مجلس حاضر نیست مردم به هر دلیلی در زندگی خود با مشکل روبرو شوند، مردم کشور هم اکنون با مشکلات مالی و معیشتی زیادی روبرو هستند و روا نیست بیش از این مردم نگران آینده باشند، بنابراین نمایندگان صلاح دیدند از باقی مانده زمان استفاده کنند و با ارائه لایحه دو دوازدهمی از بروز مشکلات احتمالی جلو گیری نمایند.
کد خبر: ۱۹۵۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۵ 09 March 2016
به گزارش «تابناک یزد»، هنوز کار بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی نهایی نشده است اما با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال کار بودجه نیز به مراحل پایانی خود نزدیک تر می شود. آنچه مسلم است این است که در روزهای باقی مانده از سال بررسی بودجه در صحن علنی به هیچ عنوان امکان پذیر نیست، و ناچار نمایندگان مجلس بعد از اتمام تعلیلات نوروز باید بررسی بندهای بودجه سنواتی را در دستور کار خود قرار دهند.

 اما نکته ای که در این میان وجود دارد، اینکه هنوز دولت تکلیف پرداختی های خود در سال آینده را مشخص نکرده است. با اینکه فشار زیادی در روزهای گذشته از سوی نمایندگان بر دولت برای ارائه لایحه وجود داشت، از دادن لایحه چند دوازدهمی خوداری کرده است.

برخی از نمایندگان مجلس بر این اعتقاد بودند که دولت با این کار قصد داشت مجلس را تحت فشار قرار دهد تا هر طور شده بودجه تا پایان سال نهایی گردد، بر این اساس از دادن لایحه چند دوازدهمی به مجلس خوداری کرده است، البته برخی دیگر از نمایندگان نیز بر این عقیده بودند که هدف دولت از ندادن لایحه چند دوازدهمی اداره کشور با تنخواه در ماه اول سال است.

با این حال برخی از نمایندگان همچنان به دولت فشار می آورند تا لایحه بودجه دو دوازدهم را تقدیم مجلس کند چرا که غیر از این اگر عمل شود دولت در پرداخت های خود در سال آینده با مشکل روبرو خواهد شد و ممکن است در برخی از موارد با موانع قانونی برخورد کند.

در روزهای گذشه برخی از اعضای کمیسیون تلفیق و برنامه و بودجه مجلس از رایزنی بین دولت و مجلس خبر دادند و اعلام کردند که این احتمال وجود دارد که مجلس بخواهد طرحی برای چند دوازدهم شدن بودجه سال آینده ارائه کند، جعفر قادی نیز در این باره به تابناک گفته بود: اینکه دولت اعتقادی به بودجه چند دوازدهمی ندارد، این موضوعی است که در حال بررسی است و رایزنی بین دولت و مجلس شکل گرفته است، اما بستگی به شرایط دارد و این امکان وجود دارد که اگر دولت نخواهد بودجه لایحه فوریتی دو دوازدهمی را به مجلس بیاورد، نمایندگان مجلس مانند زمان دولت احمدی نژاد؛ طرح دو فوریتی برای تصویب بودجه چند دوازدهمی را ارائه کنند.

این نماینده مجلس گفت: البته این احتمال هم هست که مجلس نیز همچون دولت موضعی در این خصوص نگیرد، چون برخی نمایندگان بر این باورند که اگر دولت در پرداخت های خود و در بودجه کشور با مشکلی روبه رو نیست، مجلس هم با آن مخالفتی ندارد و مشکلی از این بابت متوجه مجلس نخواهد شد. این طبیعی است که مجلس از این بابت مشکلی ندارد، زیرا دولت در سال آینده بدون داشتن مجوزهای قانونی امکان استفاده از منابع مالی کشور را نخواهد داشت.

قادری گفت: حال باید دید کدام یک از طرفین در نهایت از مواضع خود کوتاه خواهد آمد؛ دولت کوتاه می آید یا مجلس احساس مسئولیت خواهد کرد؟

ظاهر امر نشان می دهد که مجلس در این موضوع کوتاه آمده است و قرار است در روزهای آینده لایحه دو دوازدهم از سوی نمایندگان در مجلس شورای اسلامی مطرح شود، محمدرضا پورابراهیمی با اعلام این خبر گفت: صحبتی که رئیس مجلس شورای اسلامی با هیئت رییسه کمیسیون تلفیق بودجه ۹۵ داشته است، این بود که قرار است دولت به زودی لایحه چنددوازدهمی ارائه کند.

وی تصریح کرد: از انجا که تا پایان سال چند روز دیگر باقی نمانده است، با فرض این احتمال که دولت به هر دلیلی لایحه چنددوازدهم بودجه را ارائه نکند و کشور با مشکل مواجه ‌شود، طرح «دو دوازدهم» بودجه برای ماههای فروردین و اردیبهشت سال ۱۳۹۵ را آماده کرده‌‌‌ایم.

پورابراهیمی گفت: این طرح اجازه دریافت ها و پرداخت ها را برای دو ماه ابتدایی سال آینده به دولت یازدهم می‌دهد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: چاره ای نبود و چون دولت در ارائه بودجه چند دوازدهم کوتاه نیامد مجلس مجبور شد تا این طرح را مطرح کند در غیر این صورت دولت در پرداخت های خود دراوایل سال 95 با مشکلاتی مواجه می شد.

این نماینده مجلس گفت: مجلس حاضر نیست مردم به هر دلیلی در زندگی خود با مشکل روبرو شوند، مردم کشور هم اکنون با مشکلات مالی و معیشتی زیادی روبرو هستند و روا نیست بیش از این مردم نگران آینده باشند، بنابراین نمایندگان صلاح دیدند از باقی مانده زمان استفاده کنند و با ارائه لایحه دو دوازدهمی از بروز مشکلات احتمالی جلو گیری نمایند.

به گزارش «تابناک»، لازم به ذکر است مطابق گفته های علیرضا منادی سفیدان بررسی طرح دو دوازدهم بودجه در جلسه دوشنبه هفته آینده(24 اسفندماه) مجلس مطرح خواهد شد وکار این طرح هفته آتی با قید دوفوریت در صحن علنی مجلس آغاز می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار