مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل از برگزاری ششمین جشنواره سراسری کتابخوانی رضوی همزمان با دهه کرامت ( 14 الی 24 مردادماه) در استان اردبیل خبر داد.
کد خبر: ۲۵۲۷۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۳ 28 June 2016

به گزارش ایرنا رباب عزیزخانی روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: امسال بخش کتابخوانی جشنواره رضوی برعهده نهادکتابخانه های عمومی کشور گذاشته شده و در استان اردبیل نیز دبیرخانه این جشنواره در اداره کل کتابخانه های عمومی فعال شده است.
وی کسب شناخت مبتنی بر دانایی لازم نسبت امام هشتم شیعیان، ترویج فرهنگ کتابخوانی و افزایش مهر و عاطفه در کانون خانواده ها با مشارکت اعضای آنها را از هدف های برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی در استان اردبیل برشمرد.
وی افزود: سه کتاب دوست مهربان کبوترها نوشته مجید محمدی برای کودکان، اعترافات غلامان تالیف حمیدرضا شاه آبادی برای نوجوانان و کتاب امام علی بن موسی الرضا (ع) تالیف بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برای جوانان و بزرگسالان به عنوان منابع سئوالات جشنواره یا مسابقه رضوی معرفی شده است.
عزیزخانی اظهار کرد: علاقه مندان به شرکت در این جشنواره می توانند برای تهیه کتاب به کتابخانه های عمومی یا برای دریافت فایل متنی آن به پورتال نهاد کتابخانه های عمومی مراجعه کنند و به لحاظ وجود رقابت بین استان ها، انتظار داریم با مشارکت مردم اردبیل در این جشنواره، جایگاه برتر استان در عشق به معصومین(ع) نمایان شود.
او بیان کرد: برگ پرسش و پاسخنامه جشنواره در مناطقی که امکان دسترسی به اینترنت وجود ندارد توزیع خواهد شد؛ مهلت شرکت در جشنواره تا 20 تیرماه است، پاسخنامه ها به کتابخانه ها یا ایستگاه های کتاب تحویل داده خواهد شد و جوایزی نفیسی برای برگزیدگان آن در نظر گرفته شده است.

** امسال 14 کتابخانه عمومی در استان اردبیل افتتاح می شود
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل گفت: در حال حاضر 65 کتابخانه عمومی در این استان فعال است و 14 کتابخانه عمومی دیگر نیز در مناطق مختلف استان برای افتتاح در سالجاری آماده می شود.
عزیزخانی گفت: به علت کمبود اعتبارهای دولتی برای تکمیل کتابخانه های نیمه تمام از ظرفیت و همکاری بنیاد قلم چی و بانک های پاسارگاد و صادرات استفاده شده است و در حال تکمیل و تجهیز کتابخانه ها هستند.
وی افزود: فضای کتابخانه های عمومی استان کم است و هراندازه فضای لازم برای حضور و مطالعه علاقمدان به کتاب بیشتر باشد در ترویج فرهنگ مطالعه تاثیرگذار خواهد بود.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل گفت: تعداد اعضای کتابخانه ها در شهرستان های استان متفاوت است؛ در شهرستان خلخال 12 درصد مردم عضو کتابخانه های عمومی آن شهرستان هستند اما به طور میانگین پنج درصد جمعیت استان، عضو کتابخانه های عمومی هستند.
عزیزخانی افزود: کتابخانه های عمومی استان 55 هزار نفر عضو فعال دارند و سالانه به طور میانگین نزدیک به 1.5 میلیون مراجعه به کتابخانه های عمومی استان ثبت می شود.
وی اظهار کرد: فضای مجازی، میزان مطالعه کتاب را کاهش داده است اما می توان از آن به عنوان فرصتی برای ترویج کتاب های صوتی و دیجیتال استفاده کرد.
وی بیان کرد: به علت نبود مدیریت صحیح در فضای مجازی، اغلب تاثیرمنفی آن بر کتابخوانی را شاهد هستیم اما اگر والدین به جای دردست گرفتن گوشی های همراه یا انواع تبلت و سرگرم شدن در فضای مجازی به کتاب روی بیاورند، فرزندان خود را به مطالعه کتاب تشویق خواهند کرد.
عزیزخانی ادامه داد: در بسیاری ازکشورها به علت وجود رقابت بین کتابخانه های عمومی و فضای مجازی، مردم با آسیب فضای مجازی و کاهش کتابخوانی مواجه نیستند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل گفت: تلاش می کنیم با معرفی کتاب در فضای مجازی و افزایش اعضای آن در قالب گروه های اجتماعی از فرصت شبکه های مجازی در ترویج فرهنگ مطالعه استفاده کنیم.
عزیزخانی گفت: ایستگاه های کتاب شارژ می شوند و در آنها کارت های معرفی کتاب گذارده شده است تا علاقمندان با دریافت چکیده اطلاعات در مورد کتاب ها، برای به دست آوردن آنها به کتابخانه های عمومی مراجعه کنند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل گفت: نبود کتابخانه در گرمی مغان مایه درد و رنج اداره کل کتابخانه های عمومی این استان است و اگر زمین لازم برای کتابخانه آن شهرستان تامین شود از ظرفیت خیران برای احداث آن استفاده خواهد شد.
عزیزخانی افزود: این مشکل در نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز مطرح شده است وبه تازگی در استانداری اردبیل جلسه ای در این خصوص منعقد خواهد شد و اگر مسوولان استانداری برای تامین زمین، همکاری لازم را داشته باشند نسبت به ساخت کتابخانه عمومی در گرمی مغان اقدام خواهد شد.
وی اظهار کرد: بنیاد قلم چی تکمیل ساختمان نیمه تمام کتابخانه عمومی بخش موران شهرستان گرمی مغان را متعهد شده است و امیدواریم با تکمیل آن فعالیت کتابخانه عمومی در آن بخش مرزی را شاهد باشیم.

** افزایش دو برابری اعتبار تعمیر و تجهیز کتابخانه های عمومی استان اردبیل
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل میزان اعتبارتعمیر و تجهیز کتابخانه های عمومی این استان را در سالجاری هشت هزار میلیون ریال اعلام کرد و از افزایش دوبرابری آن نسبت به سال گذشته خبر داد.
عزیزخوانی گفت: این اعتبار برای تعمیر و تجهیز کتابخانه های عمومی استان صرف می شود و در سال آینده برای رنگ آمیزی و شاداب سازی فضاهای داخلی کتابخانه های عمومی استان تلاش خواهد شد.
وی نزدیکی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل به منطقه گردشگری شورابیل را به عنوان فرصتی برای تکمیل بخش گردشگری دانست و رسانه ها را به تبلیغ و تبیین جایگاه کتاب و کتابخوانی در زندگی فردی و اجتماعی مردم فراخواند.
وی اظهار کرد: هرچند به علت مستهلک بودن خودروی مینی بوس، طرح کتابخانه سیار در شهرستان اردبیل اجرا نشد اما کتابخانه سیار بیله سوار مغان فعال است و به 17 نقطه در آن شهرستان خدمات رسانی می کند.
عزیزخانی بیان کرد: در روستای گوگ تپه بیله سوار مغان ساختمانی وجود دارد که برای استفاده از آن به عنوان کتابخانه عمومی رایزنی می شود.
به گفته مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، شش کتابخانه مرکزی در کشور وجود دارد که یکی از آنها در اردبیل است.


منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار