فوق‌لیسانسش را از دانشگاه شهید بهشتی در رشته اقلیم‌شناسی گرفته و کارمند منابع طبیعی آبدانان است، اما زندگی کارمندی او را راضی نمی‌کند و علم و علاقه را در راه کاشت گل نرگس بکار گرفته است تا به همه بفهماند جا برای کار کردن فراوان است و می‌توان گل کاشت.
کد خبر: ۲۰۹۳۹۹
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶ 10 April 2016
فوق‌لیسانسش را از دانشگاه شهید بهشتی در رشته اقلیم‌شناسی گرفته و کارمند منابع طبیعی آبدانان است، اما زندگی کارمندی او را راضی نمی‌کند و علم و علاقه را در راه کاشت گل نرگس بکار گرفته است تا به همه بفهماند جا برای کار کردن فراوان است و می‌توان گل کاشت.

به گزارش تابناک ایلام،"مسعود نوری "درباره اینکه چگونه وارد این کار شده است ،اظهار داشت: در سال 1386 با مساعدت جهاد کشاورزی آبدانان 3000 کیلو پیاز نرگس که در آن زمان به صورت رایگان دریافت و در زمینی به مساحت 3 هکتار کشت کردم.

وی ادامه داد: در میان گل‌های زمستانی شاید اولین گلی که به ذهن هر کسی خطور کند گل نرگس باشد و من هم با عشق و زحمت بسیار گل‌های نرگس را در مرزعه‌ی خود پرورش دادم و الان حدود 10 سال است که به این کار اشتغال دارم.

این کشاورز نرگس‌کار گفت: زمان آبدهی از نیمه اول شهریور به فاصله‌ی 10 روز و در چند مرحله تا شروع بارندگی‌های پاییزه ادامه دارد. در سال گذشته حدود 150 هزار شاخه گل برداشت نمودم و از فروش آنها درآمد مناسبی کسب کرده‌ام.

وی درباره خواص این گیاه با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام، اشاره کرد که: «گل نرگس را دست کم در هر روز یا در هر هفته یا در هر ماه و یا هر سال و یا در طول عمر خود یکبارببویید. چون در دل انسان مایه‌ای از جنون و جذام و برص وجود دارد که استشمام گل نرگس آن را ریشه‌کن می‌کند.»

نوری با بیان اینکه از گل نرگس می‌توان به عنوان یک فرصت اقتصادی استفاده کرد، گفت: این محصول علاوه بر مزایای اقتصادی از لحاظ فنی نیز از بسیاری محصولات کشاورزی دیگر برتر است و مهم‌ترین دلیل برتری آن کاشت تنها یکبار و برداشت چندساله‌ی آن است.

این کارشناس منابع طبیعی آبدانان عدم نیاز به آبیاری و اتکای صرف به آب باران و در واقع عدم نیاز به نگهداری را برتری دیگر گل نرگس دانست و گفت: نرگس‌زارهای طبیعی در آبدانان در منطقه‌ای به نام «نرگسِل» وجود دارد که در سال‌های اخیر افرادی به صورت مخفیانه پیازهای آن را از زمین درآورده ودر جاهایی دیگر از شهرستان کاشته‌اند.

این کارشناس ارشد اقلیم‌شناسی ادامه داد: بنابر آمار جهادکشاورزی آبدانان 32 هکتار از اراضی مستعد شهرستان آبدانان توسط 40 نفر از کشاورزان زیر کشت گل نرگس قرار گرفته که سالانه بیش از 2 میلیون و 500 هزار شاخه گل نرگس از نرگس‌زارهای شهرستان تولید و به بازارهای مصرف تهران و خوزستان عرضه می‌شوند.

این کشاورز نرگس‌کار ادامه داد: ارزش ریالی این مقدار نرگس در آبدانان در سال 1394 تقریبا معادل 6 میلیارد ریال بود که این میزان نزدیک به 350 میلیون ریال سهم اینجانب بود که زمینه اشتغال 4 خانواده را نیز فراهم کرد.

وی عدم خرید گل از سوی دولت، عدم بازاریابی مناسب، چند شغله بودن تولید کنندگان گل نرگس، عدم توجه به جنبه‌های گردشگری نرگس‌زارها و فقدان یک موسسه حمایتی و پژوهشی را از موانع بر سر راه نرگس‌کاران عنوان و ابراز امیدواری کرد حمایت از کشت این محصول و تامین رضایت نرگس‌کاران بتواند شرایط بهتری را برای رونق کشت این گل پرمنفعت و کم‌توقع و مخصوصا سازگار با بحران کم‌آبی فراهم کند./م


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار