مدیرکل گمرگات استان ایلام گفت: صادرکنندگان کالاهای ایرانی برای جلوگیری از بروز مشکل در مرز بین المللی مهران، ابتدا اقدامات لازم را برای دریافت گواهی مبدا و تاییدیه آن انجام دهند.
کد خبر: ۲۴۱۰۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۶ 05 June 2016

مدیرکل گمرگات استان ایلام گفت: صادرکنندگان کالاهای ایرانی برای جلوگیری از بروز مشکل در مرز بین المللی مهران، ابتدا اقدامات لازم را برای دریافت گواهی مبدا و تاییدیه آن انجام دهند.


به گزارش تابناک ایلام؛دولت عراق هفته گذشته ورود هر گونه محموله های صادراتی به این کشور را از مبادی رسمی منوط به ارائه گواهی مبدا دانست و واردات کالا بدون ارائه این گواهی را غیر ممکن اعلام کرد.

محسن مصطفایی روز یکشنبه اظهار کرد: صدور گواهی مبدا برای کالاهای صادراتی امر عادی و در تمام دنیا مرسوم است در واقع این اقدام پایه ایی اساسی برای تعیین تعرفه ها و سایر شاخص های مهم تجارت فرامرزی به شمار می رود.

وی یادآور شد: تا پیش از این، صدور گواهی مبدا از طریق اتاق‌های بازرگانی برای محموله های صادراتی انجام می شد اما این بار دولت عراق تصمیم گرفت این گواهی ها به تایید سفارتخانه های این کشور نیز برسد که این اقدام ناگهانی دولت عراق باعث بروز مشکلاتی برای محموله های صادراتی فاقد تاییدیه سفارت عراق در مرز مهران شد.

مصطفایی تاکید کرد: انتظار می‌رود صادرکنندگان کالاهای ایرانی برای جلوگیری از بروز مشکل و توقف محموله‌های صادراتی خود در مرز بین المللی مهران، ابتدا اقدامات لازم را برای دریافت گواهی مبدا و تاییدیه آن انجام دهند تا در صدور کالاهای آنها خللی ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه اقدام دولت عراق هزینه‌های صادرکنندگان ایرانی را افزایش خواهد داد، گفت: صادر کنندگان کالاهای ایرانی می‌توانند در دراز مدت براحتی این مانع را از پیش رو بر دارند.

به گزارش تحلیل ایران، سازمان توسعه تجارت ایران، اواخر هفته گذشته اعلام کرد دولت عراق ورود هر گونه کالا به این کشور را منوط به ارائه گواهی مبدا در گمرکات ورودی این کشور کرده و صادرات کالاهای ایرانی بدون ارائه این گواهی امکان‌ پذیر نیست، این اقدام باعث بروز مشکلات زیادی برای تجار و صادرکنندگان کالا در مرز بین المللی مهران شد./ف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار