شرکت آبفای همدان تقاضاهای بسیاری از مردم در راستای صرفه‌جویی دارد ولی از سوی دیگر شاهد فرسودگی ۶۵۰ کیلومتری شبکه آب استان همدان هستیم که روند اصلاح به کُندی انجام می‌شود.
کد خبر: ۲۰۸۲۲۱
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵ 10 April 2016

شرکت آبفای همدان تقاضاهای بسیاری از مردم در راستای صرفه‌جویی دارد ولی از سوی دیگر شاهد فرسودگی ۶۵۰ کیلومتری شبکه آب استان همدان هستیم که روند اصلاح به کُندی انجام می‌شود.

به گزارش تسنیم، شرکت آب و فاضلاب همدان استان همدان 564 هزار مشترک در سطح استان همدان دارد که خدمات آب و فاضلاب را به این مشترکان ارائه می‌دهد، در حال حاضر یک میلیون و 101 هزار و 765 نفر جمعیت تحت پوشش خدمات آب در همدان هستند.

طول حط انتقال و توزیع آب در همدان به ترتیب 450 و دو هزار و 570 کیلومتر و طول خط انتقال و شبکه جمع‌آوری فاضلاب همدان به ترتیب 57 و هزار و 344 کیلومتر است که براساس اظهارات مدیرعامل شرکت آبفا همدان 650 کیلومتر از شبکه آب همدان فرسوده بوده و نیاز به اصلاح دارد.

با کمبود بارشها و ایجاد دشواری در تامین آب شرب، مدیران شرکت آبفا و آبفار بارها از مردم و مشترکان خانگی خود خواستند تا در مصرف آب صرفه‌جویی لازم را داشته باشند تا شاهد بروز بحران و تنش در تامین آب نباشند.

در این بین بارها تاکید شد تا مردم الگوی مصرف را رعایت کنند در غیر این صورت باید به صورت پلکانی آب بها را پرداخت کنند و به نوعی مردم به عنوان متهم نخست در مقوله تامین و مصرف آب جلوه داده شد.

البته باید به این نکته که آب هنوز جایگاه اقتصادی و مالی خود را در بین خانوارها پیدا نکرده و مشترکان هنوز بهای واقعی و اصلی آب را پرداخت نمی‌کنند اشاره کرد ولی این امر نباید نافی برخی اقدامات شرکت آبفا در راستای اصلاح زیرساختهای فرسوده آب شهری باشد.

در حال حاضر هدررفت در شبکه‌های آب استان همدان به اذعان معاون شرکت آبفا همدان 26 درصد بوده که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان معتقد است هدررفت فیزیکی آب 14 و هدررفت ظاهری آب در همدان 10 درصد است.

اما مهمترین نکته که باید به آن توجه داشت این است که شرکت آبفا در عین دعوت مردم به صرفه‌جویی در مصرف آب، اقدام موثری را برای اصلاح شبکه فرسوده آب استان همدان داشته باشد که متاسفانه اصلاح شبکه آب به کُندی در حال انجام است.

با وجود اینکه اعتبارات حوزه آب استان همدان در مقایسه با قبل رشد قابل توجهی داشته است اما اصلاح شبکه فرسوده پس از تامین آب شرب مشترکان به عنوان اولویت دوم نیز در نظر گرفته نشده است.

مدیران شرکت آبفا نبود و کمبود اعتبار را دلیل برای عدم اصلاح شبکه فرسوده یا کُند بودن روند اصلاح اعلام می‌کنند اما براساس اعلام مدیرعامل شرکت آبفا همدان میزان اعتبارات این شرکت در سال گذشته افزایش 150 درصدی داشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان با اشاره به اینکه 30 درصد از شبکه آب کشور به طور متوسط فرسوده است، اظهار داشت: در حال حاضر 650 کیلومتر از شبکه آب استان همدان فرسوده است که اصلاح آن نیازمند اعتبارات کلانی است.

سیدهادی حسینی بیدار با بیان اینکه هر ساله با اولویت‌بندی شبکه فرسوده آب همدان اصلاح می‌شود، گفت: سیستم GIS موجود در شبکه آب استان همدان نقاط پرتراکم از نظر حادثه را مشخص کرده و این مناطق در اولویت اصلاح قرار می‌گیرند.

وی با اعلام اینکه اصلاح شبکه فرسوده استان همدان به 118 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، تصریح کرد: در صورتی که این میزان اعتبار برای اصلاح شبکه تامین شود می‌توان شبکه را در مدت سه سال اصلاح و بازسازی کرد.

حسینی بیدار درباره میزان هدررفت آب نیز گفت: در حال حاضر هدررفت فیزیکی آب در همدان 14 درصد و هدررفت ظاهری آب 10 است که هدررفت فیزیکی ناشی از سرریز مخازن و لوله‌های اتصال است.

وی درباره خطای اندازه‌گیری کنتورهای آب نیز گفت: در حال حاضر تنها پنج درصد خطای اندازه‌گیری در کنتورهای استان همدان وجود دارد ولی به هیچ وجه کنتورهای خراب مصرف آب را بیشتر نشان نمی‌دهند بلکه کنتورهای با سن بالا، میزان مصرف را کمتر نشان می‌دهند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار