کد خبر: ۱۹۵۴۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۲ 09 March 2016


رئیس انجمن علمی جنگلبانی ضمن گلایه از وضع قوانین نادرست زیست محیطی در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی قوانین بستری برای تشویق مردم به تجاوز عرصه های ملی است و در واقع جرم شویی اتفاق می افتد.

به گزارش خبرنگار مهر، هادی کیادلیری ظهر امروز در حاشیه همایش «منابع طبیعی، آموزش، پژوهش و نیروی انسانی» که در مرکز آموزشی دکتر جوانشیر کرج برگزار شد، در جمع خبرنگاران از دغدغه های زیست محیطی کشور گفت و اظهار کرد: در کنار مواردی همچون چرای بیش از حد دام، افزایش دو برابرای آتش سوزی جنگل ها و غیره موردی که به تازگی موجب هراس فعالان زیست محیطی شده تغییر الگوی آشفتگی هایی نظیر آتش سوزی، طغیان آفات و بیماری ها، مرگ و میر دسته جمعی درختان و غیره در اکوسیستم کشور است.

مدیریت نادرست موجب اضمحلال اکولوژیکی کشور شده است

رئیس انجمن علمی جنگلبانی کشور و رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی علوم و تحقیقات تهران ضمن ابراز نگرانی از مرگ یک میلیون هکتار جنگل های زاگرس و مرگ و میر دسته جمعی گونه های نادر شمال کشور نظیر شمشاد و بلوط بلند مازو، گفت: مرگ گونه های نادر و بومی در واقع نشان از به هم ریختگی و اضمحلال اکولوژیکی دارد که تمام اینها ناشی از دست کاری بشر و مدیریت اشتباه است.

وی ادامه داد: کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده و تغییر اقلیم طی چندین سال اخیر نیز بر مشکلات افزوده است اگرچه نمی توان جلوی تغییر اقلیم را گرفت اما می توان با تمهیدات مناسب، تاثیر این پدیده را بر محیط زیست کشور کاهش داد که متاسفانه در این مقوله ما به درستی عمل نکردیم.

وقتی قانون؛ مردم را به تجاوز عرصه های ملی تشویق می کند

کیادلیری گلایه کرد: آنچه در سال ۹۴ بیش از همه موجبات نگرانی فعالان محیط زیست را فراهم کرد، وضع قوانین نادرست زیست محیطی در مجلس شورای اسلامی بود، متاسفانه برخی نمایندگان مجلس در طرح قوانین به جای نگاه ملی، دیدی محلی و بومی دارند که این مسئله برای کل کشور خطر ایجاد می کند، گاهی به اسم دلسوزی قوانینی وضع شده که تمام روش های درمانی محققان را بی اثر خواهد کرد و موجب سوءاستفاده می شود.

رئیس انجمن علمی جنگلبانی کشور با ذکر چند مثال از قوانین وضع شده در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی عنوان کرد: متاسفانه برغم تاکیدات رهبر معظم انقلاب در جلوگیری از زمین، کوه، رودخانه و جنگل خواری، برخی قوانین در راستای تجاوز است و بستری قانونی ایجاد شده که مردم را به تجاوز عرصه های ملی تشویق می کند که در واقع در سایه برخی قوانین، جرم شویی اتفاق می افتد.

بودجه صیانت جنگل های شمال از دستمزد فوتبالیست ها هم کمتر است

وی با اشاره به نقش دولت ها در صیانت از میراث ملی متذکر شد: تا زمانی که دولت اداره نکرده و در شعارهای خود را در عمل اثبات نکند هیچ اتفاقی خوشایندی نخواهد افتاد چرا که صرف نگاه زیست محیطی کافی نیست و این دغدغه باید در اعتبارات و تحقیقات خود را نشان دهد، اما متاسفانه هم اکنون بودجه صیانت از جنگل های شمال کشور به اندازه دستمزد دو فوتبالیست نیز نیست، بر اساس آمار و ارقام ۲۹ میلیارد تومان برای حفظ جنگل های شمال مصوب شد که حتی پنج درصد آن نیز تخصیص پیدا نکرد.

وزارت جهاد کشاورزی اراضی جنگلی را می بلعد

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی علوم و تحقیقات تهران در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به ماهیت متفاوت وزارت جهاد کشاوزی و سازمان جنگل ها اظهار کرد: سازمان جنگل ها زیرمجموعه وزارتخانه ای است که همانند یک غول اراضی جنگلی و منابع طبیعی را می بلعد بنحوی که هم اکنون ۸۵۰ هزار هکتار از جنگل های زاگرس شخم زده و تبدیل به کشاورزی شده اند، این مشکلات ساختاری است که باید با تدبیر و برنامه مدون از سوی دولت رفع شود.

کیادلیری سازمان های جنگلی را بازنده میز سیاست دانست و افزود: در حال حاضر دغدغه های منابع طبیعی در حد بسیار اندکی به گوش دولتمردان می رسد زیرا باید از کانال وزارت جهاد کشاورزی رد شود و این اصلا خوب نیست، برغم وجود وزارتخانه های متعدد مستقل در کشور در حالی که ۸۳ درصد از اراضی این مملکت جزو منابع طبیعی است اما این حوزه همچنان یک سازمان باقی مانده و نیازمند ارتقای ساختاری است.

مردم با فرهنگ صیانت از عرصه های ملی غریبه هستند

وی مشکل دیگر این حوزه در کنار مسائل مدیریتی را فقر فرهنگی مردم برشمرد و گفت: برغم اینکه برخی مشکلات زیست محیطی نظیر آلودگی هوا، نابودی جنگل ها، گرد و غبار و غیره را با پوست و استخوان لمس می کنیم اما متاسفانه گروهی از مردم همچنان با فرهنگ حفظ و حراست از منابع طبیعی غریبه هستند در حالیکه توسعه پایدار باید از لایه های مردمی جامعه آغاز شود.

رئیس انجمن علمی جنگلبانی کشور عنوان کرد: توسعه یافتگی بی قاعده و سبک نامطلوب زندگی مردم، تئوری های علمی را نیز مختل می کند، به عنوان مثال کارخانجات چوبی که در شمال کشور راه اندازی شد با طرح استراحت جنگلی منافات دارد زیرا با اجرای این طرح کارخانجات از مواد اولیه تولید باز می مانند و یا اتوبان تهران - شمال که با هدف انتقال توریست به شمال کشور احداث شد اما زیرساخت های گردشگری متناسب تدارک دیده نشد، تمام اینها موجب رکود سرمایه خواهد شد و مطلوب نیست.

آمایش سرزمین در حد شعار باقی نماند

وی در پایان گفت: لذا راهکار ما این است که بر اساس طرح توسعه ملی اقدام کنیم، آمایش سرزمین یک شعار نیست و باید مشخص شود و در کنار آن نیز فرهنگ مردمی باری حراست از میراث ملی ارتقا یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار