مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد با اشاره به اهمیت و ضرورت کمربند سبز در یزد گفت: تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار هکتار در جهت شمال غرب و غرب یزد نهال‌کاری شده است.
کد خبر: ۲۴۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱ 18 April 2015

به گزارش تابناک یزد، سید ابوالفضل وکیلی با اشاره به اینکه طرح در استان یزد از سال 1378 با هدف کاهش آلودگی یزد شروع شد، اظهار داشت: این طرح در حاشیه شمال غربی شهر آغاز شده و تاکنون بالغ بر 300 هکتار در جهت شمال غرب و غرب یزد نهال کاری انجام شده است.

مدیر‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد با اشاره به اتمام طرح تجدید نظر گفت:‌ در سال 93 بیش از 3 هزار و 600 هکتار فضای سبز با گونه‌های زیستی و جنگلی در استان یزد احداث شده است.

وکیلی افزود: ‌طبق مقررات و توافقات، علاوه بر فضای سبز احداث شده توسط منابع طبیعی، شهرداری‌های یزد، شاهدیه و زارچ در فضایی بالغ بر 140 هکتار نسبت به احداث فضای سبز باید اقدام کنند.

مدیر‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد در مورد افزایش فضای سبز در استان یزد تصریح کرد: در نظر داریم امسال با همکاری شهرداری‌های در مسیر کمربند سبز و صاحبان صنایع، حجم فضای سبز پیشنهادی را افزایش دهیم.

وی گفت: در استان یزد بیش از 180 هکتار جنگل طبیعی با تراکم کم وجود دارد که عمده این جنگل‌ها در جنوب و غرب استان و در شهرستان خاتم قرار دارد.

وکیلی با اشاره به وجود بیش از 4.5 میلیون مرتع در استان یزد، افزود: عمده مراتع موجود در استان یزد جزو مراتع نیمه بیابانی محسوب می‌شود.

وی راهکارهای اجرایی مدیریت چرای دام و اجرای قرق و طرح‌های مرتع‌داری را از جمله راهکارهای نجات مراتع استان از خطر نابودی عنوان کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد استفاده از گونه‌های کم آب‌خواه و سیستم آبیاری قطره‌ای به منظور کاهش مصرف آب مورد نیاز فضای سبز را از جمله ویژگی‌های کمربند سبز در استان یزد عنوان کرد.

وکیلی در مورد خشکسالی‌های اخیر گفت: معمولاً خشکسالی‌ها از جنبه‌های مختلف به چهار دسته خشکسالی هواشناسی،  هیدرولوژی، کشاورزی و اقتصادی اجتماعی تقسیم می‌شوند.

وی افزود: آثار خشکسالی بعد از وقوع خشکسالی هواشناسی و در صورت وقوع تکرار در سال‌های خشک تبدیل به دوره خشکسالی در طبیعت می‌شود. 

وی تأثیرهای هیدرولوژیکی، کاهش دبی متوسط رودخانه‌های دائمی و فصلی جهت بهره‌برداری را از جمله تأثیرات خشکسالی به روی طبیعت عنوان کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد کاهش سطح اراضی دیم، کاهش دبی چشمه‌ها و قنوات داخل حریم رودخانه‌ها را از دیگر عوامل خشکسالی در یزد و کشور دانست.

وی وقوع خشکسالی اقتصادی را نتیجه خشکسالی کشاورزی دانست و افزود: در این شرایط متوسط درآمد بهره‌برداران کاهش یافته و به دنبال آن ساختارهای اجتماعی به هم ریخته می‌شود.

وکیلی مهاجرت به شهرهای بزرگ و  فقر جامعه را از جمله آسیب‌های تأثیرات اقتصادی و اجتماعی در عرصه منابع طبیعی و آبخیزداری عنوان کرد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار