رئیس موسسه سرم‌سازی رازی:
رئیس مؤسسه تحقیقاتی واکسن و سرم‌سازی رازی گفت: کشوری که در حال حاضر جزو 10 تولید کننده واکسن فلج اطفال است و تمام نیاز کشور را بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در این حوزه، خودمان تولید می‌کنیم، در 3 سال آینده باید وارد کننده واکسن فلج اطفال باشیم.
کد خبر: ۲۱۱۱۰۳
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵ 12 April 2016
نشست خبری حمید کهرام رئیس موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم‌سازی رازی ظهر امروز برگزار شد.
وی در بخشی از این جلسه طی سخنانی اظهار داشت: موسسه رازی یک گوهر برای بهداشت و سلامت کشور به شمار می‌آید و در حال حاضر تمام نیاز کشور به واکسن‌های انسانی توسط این موسسه تولید می‌شود.
رئیس موسسه سرم‌سازی رازی افزود: به عنوان نمونه تنها 10 کشور در جهان هستند که واکسن فلج اطفال تولید می‌کنند و اگر حمایت لازم از این موسسه صورت نگیرد، در آینده با مشکلات جدی در حوزه سلامت روبه‌رو خواهیم شد.
این مسئول تصریح کرد: در حوزه تولید واکسن فلج اطفال با اقدامات انجام شده توسط دانشمندان و محققان این موسسه تمام نیاز کشور تامین شده و در حال حاضر مخازن وزارت بهداشت تکمیل است.
کهرام عنوان کرد: تا امروز این واکسن به صورت قطره خوراکی تولید و عرضه شده است، اما بر اساس مصوبه جدید سازمان WHO 10 کشور تولیدکننده واکسن فلج اطفال در جهان باید تا سال 2018 به جای قطره خوراکی، واکسن تزریقی فلج اطفال را تولید و عرضه کنند.
وی گفت: رسیدن به این مهم نیازمند تکنولوژی و همچنین اعتباری بالغ بر 100 میلیارد تومان بوده که متاسفانه تاکنون این بودجه در اختیار موسسه رازی قرار نگرفته است.
رئیس مؤسسه تحقیقاتی واکسن و سرم‌سازی رازی تبیین کرد: بنابراین کشوری که در حال حاضر جزو 10 تولید کننده واکسن فلج اطفال است و تمام نیاز کشور را بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در این حوزه، خودمان تولید می‌کنیم، در 3 سال آینده باید وارد کننده واکسن فلج اطفال باشیم.
کهرام اعلام کرد: با تلاش محققان و دانشمندان موسسه رازی توانستیم به تکنولوژی تولید واکسن تزریقی فلج اطفال IPV دست پیدا کنیم و اگر بودجه لازم در اختیار ما قرار گیرد، می‌توانیم این محصول را به تولید صنعتی و انبوه برسانیم.
وی اظهار داشت: زمانی که مقام عظمای ولایت بر تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید می‌فرمایند، باید این سیاست را در همه عرصه‌ها عملیاتی کنیم و به عبارتی نباید به دلیل کمبود اعتبار و بودجه، از کشوری تولید کننده در حوزه واکسن فلج اطفال به وارد کننده تبدیل شویم.
رئیس موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم‌سازی رازی تصریح کرد: متاسفانه این اتفاق در خصوص تولید واکسن سه‌گانه رخ داد. ما روزی واکسن فوق را خودمان در داخل تولید می‌کردیم که به دلیل نبود بودجه به وارد کننده صرف تبدیل شدیم.
کهرام گفت: چرا وقتی خودمان می‌توانیم واکسن سه‌گانه را تولید کنیم و دانش و تکنولوژی آن را داریم، باید از هندوستان خرید کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بیش از 90 درصد نیاز کشور به واکسن‌های دامی توسط موسسه رازی تامین می‌َشود، گفت: سال گذشته شاهد بودیم که تب برفکی در میان دام‌های کشور شیوع یافت و در حالی که خودمان در داخل می‌توانستیم واکسن مورد نیاز را تولید کنیم، به دلیل عدم حمایت و نبود بودجه مجبور به واردات شدیم.
رئیس موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم‌سازی رازی تولید واکسن PPR را یکی از دستاوردهای مهم این موسسه توصیف کرد و گفت: سال گذشته که بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در کشور شیوع یافت، به اهمیت واکسن‌های تولیدی توسط موسسه رازی بیشتر پی بردیم.
کهرام بیان داشت: با توجه به اینکه بیش از 90 درصد واکسن دامی مورد نیاز کشور توسط این موسسه تولید می‌شود، گفت: باید حمایت لازم از موسسه رازی به ویژه در زمان تامین اعتبار صورت گیرد.
وی افزود: در حال حاضر اکثریت نیاز سازمان دامپزشکی را این موسسه تامین می‌کند، اما به دلیل اینکه بودجه کافی در اختیار سازمان فوق قرار ندارد، همواره دامپزشکی به ما بدهکار است.
رئیس موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم‌سازی رازی ادامه داد: در سال 93 سازمان دامپزشکی 17 میلیارد تومان و در سال 94 نیز 30 میلیارد تومان به موسسه رازی بدهی دارد.
کهرام متذکر شد: موسسه رازی از مراکز حساس و مهم در تولید است، بنابراین از آن جایی که خودکفایی و ارتقای تولیدات یکی از مهمترین راهکارهای اساسی برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی است لذا دستیابی به خودکفایی بیشتر در زمینه تولیدات واکسن از مهمترین برنامه‌های ما در سال جاری است.
وی ادامه داد: در این راستا از تمام توان و پتانسیل‌های داخل برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی استفاده کرده تا بتوانیم شعار امسال را به بهترین وجه عملی سازیم.
رئیس مؤسسه سرم سازی رازی اضافه کرد: با خودکفایی و تولیدات بیشتر، از واردات و وابستگی به کشورهای دیگر نیز جلوگیری خواهد شد.
کهرام با بیان اینکه موسسه رازی نقش اساسی در پیشگیری از بیماری‌های انسانی و دامی در کشور دارد، گفت: این موسسه توانسته تا کنون بخش مهمی از واکسن‌های مورد نیاز کشور را تولید کند.
وی با بیان اینکه اما به دلیل عدم اختصاص بودجه کافی توان تولید برخی از واکسن‌ها را در داخل نداریم افزود: تولید برخی از واکسن‌های طیور در داخل کشور به دلیل واردات پایین است.
رئیس موسسه سرم‌سازی رازی عنوان کرد: با وارد کردن این واکسن‌ها به داخل کشور تنها از 30 درصد ظرفیت کشور برای تولید این واکسن‌ها استفاده می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار