یکی از مهمترین برنامه های مسئولان استان ایلام در سال برای اشتغال در استان، کشت پسته بوده، به همین منظور قرار است ۱۲ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان به پسته اختصاص یابد.
کد خبر: ۲۱۴۲۳۵
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶ 18 April 2016
یکی از مهمترین برنامه های مسئولان استان ایلام در سال برای اشتغال در استان، کشت پسته بوده، به همین منظور قرار است ۱۲ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان به پسته اختصاص یابد.

به گزارش تابناک ایلام، شاید نام پسته در کنار استان کوهستانی و سردسیر ایلام سخت باشد، ولی طی سالهای گذشته مسئولان جهاد کشاورزی اقدام به کشت نهال پسته در استان کردند که این مهم با توجه به شرایط آب و هوایی استان به ثمر نشست.

همین مسئله باعث شده مسئولان ارشد استان بعد از اجرای موفقیت کشت پسته در استان ایلام برای رونق این محصول در استان و البته اشتغالزایی برنامه های بسیار خوبی پیش بینی کنند.

طی سالهای گذشته ۳۰ هکتار از زمین های استان به صورت الگویی به باغ ویژه این محصول اختصاص یافت که سرانجام پس از پرورش و گذران دوره باردهی برای نخستین بار  سال گذشته پسته از آنها برداشت شد، مکان هایی که ۷۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ متر از سطح دریا بلندی دارد از بهترین شرایط برای کشت پسته و باغ های این محصول برخوردار است که به این منظور مناطقی در شهرستان های ایلام، ملکشاهی، سیروان، چرداول و ایوان تاکنون شناسایی شده اند.

یکی از مهمترین برنامه مسئولان استان اختصاص ۱۲ هزار از زمین های کشاورزی استان برای کشت پسته است چراکه هر هکتار باغ پسته ۷۰ میلیون تومان درآمد دارد، حال به نظر می رسد با توجه به شرایط کشاورزی استان این محصول در آینده حرف های زیادی برای گفتن در استان ایلام داشته باشد.

حال اگر درآمد خالص برای تمامی این ۱۲ هزار هکتار در نظر گرفت، درآمدهای میلیاردی نصیب مردم استان می شود که این مهم البته نیازمند مدیریت، آموزش و تروج این بخش است.

رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزی ايلام در این رابطه با بيان اينكه ايلام دارای ظرفيت های مناسبی در حوزه باغداری به ويژه توسعه باغات پسته است، گفت: ۱۴ نقطه استان كه دارای پتانسيل مناسب برای توليد اين محصول باشد شناسایی شده است.

سيد اسكندر صيدایی تاكيد كرد: اين نقاط در قالب ۱۲ هزار هكتار زمين است كه بر اساس بررسی های انجام گرفته در صورت ايجاد باغ پسته هر هكتار آن ۷۰۰ ميليون ریال درآمد خالص خواهد داشت.

وی همچنين يكي از رويكردهای تحقق اقتصاد مقاومتی را مشاركت مردم و برون سپاری فعاليت ها به آنها اعلام كرد و افزود: در اين زمينه طرح های عمرانی نيمه تمامی كه دولت با منابع محدود پيش برده به مردم واگذار می شوند.

وی يادآور شد: ۴۰ طرح عمراني نيمه تمام استان به ويژه در حوزه ورزش شناسایی شده و آماده واگذاری به بخش خصوصی هستند.

صيدایی، پرورش ماهي در قفس، كشاورزي گلخانه ای به علت صرفه جویی در منابع آب و توسعه توليد صنايع دستی را از جمله طرح های اولويت دار سال جاری در استان اعلام كرد كه با تحقق آنها چشم انداز مناسبی برای استان پيش بينی می شود./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار