است تا آخر شهریور ماه سال آینده تکمیل شود.

معاون عمرانی استاندار اردبیل در مورد بیمارستان 120 تختخوابی پارس آباد هم گفت: اعتبار پیش بینی شده برای اتمام این پروژه در سالهای گذشته 22 میلیارد و 400 میلیون تومان بوده است و تا اکنون 20 میلیارد تومان اعتبار برای آن هزینه شده است و در حال حاضر کل طرح از 65 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است .

به گفته آذرنژاد اخیرا 2 میلیارد و200 میلیون برای این پروژه اختصاص یافته است.

با توجه به طولانی شدن فرآیند احداث بیمارستان 120 تختخوابی پارس آباد و پیشرفت 65 درصدی ساختمان آن روشن است که تکمیل نهایی ساختمان آن به دلیل تورم به اعتبار بیشتری از میزان پیش بینی شده نیازمند است.

احداث ساختمان بیمارستانها تا مرحله تکمیل سازه بر عهده اداره کل راه وشهرسازی است و در ادامه تجهیز واداره آن به دانشگاه علوم پزشکی سپرده می شود و اعتبارات پیش بینی شده برای این طرح ها فقط تا مرحله تکمیل ساختمان بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل می گوید غیر از هزینه احداث ، برای تجهیز این بیمارستانها به وسایل وامکانات لازم حداقل به 40 میلیارد تومان اعتبار مجزا نیاز است. اگرچه مسئولان امیدوارند با تامین بودجه های مورد نیاز ظرفیت تخت های بیمارستانی به استانداردهای برنامه پنجم توسعه برسد اما کارشناسان معتقدند با توجه به روند رو به افزایش پذیرش بیماران آذری در مراکز درمانی استان اردبیل، این استان به تخت های بیمارستانی بیشتری از استاندارد تعریف شده ملی نیاز دارد و مسئولان باید در برنامه ریزی های خود این نیاز وافزایش تقاضا را لحاظ کنند تا اهالی استان در مراجعه به بیمارستانها با کمبود مواجه نشوند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار