کد خبر: ۱۹۴۱۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴ 07 March 2016
تعطیلات نوروزی سال گذشته راه های استان البرز با 27 میلیون تردد از سوی هموطنانی مواجه بود که برای سپری کردن ایام نوروز با گذر از استان البرز به 14 استان کشور سفر می کردند که این آمار نشان از جایگاه این استان در سفرهای نوروزی دارد.
تردد خودروها با استفاده از 40 دستگاه دوربین در جاده های استان البرز به ثبت می رسد و بر اساس آمار مراجع رسمی میزان ترددهای خودرویی نوروز 94 در جاده های البرز نسبت به مدت مشابه سال قبل 7.4 درصد افزایش نشان می دهد.
در تعطیلات نوروز سال 94 پنج فقره تصادف منجر به فوت در راه های استان البرز رخ داد که هفت کشته برجای گذاشت. در این مدت 17 فقره تصادف منجر به جرح در استان رخ داد که نسبت به مدت مشابه 15درصد کاهش نشان می دهد.
اعداد و ارقام ذکر شده نشان می دهد که در روزهای منتهی به پایان سال و نوروز جاده های البرز به واسطه آغاز مسافرت های نوروزی شرایط ویژه ای پیدا می کند و این شرایط آثاری بر زندگی و رفت و آمدهای معمول مردم این استان دارد.
استان البرزمسیر عبور خودروهای شهرهای شرقی، غربی و جنوبی به سمت شهرهای شمال و بالعکس است.
استان البرز شاهراه مواصلاتی 14 استان کشور محسوب می شود و در حقیقت هموطنان مسافر به این استان ها، سفر خود را البرز آغاز می کنند. به ویژه با قرار گرفتن دو مسیر اصلی سفر به شمال کشور یعنی جاده زیبای چالوس و آزادراه تهران - کرج - قزوین در این استان هموطنانی که قصد دارند عازم خطه سرسبز شمال کشور شوند نیز البرز را برای آغاز سفر خود انتخاب می کنند.
با توجه به جایگاهی که برای استان البرز در سفرهای نوروزی ذکر شد، نگاه ویژه به این استان به ویژه در ایام نوروز از سوی مسئولان امری ضروری است. میزبانی از میلیون ها مسافر الزاماتی دارد که تامین آن برای انجام سفرهایی ایمن و شاد اجتناب ناپذیر است.
نخستین گام از سوی دولت در این زمینه برداشته شد و استان البرز میزبان ستاد دائمی هماهنگی خدمات سفر کشور شد. بر این اساس نشست ستاد مرکزی خدمات سفر نیز با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شنبه شب در البرز برگزار شد.
این نشست برای نخستین بار در یکی از استان های کشور برگزار می شد که البرز به عنوان میزبان انتخاب شد. ستاد دائمی هماهنگی خدمات سفر کشور داری 18عضو است.
گذشته از سفرهای نوروز استان البرز همواره جاده هایی پرتردد دارد، به گونه ای که بر اساس اعلام مسئولان پلیس راه استان بیش از 18 درصد بار ترافیکی کشور بر دوش این استان است.
مدیر کل حمل و نقل و پایانه های استان البرز گفت که در 11ماه از سال جاری، 350 میلیون تردد در راه های استان البرز ثبت شده است.
قاسم باقری گفت: سال گذشته 31 میلیون تردد در جاده های استان البرز ثبت شده بود که در 11 ماه سال جاری در مقایسه با سال جاری افزایش چشمیگری را نشان می دهد.
وی ادامه داد: به لحاظ تردد در راه های استان البرز رتبه اول کشوری را دارد در حالی که به لحاظ وسعت سی و یکمین استان کشور است.
باقری خاطرنشان کرد: امسال دستگاه های تردد شمار در البرز از 30 به 42 دستگاه افزایش یافته است.
جذابیت های اقلیمی البرز از دیگر عوامل تردد بالا در این استان است و این موضوع سبب شده تا رویکرد به سمت دستگاه های تردد شمار بیشتر باشد. اکنون 22دوربین نظارت تصویری در راه های این استان وجود دارد و چهار دستگاه تابلو پیام متغییر نیز نصب شده است.
باقری همچنین گفت که نخستین تابلوی مسیر نمای گرافیکی در محدوده شهرک خاتم نصب شده است که وضعیت مسیر را با رنگ های سبز، زرد و قرمز نشان می دهد. علاوه بر این دو دستگاه دوربین پلاک خوان در محور کرج-چالوس وجود دارد که سرعت خودرو های عبوری را ثبت و ضبط می کند و قرار است از این دستگاه ها در دیگر راه های استان البرز نیز استفاده شود.
باقری با اشاره به اینکه اکنون در آزاد راه تهران –کرج- قزوین دوربین های ثبت پلاک نصب شده است ، گفت: در مواقع تردد وسیله نقلیه علاوه بر ثبت تردد آن وسیله نقلیه را شناسایی می کند که در این مسیر نیز دو دوربین وجود دارد.
مدیر کل حمل و نقل و پایانه های استان البرز بیان داشت : قرار است سامانه پیشرفته ای که چند منظور است و تردد، تخلف، سرعت غیر مجاز ، تغییر مسیر خودرو و حتی بازبودن کمربند ایمنی را ثبت کند که تا قبل از نوروز بر روی دوربین های آزاد راه تهران –کرج-قزوین نصب می شود .
این مسئول اظهار کرد: با نصب این دوربین ها در آزاد راه تهران- کرج-قزوین در مدت زمان کوتاه امنیت تردد و رعایت مقررات ترافیکی بالا می رود .
وی با بیان اینکه در ابتدا قرار بود 6 دستگاه دوربین در آزاد راه تهران –کرج- قزوین نصب شود ، افزود: پیش بینی شده 19دستگاه دوربین نصب شود تا سرعت لحظه ای و سرعت متوسط را مشخص کند و فاز اول آن تا قبل از سال جاری و فاز بعدی آن نیز در ماه های بعدی نصب می شود .
مدیر کل حمل و نقل و پایانه های استان البرز گفت: در ایام سفرهای نوروزی جرثقیل کشیک در راه های استان البرز مستقر می شود تا بتواند در مواقع حوادث خودروها را به حاشیه راه انتقال دهد.
استان البرز از هم اکنون خود را برای پذیرش میلیون ها مسافر نوروزی که از جاده های این استان به ویژه جاده چالوس قصد تردد دارند،آماده کرده است. اما امکانات و تجهیزات موجود در استان قادر نیستند که به طور کامل این حجم مسافران را پوشش دهد و این استان نیاز به نگاه ویژه برای ارائه بهترین خدمات به مسافران دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار