معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: چندی پیش متخصصین و خبرگان کاشت پسته کشور تایید کردند که قابلیت‌های زیادی در این حوزه در سطح استان وجود دارد و امیدواریم ایلام به یکی از استان‌های صادر کننده پسته در کشور تبدیل شود.
کد خبر: ۲۲۶۶۰۴
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴ 09 May 2016

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: چندی پیش متخصصین و خبرگان کاشت پسته کشور تایید کردند که قابلیت‌های زیادی در این حوزه در سطح استان وجود دارد و امیدواریم ایلام به یکی از استان‌های صادر کننده پسته در کشور تبدیل شود.

به گزارش تابناک ایلام؛مهندس «همایون مظاهری»اظهار کرد: پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص شعار سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» در سال جاری سازمان جهاد کشاورزی نسبت به تدوین برنامه‌های وزارتخانه اقدام کرده به طوری که کلیه برنامه‌های این سازمان بر حول 3 محور «تامین امنیت غذایی»، «استفاده بهینه از هدفمندی یارانه‌ها» و «افزایش بهره‌وری از امکانات موجود» منظور شده‌اند.

وی با بیان اینکه در بخش تامین امنیت غذایی 10 پروژه مهم در سطح وزارتخانه تدوین شده است، افزود: این 10 پروژه با توجه به ظرفیت استان‌ها تعریف شده‌اند و ما نیز با در نظر گرفتن پتانسیل‌های استان ایلام یک سری پروژه‌های راهگشا برای منطقه در بحث تولید و اشتغال جوانان که تاثیر گذار هستند را پیش‌بینی کرده‌ایم.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان ایلام اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه برای استان ایلام که از سال 95 تا 99 در نظر گرفته شده و به عنوان یک برنامه کلی میان‌مدت منظور خواهد شد یک سری پروژه‌های اساسی برای سال جاری در صورت تامین اعتبار منظور شده که می‌توانند تحول ساز بوده و البته نباید فراموش کرد که هر طرح یکسری الزامات داشته که باید رعایت شوند.

مظاهری با اشاره به اینکه تامین اعتبارات استانی، پرداخت تسهیلات به موقع و همکاری ادارات همکار در این زمینه از جمله الزامات اجرای یک طرح هستند، خاطرنشان کرد: تحقق پروژه‌های بخش کشاورزی نیازمند همکاری دستگاه‌های دیگر مرتبط با این بخش است.

وی عنوان کرد: در بخش معاونت تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان 5 پروژه دیده شده هر چند اجرای سایر پروژه‌ها نیز روال خود را طی خواهند کرد اما این 5 پروژه شاخص به صورت عملیاتی پیگیری خواهند شد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان در تشریح پروژه‌های شاخص معاونت تولیدات گیاهی این سازمان برای سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» یادآور شد: کلزا، توسعه کشت چغندرقند پاییزه، احداث گلخانه، نوسازی ناوگان ماشین‌آلات بخش کشاورزی و توسعه باغات پسته در مناطق مختلف استان از جمله این طرح‌ها هستند.

مظاهری ادامه داد: این پروژه‌ها به مفهوم نفی پروژه‌های دیگر که سازمان انجام می‌دهد نیست بلکه همه پروژه‌ها سیر طبیعی عملیات خود را طی خواهند کرد.

وی با بیان اینکه در بحث گلخانه‌ها نیز با توجه به خشکسالی‌های سنوات اخیر و کمبود منابع آبی، طرح کاشت خصوصا سبزی و صیفی را باید از مزارع باز به گلخانه‌ها انتقال دهیم، تاکید کرد: اجرای این طرح دو مزیت دارد که اولی کاهش قابل توجه مصرف آب و دیگری بیشترین عملکرد در کمترین سطح است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی ایلام افزود: در سال‌های گذشته کسانی که وارد این جریان شدند به دلیل اینکه اطلاعات کافی نداشته و اینکه زیرساخت‌های لازم در این بخش وجود نداشت، موفقیتی حاصل نشد ولی الان استان‌های دیگر خیلی پیشرفت کرده‌اند و سطح زیر کشت گلخانه‌های برخی استان‌ها به 1 هزار هکتار نیز رسیده است که استان ایلام نیز با توجه به کمبود منابع آب و خاک باید به این سمت برود.

مظاهری با اشاره به اینکه در بخش معاونت تولیدات دامی نیز پروژه دو منظوره پرورش «سمین تال» در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: اجرای این طرح دو مزیت دارد که از جمله آنها می‌توان به افزایش تولید گوشت قرمز و همچنین افزایش تولید شیر در استان اشاره کرد که در همین راستا پروژه اصلاح و بهینه‌سازی مصرف عامل انرژی در واحدهای تولیدی نیز از دیگر طرح‌های منظور شده در این بخش است که مزیت اجرای آن، این است که هزینه تولید را کاهش داده و تولید را اقتصادی می‌کند.

وی تصریح کرد: معاونت آب و خاک این سازمان نیز پروژه‌های ایستگاه‌های کوچک تامین آب را برای سال جاری در برنامه خود قرار داده که در صورت تامین اعتبار اجرای این طرح، 12 هزار هکتار از اراضی دیم استان آبی می‌شوند که اگر این 12 هزار هکتار آبی شود، توسعه باغات محقق خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: در راستای برنامه‌های تدوین شده معاونت‌های این سازمان باید گفت که احیای اراضی کرخه ایلام و طرح سامانه گرمسیری نیز از طرح‌های تدوین شده معاونت آب و خاک استان است که 10 هزار هکتار از اراضی استان به سیستم آبیاری نوین مجهز خواهند شد.

مظاهری با اشاره به اینکه در حوزه شیلات نیز بحث پروژه پرورش ماهی در قفس و صیادی در پشت سدهای احداثی استان مطرح شده است، تصریح کرد: در حوزه صنایع روستایی نیز تکمیل زنجیره تولید در بخش دام در نظر گرفته شده است که توسط شرکت تعاونی 1911 آبدانان اجرایی خواهد شد که یکی از کشتارگاه‌های مجهز استان خواهد شد و امکان صادرات را برای استان فراهم خواهد کرد.

وی یادآور شد: شرکت فرآورده‌های لبنی «سفید غرب چرداول» نیز در بخش صنایع روستایی پروژه خط تولید آن را تغییر خواهد داد و در نظر دارد که تولید 6 هزار تن شیر میوه‌ای با ماندگاری بالا را در دستور کار دارد .

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه تامین نهاده‌های دامی مورد نیاز نیز از دیگر طرح‌های تدوین شده بخش صنایع روستایی است، گفت: با اجرای این طرح کودی که به صورت گیاهی تولید می‌شود جایگزین کودهای شیمیایی خواهد شد.

مظاهری تصریح کرد: در سایر بخش‌ها و ادارات تابعه سازمان جهاد کشاورزی نیز برنامه‌های متنوع و تاثیرگذاری در حوزه‌های آبخیزداری، آبخوان داری، دامپزشکی، امور عشایری و سایر قسمت‌ها در نظر گرفته است که در مجموع باعث افزایش تولیدات استان و زمینه ساز اشتغال جوانان خواهد شد.

وی اضافه کرد: در بحث سیل آبان ماه سال گذشته نیز خسارات قابل توجهی به بخش کشاورزی استان وارد آمد که البته میزان خسارت برآورد شده ما 60 میلیارد تومان بود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه بر اساس قانون در بخش‌های زراعت، باغبانی، شیلات و دام باید محصولات، بیمه شده باشند تا مشمول پرداخت خسارت شوند، اظهار کرد: در بخش زیرساخت‌ها نیز 7 میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبار برای جبران خسارات بخش کشاورزی استان در جریان سیل سال گذشته در فروردین ماه امسال اختصاص یافت که با توجه به حجم خسارات وارده، نمی‌تواند جوابگو نیاز استان باشد.

مظاهری به اقدامات صورت گرفته در بخش کشت پسته اشاره و عنوان کرد: کاشت پسته در استان از سال 88 و 89 به صورت الگویی و محدود در مناطق مختلف استان که امکان کاشت در آنجا وجود داشت صورت گرفت که بعد از آن وارد مرحله پیوند زنی شده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: گونه پسته‌های «اکبری»، «عباسی»، «کله قوچی» و «احمد آقایی» از جمله گونه‌هایی هستند که در سطح استان ایلام کشت شده‌اند که به گل و ثمر نشسته است که نشان می‌دهد که استان ایلام قابلیت توسعه باغات پسته را دارد که البته چندی پیش با حضور متخصصین و خبرگان کاشت پسته کشور تایید کردند که قابلیت‌های زیادی در این حوزه در سطح استان وجود دارد که امیدواریم به یکی از استان‌های صادر کننده پسته در کشور تبدیل شویم.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به امیدواریم با تامین اعتبار لازم بتوانیم برنامه‌هایی را که پیش‌بینی کرده‌ایم محقق سازیم، گفت: قابلیت‌های زیادی در بخش کشاورزی استان داریم و باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود با سطح بالاتری دست یابیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار