وزرات راهی که برای منازل مسکونی و اراضی مردم بدون توافقنامه و جلب رضایت آنان رقم 38 متر را مبنا قرار می‎دهد چگونه راضی به تعریض 2 متر! از جاده گهرباران شده است؟
کد خبر: ۲۰۹۸۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۴ 10 April 2016
به گزارش تابناک مازندران، موضوع خطرات جانی و مرگ ومیرهای جادهای در محور گهرباران اگرچه در سالهای گذشته بسیاری از مردم این منطقه را داغدار یا دچار نقص عضو کرد، اما معضلات آن همچنان ادامه دارد.

مشکلات محور گهرباران به دو ریشه اصلی، یکی تعریف ملی "فرعی درجه دو" بودن آن در تقسیمات راههای کشور و به همین نسبت بیتوجهی وزارت راه به اختصاص اعتبار اساسی برمیگردد که در این بین تامین هزینه 50 میلیاردی برای تعریض کل این محور 25 کیلومتری از محل‎های اعتباری دیگر عملا دشوار و غیرممکن شده است.

جدای از بحث اعتباری، دومین مشکل این جاده، همکاری نکردن شرکت دشتناز برای عقبنشینی قانونی در مزارع مجاور محور به اندازه 38 متر از هر طرف برای تعریض محور است، که این مساله با وجود نامهنگاریهای انجام شده به بنیاد مستضعفان، هنوز هم بدون جواب مانده است.

در این بین محمد دامادی نماینده مردم این منطقه از مازندران، با وجود پیگیریهای جدی که برای دریافت اعتبار از محلهای دیگر انجام داد، موفق شد 3 میلیارد تومان اعتبار از وزارت راه و از طریق اداره کل بنادر وکشتیرانی مازندران(بندر امیرآباد)برای تعریض قسمتی از این محور جذب کند.

او برای دریافت این اعتبار جلسات متعددی با تصمیم‎گیران در وزارت راه داشت، اما برای زیرسازی و آسفالت، تا مدتی در"پیچ تاریخی تعریض جاده" بازمانده و تقریبا به هیچ راضی شده تا آغاز آسفالت منتظر تعریض بماند.

در این بین دامادی که به نتیجه رسیدن اعتبار 3 میلیاردی را همزمان با انتخابات اسفند دید، در بهمن سال گذشته همزمان با تنور داغ انتخابات، اقدام به کلنگزنی و آغاز تعریض محور کرد تا از این رهگذر بتواند تبلیغاتی هم برای خود در انتخابات کرده باشد.

این کلنگزنی تبلیغاتی از ابتدا مشخص بود زیرا بر اساس قانون هرگونه عملیات راهسازی در زمان تعطیلات نوروز مسکوت می‎ماند و معمولا آغاز اینگونه پروژه‎ها با توجه به خطرات گودبرداری کنار جاده به بعد از تعطیلات نوروز موکول می‎شوند.

اما کلنگ‎زنی فوق انجام و در مجاور جاده مسافتی به طرزی خطرناک خاکبرداری و همانطور که پیش‎بینی ‎شد، گودال فوق بعد از انتخابات 7 اسفند تا هفته گذشته رها شد.

عملیات کلنگزنی این پروژه با وجود عدم موافقت شرکت زراعی دشتناز برای عقبنشینی انجام شده بود و حتی در زمان کلنگزنی نیز کار به کلانتری و پلیس 110 رسید، اما پیمانکار بندرامیرآباد موظف شده بود محوری را که محل تردد شبانهروزی کامیونها و مسافران و مردم است را در آستانه نوروز و البته انتخابات ابتدا گودبرداری و در نهایت پس از یک سال از هر طرف تنها 2 متر تعریض کند! تا به نوعی صورت مساله را پاک کرده باشد.

این کار با مخالفت اداره کل راه و شهرسازی مازندران آنهم با استدلال کاملا فنی متوقف شد، اما با فشار دامادی به وزیر راه برای اجرای این طرح ناقص در مجلس، حیدر نوروزی طی نامهای به مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد به عنوان مجری طرح، اجازه شروع مجدد عملیات را صادر کرد تا به نوعی از کنار نقایص این طرح گذشته باشد.

در روزهای گذشته تعدادی دستگاه راهسازی و خاکبرداری برای تداوم ساخت این محور به منطقه گهرباران آمدهاند و با تجهیز کارگاه عملا طرحی ناقص و خطرناک برای تردد خودروها و زندگی مردم بیش از آنچه که قبلا بود! در حال اجرا است.

اما به گواه صاحبنظران حوزه راه‎سازی، اجرای تعریض دومتری در محوری گردشگر پذیر و مسکونی که دوطرف آن را کانالهای عمیق به گودی 5 متر محاصره کردهاند، چیزی به جز افزایش سرعت خودروها در این محورِ بدون شانه خاکی و در نتیجه افزایش مرگ ومیر ناشی از سقوط به کانال آب نیست.

این محور باریک در منطقه شرکت زراعی و مکانیزه دشتناز از زمان تصدی و تاسیس به وسیله ایادی سلطنتی و خاندان منحوس پهلوی تاکنون، هرسال بیشازپیش بلای جان مردم منطقه شده است و این در حالیست که اگر این شرکت از مجموع 3 هزار و 430 هکتار مزرعه خود تنها 10 هکتار را صرف تعریض جاده مرگبار گهرباران کند هر 40 روز شاهد یک کشته و چند نقص عضو یا مجروح شدید در این محور نخواهیم بود.

حال سوال اساسی اینجاست، وزرات راهی که برای منازل مسکونی و اراضی مردم بدون توافقنامه و جلب رضایت آنان رقم 38 متر را مبنا قرار می‎دهد چگونه راضی به تعریض 2 متر! از محور شده است؟

در این بین اگرچه نمیتوان از زحمات و پیگیریهای محمد دامادی برای دریافت بودجه 3 میلیارد تومانی به راحتی گذشت اما تنها راه اجرای صحیح این پروژه تداوم پیگیری‎ها برای تمکین شرکت دشتناز به خواست مردم منطقه مبنی بر عقبنشینی از معبر عمومی است نه اینکه بر دستگاه فنی راه وشهرسازی فشار وارد کنیم.

عواقب ناگوار این پروژه ناقص با اعتبار 3 میلیارد از بودجه بیت‎المال بر علیه سلامت جانی مردم، بر عهده کسانیست که امروز بر آن اصرار دارند یا نسبت به تعریض محور عمومی بیتفاوت هستند.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار