کد خبر: ۲۲۴۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲ 04 May 2016

به گزارش تابناک یزد،رئیس شبكه دامپزشكي شهرستان اردکان اعلام كرد: هر ساله با فرا رسيدن فصل گرما و گرمازدگي دام‌ها، ابتلا به بيماري‌هاي مسري در دام‌ها افزايش مي‌يابد.

دكتر "شهرام شاکر" با بيان اين كه بيماري‌هاي مسري از بيماري‌هاي ميكروبي محسوب مي‌شوند كه از طرق مختلف از قبيل تنفسي، گوارشي، توسط انگل‌هاي بندپا و ساير وسايل مكانيكي مخصوصاً خود دامدار، قابل سرايت هستند، ازجمله مهمترين اين بيماري‌های به بيماري‌هاي ويروسي اشاره كرد.

وي افزود: بيماري‌هاي ويروسي عمدتاً بعد از دوره كمون و تكثير، وارد جريان خون دام مي‌شوند و در نتيجه باعث علائمي نظير تب شديد، افسردگي و بي‌اشتهايي در دام مي‌شوند و حيوان، مستعد عفونت‌هاي ثانويه باكتريايي می‌شود.

شاكر از جمله بيماري‌هاي مسري شایع در بين دام‌ها را طاعون نشخواركنندگان كوچك، آبله گوسفند و آبله بز، اكتيماي واگير، تب برفكي و غيره بيان كرد.

وي افزود: هرساله با فرا رسيدن فصل گرما و گرمازدگي كه سبب كاهش مصرف خوراك دام‌ها و در نتيجه ضعف جسماني آنها می‌شود، به ويژه دام‌هاي جوان در معرض خطر ابتلا به بيماري‌هاي مسري قرار مي‌گيرند.

اين فعال حوزه دامپزشكي در پایان از دامداران خواست جهت پيشگيري از ايجاد مشكلات مذكور درمان ضدانگلي پيش از شروع فصل گرما، واكسيناسيون دام‌ها در اولين فرصت براساس برنامه‌ريزي شبكه دامپزشكي، رعايت بهداشت در جايگاه نگهداري دام از قبيل جمع آوري كود و ضدعفوني جايگاه‌هاي نگهداري دام  و سم‌پاشي محوطه دامداري را مورد اهتمام قرار دهند.

شاكر همچنین دسترسي آسان و دائم دام‌ها به آب(فضاي كافي آبخوري جهت دام‌ها و ايجاد سايه در محل آبخوري‌ها)، ايجاد استراحتگاه مناسب و سايه به اندازه كافي براي تمام دام‌ها، ايجاد قرنطينه براي دام‌هاي بيمار و جديدالورود، و گرفتن مشاوره در زمينه تغذيه و بهداشت دام از كارشناسان مربوطه را نيز توصيه كرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار