معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام گفت: اگر شخصی به‌قصد عمدی جنگل و مراتع را آتش بزند به مجازات محاربه و اعدام محکوم خواهد شد
کد خبر: ۲۴۳۷۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱ 11 June 2016

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام گفت: اگر شخصی به‌قصد عمدی جنگل و مراتع را آتش بزند به مجازات محاربه و اعدام محکوم خواهد شد.

به گزارش تابناک ایلام، «جعفر دارابخانی» با تأکید بر اینکه آتش زدن جنگل و مراتع به عمدی مجازات سنگینی برای مرتکب در پی دارد، اظهار کرد: اگر آتش‌سوزی به‌قصد مقابله با حاکمیت باشد یا این کار نوعاً باعث رعب و وحشت مردم شود شخص محارب بوده و به مجازات اعدام محکوم می‌شود.

وی افزود: اگر شخص آتش‌سوزی انجام دهد اما به‌قصد مقابله با حاکمیت و ایجاد رعب و وحشت در بین مردم نباشد طبق ماده 675 قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات ذکر کرده، مرتکب به تحمل حبس تا 5 سال محکوم خواهد شد.

دارابخانی خاطرنشان کرد: مرتکب علاوه بر تحمل امور کیفری جرم باید خسارت وارده را هم جبران کند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام تصریح کرد: تخريب و آتش زدن جنگل‌ها به‌موجب قانون ممنوع است و براي مرتكبين آن مجازاتی در نظر گرفته‌شده است و مهم‌ترین ماده‌ای كه در ارتباط با آتش زدن عمدي جنگل‌ها می‌توان به آن استناد كرد «ماده 47 ‌قانون حفاظت و بهره‌برداري از جنگل‌ها و مراتع است» كه مجازات سنگيني را براي مرتكبين اين جرم تعيين كرده است.

وی اضافه کرد: ماده 45 قانون مذكور نيز می‌گوید: ‌آتش زدن نباتات در مزارع و باغات داخل يا مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت مأموران جنگلباني ممنوع است و درصورتی‌که درنتیجه‌ بي‌مبالاتي، حريق در جنگل ايجاد شود مرتكب به حبس تأديبي از دو ماه تا يك سال محكوم خواهد شد.

دارابخانی تأکید کرد: با مروري بر قوانين نشان می‌دهد در برخورد با عاملان آتش‌سوزی در جنگل‌ها خلأ قانوني چنداني وجود ندارد و ازاین‌رو، مسئولان حفاظت از جنگل‌ها و مراتع كشور بايد باقدرت و جديت به وظيفه خويش عمل كرده و درصورتی‌که افرادي را مشاهده كردند كه به‌صورت عمدي جنگل‌ها را آتش می‌زنند، آنان را براي تنبيه و مجازات به مراجع قضايي معرفي كنند./م



منبع :ایسنا


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار