رئیس جهاد کشاورزی استان یزد از ایجاد خط اعتباری برای ارائه تسهیلات به گلخانه‌داران یزد در راستای رفع مشکلات گرمایشی و سرمایشی گلخانه‌ها و هوشمندسازی آنها خبر داد.
کد خبر: ۲۴۵۲۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۵ 13 June 2016

به گزارش تابناک یزد،سیدجمال سجادی‌پور در نشستی خبری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی با بیان اینکه در استان یزد به هیچ وجه افزایش سطح زیرکشت را دنبال نمی‌کنیم اما اعتقاد ما بر این است که باید بهره‌وری افزایش پیدا کند، اظهار داشت: توسعه گلخانه‌ها نیز در همین راستا صورت گرفته است.

وی بیان کرد: در حال حاضر یک درصد از سطح زیرکشت استان یزد معادل یک‌هزار و 320 هکتار به گلخانه‌ها اختصاص یافته که از این میزان سطح زیرکشت سالانه 380 هزار تن محصول برداشت می‌شود.

سجادی‌پور با بیان اینکه در استان یزد علاوه بر مشکل آب با مشکل خاک نیز مواجه هستیم، عنوان کرد: با وجود این مشکلات لازم است به سمت توسعه کشت‌های گلخانه‌ای برویم و در این راستا از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده با ارائه تسهیلات بانکی حمایت می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان یزد در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در مورد تدابیر اتخاذ شده برای رفع مشکلات سرمایشی و گرمایشی گلخانه‌ها که هزینه‌های بسیاری را نیز برای سرمایه‌گذاران به دنبال دارد، افزود: خط اعتباری به همین منظور ایجاد شده و گلخانه‌داران می‌توانند برای هوشمندسازی سیستم گرمایشی و سرمایشی و اتوماسیون سوخت از این اعتبار مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: علاقمندان به استفاده از این تسهیلات می‌توانند با مراجعه به جهاد کشاورزی مرکز استان و شهرستان‌ها از نحوه دریافت این تسهیلات آگاهی یابند.

سجادی‌پور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شاخص‌های کشاورزی در استان یزد یادآور شد: مجموع سطح زیرکشت استان یزد 118 هزار هکتار است که روند کشت محصول در اراضی کاهشی بوده، به نحوی که 130 هزار هکتار سطح زیرکشت سال‌های قبل اکنون به دلایلی از جمله خشکسالی به 118 هزار هکتار رسیده است.

وی، خسارت‌های وارد شده ناشی از خشکسالی به مزارع، باغ‌ها، جمعیت دامی و زیرساخت‌های کشاورزی را 830 میلیارد تومان در سال گذشته اعلام کرد.

سجادی‌پور ادامه داد: 33 درصد از اراضی زیرکشت استان یزد معادل 38 هزار و 600 هکتار زراعی است که از این میزان سطح زیرکشت 523 هزار تن محصول برداشت می‌شود ضمن اینکه 66 درصد سطح زیرکشت استان نیز شامل 78 هزار هکتار باغی است که از این میزان سطح زیرکشت 240 هزار تن محصول برداشت می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان یزد خاطرنشان کرد: عمده‌ترین محصولات باغی استان یزد را پسته، انار و زردآلود تشکیل می‌دهند که استان یزد در زمینه تولید این محصولات در کشور دارای رتبه‌های برتر است.

وی، مجموع تولیدات گیاهی شامل زراعی، باغی و گلخانه‌ای را 134 هزار تن اعلام کرد و افزود: در حوزه تولیدات دامی نیز سالانه به طور میانگین 315 هزار تن انواع محصولات دامی تولید می‌شود.

سجادی‌پور اظهار داشت: استان یزد در زمینه گوشت قرمز نیاز به سرمایه‌گذاری و افزایش تولید دارد زیرا در حال حاضر ظرفیت تولید استان یزد در این زمینه 13 هزار تن اما سرانه مصرف 24 کیلوگرم است.

وی یادآور شد: در زمینه تولید مرغ از استان‌هایی دارای مازاد تولید هستیم، به نحوی که سرانه مصرف گوشت مرغ در یزد 25 کیلوگرم در سال برای هر نفر است و با توجه به تولید سالانه 53 هزار تن مرغ در استان، با 50 درصد مازاد تولید مواجه هستیم.

سجادی‌پور، وضعیت تولیدات استان یزد در حوزه شیر، تخم‌مرغ، ماکیانی نظیر کبک و بلدرچین و ... را نیز مطلوب اعلام کرد و افزود: در مجموع در زمینه تولیدات دامی در استان یزد با افزایش 8.7 درصدی مواجه بوده‌ایم.

وی در این نشست همچنین به تشریح برنامه‌های جهاد کشاورزی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخت و بیان کرد: تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک یا مرغ سبز، تولید مرغ سایز به منظور توسعه صادرات این محصول، تلاش برای رسیدن به خودکفایی در زمینه تولید گندم و ... از جمله این برنامه‌هاست.


منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار