معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد تلاش برای کاهش 30 تا 40 درصدی آمار تصادفات استان را یکی از اولویت‎‎های سال جاری دانست.
کد خبر: ۲۴۶۶۴
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۷ 19 April 2015

به گزارش تابناک يزد، "سید علی اصغر رفاهی" در جلسه تحلیل و بررسی راهکارهای کاهش تصادفات استان، گفت: یزد به واسطه شرایط خاص حاکم بر آن از آمار تصادفات بالایی برخوردار است که این مسئله لزوم همت و تلاش در جهت کاهش تصادفات را مسجل ساخته است.

وي افزود: تجربه ثابت کرده كه در هر مسئله‏‏ای که همت و همکاری مسئولان و مردم بوده، موفقيت‏‏های چشمگیری حاصل شده و کاهش آسیب اجتماعی طلاق در استان را به عنوان یک نمونه موفق و قابل دفاع مي‎‎تواند ياد كرد.

این مقام قضایی، تلاش برای کاهش 30 تا 40 درصدی آمار تصادفات استان را یکی از اولویت‎‎های سال جاری دانست و اظهار كرد: چنانچه این دغدغه در میان مردم و مسئولان شکل بگیرد و همه همکاری كنند، تحقق کاهش تصادفات دور از دسترس نیست.

وی گام اول در اجرای طرح کاهش تصادفات را تبلیغات و ساختن هجمه اطلاعاتي در این رابطه برای مردم اعلام و عنوان کرد: با اطلاع‏‏رسانی دقیق، هدفمند و هوشمندانه باید یک کار فرهنگی عمیق در این زمینه در جامعه انجام شود.

رفاهی با اشاره به روحیه مذهبی مردم استان، تصریح کرد: با حاکمیت روحیه مذهبی و معنوی مردم استان باید از ظرفیت بالای شریعت اسلام و بحث حق الناس بودن تصادف استفاده کرد و با بهره‏‏گیری از تریبون‎‎های مساجد، مدارس و دانشگاه‎‎ها، جبران خسارت معنوی و حق الناس بودن تصادف را گوشزد كرد.

وی بهره‎‎گیری از سه سطح پیشگیری را در این موضوع حساس و مبتلا به استان خواستار شد و خاطر نشان كرد: استفاده از پیشگیری‏‏های فرهنگی اجتماعی، وضعی امنیتی و کیفری بنا به شرایط خاص باید مد نظر قرار گيرد و برای هر یک به صورت جداگانه برنامه‏‏ریزی شود.

معاون اجتماعی دادگستری اذعان کرد: خسارت تصادفات تنها در بُعد مالی و مادی خلاصه نمی‎‎شود و در بسیاری از مواقع جراحت‏‏های عمیق جسمی و بعضاً منجر به فوت، لطمات بسیار سنگین اجتماعی را بر جامعه آوار می‎‎كند.

وی تأکید کرد: بحث تصادفات در سال جاری به عنوان اولویت استان قلمداد می‎‎شود و انتظار است تمام مردم و مسئولان با هر طرح، نظر، تحقیق و پژوهشی که دارند، ما را در رسالت کاهش و پیشگیری از تصادفات یاری كنند.

"محمدرضا حداد" معاون دادستان یزد نيز در اين نشست گفت: برای رسیدن به راهکارهای کابردی و عملیاتی، باید جرائم و ناهنجاریهای اجتماعی را مورد آسیب‏‏شناسی دقیق قرار داد.

وي افزود: تحقیقات علمی و پژوهش‏‏های میدانی می‏‏تواند راهکارهای کاربردی و اثر گذاری را در دسترس مسئولان ذیربط قرار دهد.

حداد از سه عنصر خطای رانندگان، عیوب خودروها و مشکلات جاده‎‎ای و شهری به عنوان عناصر اصلی شکل‎‎گیری تصادفات یاد کرد و گفت: باید برای هر یک از عناصر شکل دهنده تصادفات راهکارهای خاص آن را احصا و اجرا کرد.

این مقام قضايی اذعان كرد: آنچه که از نظریات کارشناسی در پرونده های تصادفات استخراج شده، بیشترین علت اصلی تصادفات تقصیر رانندگان و راکبان وسایل نقلیه بوده و این در حالی است که در قانون جدید رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی، عوامل دیگری نیز به عنوان تقصیر در حوادث رانندگی را قانون‎‎گذار پیش‎‎بینی كرده است.

وی نیاز جامعه را کار فرهنگی و فرهنگ‏‏سازی دانست و اظهار كرد: باید با کار فرهنگی، فرهنگ رانندگی درست را در جامعه نهادینه کرد.

حداد، نقش مواد مخدر و مشروبات الکلی را در تصادفات در ساعات پایانی شب غیر قابل انکار دانست و گفت: برخوردهای قاطع و رفتارهای سختگیرانه باید نسبت به این افراد اِعمال شود که با مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی، اقدام به رانندگی كرده و علاوه بر این که نسبت به خود آسیب وارد می‌‌كنند، آرامش و سلامتی افراد دیگر جامعه را نیز به خطر می‎‎اندازند.


"ایسنا"

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار