کد خبر: ۱۹۵۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۲ 09 March 2016


رئیس انجمن جنگلبانی کشور گفت: بر اساس آمار موجود بیش از 3 برابر ظرفیت زاگرس توسط چرای دام‌ها تخریب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، هادی کیادلیری بعد از ظهر امروز در نشست تخصصی هفته منابع طبیعی اظهار داشت: یکی از مهمترین برنامه‌ها و اولویت‌های ما جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و مراتع است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون با توجه به مشکلات زمین‌خواری تخریب منابع طبیعی رو به افزایش است لذا بر اساس آمار موجود سه برابر ظرفیت زاگرس توسط چرای دام‌ها تخریب می‌شود.

این مسئول با تأکید بر اینکه تا معیشت و اشتغال روستاییان تامین نشود، نمی‌توانیم جنگل‌ها را نجات دهیم، افزود: هم‌اکنون رفتار با منابع طبیعی در مسیر اخلاقی قرار ندارد و تخریب این منابع تهدیدی برای محیط زیست و نسل آینده است.

کیادلیری با اشاره به اینکه بحران‌های پیش رو مانند آلودگی آب و هوا، ریزگردها و تخریب پوشش گیاهی نیز از دیگر تهدیدات محیط زیست و منابع طبیعی است گفت: حدود یک میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرس بیمار هستند و 40 هزار هکتار از گونه‌های شمشاد ایرانی که در جهان فقط به اسم ایران است از بین رفته‌اند که این امر بسیار نگران‌‌کننده است.

وی مرگ این گونه‌ها و بیماری‌ها را نشان‌‌دهنده به هم ریختگی اکولوژیکی دانست و بیان داشت: فرسایش خاک، سیل، افزایش دما و کاهش بارندگی از خطرهای پیش روی آیندگان است.

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه کشور ایران در رتبه پنجم از لحاظ بیابان‌زایی قرار دارد، اعلام کرد: این آمار نشان از آن است که ما حدود سه برابر میانگین جهانی فرسایش خاک داریم.

وی چرای بیش از حد دام در مراتع، دو برابر شدن آتش سوزی‌ها در مراتع و جنگل‌ها را از دیگر آشفتگی‌های زیست محیطی و منابع طبیعی عنوان کرد و گفت: توسعه نیافتن در اکوسیستم‌ها و وابستگی مردم به جنگل‌ها به خاطر فقر و نبود اشتغال این موارد تخریبی را به همراه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار