کاهش دمای استان به چند درجه زیر صفر در روزهای پایانی سال و شروع سال جدید، احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی را تشدید و کشاورزان را دچار درد سر می‌کند؛ هر چند هر ساله بیشترین غرامت بیمه محصولات کشاورزی نیز برای جبران خسارت خشکسالی اختصاص می‌یابد.
کد خبر: ۱۹۵۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۵ 10 March 2016
به گزارش تابناک یزد، کاهش دمای استان به چند درجه زیر صفر در روزهای پایانی سال و شروع سال جدید، احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی را تشدید و کشاورزان را دچار درد سر می‌کند؛ هر چند هر ساله بیشترین غرامت بیمه محصولات کشاورزی نیز برای جبران خسارت خشکسالی اختصاص می‌یابد.
گرم شدن هوا در روزهای پایانی سال و شکوفه زدن درختان، بسیاری از کشاورزان را نگران کرده است، چرا که آنها پیش‌بینی می‌کنند با توجه به سرد شدن هوای استان در روزهای پایانی اسفند و اوایل فروردین، بسیاری از این شکوفه‌ها یخ کرده و به بار نمی‌نشینند.

خسارت دیدن کشاورزان از شرایط جوی
یکی از کشاورزان مهریز می‌گوید: در اسفندماه امسال نه تنها بارش‌ها کاهش یافته است بلکه دمای هوا نیز به طور محسوسی افزایش نشان می‌دهد و با این وضعیت به نظر می‌رسد که محصولات کشاورزی خسارت جبران‌ناپذیری از شرایط جوی استان متحمل شوند.
«رحیم زارع‌زاده» می‌افزاید: با این اوصاف و با توجه به افزایش احتمال کاهش دما در روزهای پایانی سال و شروع سال جدید، قطعا سرمازدگی نیز در انتظار محصولات کشاورزی است.
وی ادامه می‌دهد: بسیاری از محصولات کشاورزی به ویژه محصولات باغی در اثر سرمازدگی از بین می‌روند و کشاورزان هیچ راهکاری برای جلوگیری از این وضعیت ندارند.
این کشاورز مهریزی با اشاره به خسارتی که سال گذشته در اثر سرمازدگی به درختان بادام و گردو وارد شده است، اظهار می‌کند: کارشناسان کشاورزی باید راهکارهای قابل اجرا برای کاهش خسارت ناشی از سرمازدگی را به کشاورزان بیاموزند. وی می‌افزاید: جهاد کشاورزی و صندوق بیمه کشاورزی باید از کشاورزان استان حمایت کنند چرا که هوا در اسفندماه به قدری گرم شده که باعث شکوفه زدن درختان شده است و قطعا با سرد شدن هوا، شکوفه‌ها یخ می‌زنند.
زارع زاده با اشاره به خسارت سنگینی که از ناحیه سرمازدگی محصولات به کشاورزان وارد می‌شود، بر ضرورت حمایت از کشاورزان برای فراهم کردن شرایط مقابله به سرمازدگی تاکید می‌کند.

مقرون به صرفه نبودن باغداری
یکی از کشاورزان شهرستان تفت هم با اشاره به از بین رفتن محصولات باغی این شهرستان در اثر سرمازدگی می‌گوید: میزان برداشت محصول در اثر سرمازدگی حتی به نصف کاهش می‌یابد از این رو تولید محصول دیگر برای کشاورز مقرون به‌صرفه نیست.
«مصطفی خبیری» ادامه می‌دهد: در شرایطی که کشاورزان با بحران آب، آفات و کاهش بارندگی باغ‌ها را با چنگ و دندان نگه داشته‌اند، کاهش بازدهی اقتصادی باغ‌ها، انگیزه برای ادامه کار را کاهش می‌دهد. وی می‌گوید: بسیاری از محصولات کشاورزی شهرستان تفت از جمله انار، بادام و گردو هر ساله خسارت جبران ناپذیری از ناحیه سرمازدگی متحمل می‌شوند.
این کشاورز با اشاره به استقبال باغداران از بیمه محصولات کشاورزی، می‌گوید: اما هیچگاه غرامتی که برای جبران خسارت به کشاورزان پرداخت می‌شود با خسارت واقعی، همخوانی ندارد از این رو تخریب باغ‌ها به شدت رو به افزایش است.

سرمازدگی درختان زردآلو، بادام و گردو
مدیر گروه خدمات بیمه‌ای استان از پرداخت 345 میلیارد ریال خسارت به بیمه‌گزاران بخش کشاورزی استان در سال جاری خبر می‌دهد و می‌افزاید: عمده این غرامت‌ها برای جبران خسارت سرمازدگی پرداخت شده است.
«حسین نوری‌زاده» با تاکید بر پوشش 50 درصدی بیمه کشاورزی در استان، می‌افزاید: در سال زراعی جاری20 هزار بیمه‌گزار به بیمه 20‌هزار و 600 هکتار اراضی باغی، 4400 هکتار اراضی زراعی، 21‌هزار و 800 راس دام سبک، 600 راس دام سنگین و 30 میلیون قطعه جوجه اقدام کرده‌اند.
وی با اشاره به پوشش بیمه‌ای 37 محصول از 150 محصول کشاورزی کشور ادامه می‌دهد: در سال گذشته بیشترین خسارت خشکسالی به باغ‌های زردآلو در ابرکوه و گردو و بادام در تفت و مهریز وارد شد.
به گفته نوری‌زاده، در اسفندماه سال گذشته برف سنگینی بارید که باعث یخ زدن شکوفه‌های درختان شد و به دنبال آن سرمای هوا تا نیمه‌های فروردین ماه ادامه یافت در نتیجه خسارت قابل ملاحظه‌ای از ناحیه سرمازدگی به محصولات کشاورزی استان وارد شد. وی سرمازدگی را ناشی از کاهش دمای هوا به چند درجه زیر صفر می‌داند و می‌گوید: احتمال بروز سرمازدگی برای محصولات کشاورزی استان با توجه به تجربه چند ساله استان، دور از انتظار نیست.

ضرورت نصب کوره‌های باغی در استان
به گزارش همشهری یزد، مدیر گروه خدمات بیمه‌ای استان تاکید می‌کند: البته راهکارهایی برای کاهش خسارت سرمازدگی محصولات کشاورزی استان قابل اجراست اما اجرای آنها به زیرساخت‌هایی نیاز دارد.
وی به نصب کوره‌های باغی در باغ‌های استان برای جابه‌جایی هوا اشاره می‌کند و می‌افزاید: این کوره‌ها می‌توانند با سوزاندن برگ‌های خشک درختان و ایجاد حرارت، سرما را از باغ‌ها دور کنند.
به گفته نوری‌زاده، هر جا دمای هوا پایین بیاید و هوا جریان پیدا نکند، باعث یخ زدگی می‌‌شود و اگر در این شرایط جریان هوای گرمی ایجاد شود، از سرمازدگی جلوگیری خواهد شد.
وی می‌گوید: تامین این کوره‌ها می‌تواند با پرداخت تسهیلات در دستور کار قرار گیرد کمااینکه قرار بود این اتفاق در گذشته رخ دهد و یک شرکت به عنوان پیمانکار سازمان جهاد کشاورزی استان، مجری ساخت این کوره‌‌ها برای واگذاری به کشاورزان بود اما این اتفاق هنوز رخ نداده است.
مدیر گروه خدمات بیمه‌ای استان با اشاره به اجرای این طرح در برخی از استان‌های مجاور از جمله اصفهان و فارس، اظهار می‌کند: امیدواریم این طرح هر چه زودتر در استان اجرایی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار