کد خبر: ۱۹۴۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳ 07 March 2016

تابناک گیلان: این شهر در دو قرن اخیر، علاوه بر مواهب طبیعی از مواهب معنوی و علمی فراوانی برخوردار بوده است.

دانشمندان و عالمان و انسان‌های آزاده و فرهنگ دوستی از لشت‌نشا برخاسته‌اند که نام اغلب آنها به دلیل معروفیت شهر رشت و یا عدم اطلاع تاریخ نویسان از زادگاه اصلی آنها در مرکز علمی به رشتی و گیلانی شهرت یافته‌اند.

آیت‌الله حاج سید مهدی لشت‌نشایی، آیت‌الله حاج سیدعباس لشت‌نشایی، عالم فاضل سید احمد فاطمی لشت‌نشایی،آیت‌الله حاج شیخ ابوالقاسم حجتی لشت‌نشایی، علامه زین‌العابدین عسکری لشت‌نشایی، آیت‌الله شیخ محمد پورجعفر لشت‌نشایی، و... از جمله عالمان برجسته تاریخ اسلام از خطه سرسبز و زیبای لشت‌نشا بودند.

لشت‌نشا در شمال شرقی شهرستان رشت واقع شده و از شمال به دریای خزر و از جنوب به بخش کوچصفهان و از شرق به آستانه‌اشرفیه و از غرب به بخش خشکبیجار محدود می‌شود.

آمادگی لشت‌نشا برای پذیرایی از گردشگران نوروزی

شهردار لشت‌نشا در جریان بازدید از نمایشگاه بهاره این شهر قدمت لشت‌نشا را با سابقه زیاد خواند و اظهار کرد: سابقه تاریخی و آثار باستانی و خرابه‌های موجود در لشت‌نشا مربوط به قبل از اسلام است.

ابراهیم خوش‌فطرت با بیان اینکه لشت‌نشا سرزمین مردان بزرگی مانند عادل‌شاه است، افزود: یکی از بزرگ‌ترین خیزش‌های دهقانی و عدالت خواهانه تاریخ ایران در دوره صفوی با رهبری عادل شاه در لشت‌نشا صوت گرفت.

شهردار لشت‌نشا با اشاره به اینکه این شهر در عصر مشروطیت نیز یکی از کانون‌های قیام در ایران بود، تصریح کرد: به عنوان نمونه سیدجلال شهرآشوب ملقب به جلال شاه بار دیگر حماسه عادل شاه را در لشت‌نشا زنده و ضربه‌ای کاری به رژیم فاسد ارباب رعیتی وارد کرد.

وی به نقش لشت‌نشا در دوران رژیم گذشته اشاره کرد و ادامه داد: در دوران رژیم پهلوی به ویژه پس از جنگ جهانی دوم تا اجرای اصلاحات ارضی، جنبش‌های دهقانی در لشت‌نشا به اوج عظمت خود رسید.

به گفته خوش‌فطرت، به دلیل قیام‌های متعدد لشت‌نشا نخستین سرزمین در ایران بود که مشمول اولین مرحله قانون اصلاحات ارضی شد.

وی با تصریح بر اینکه لشت‌نشا می‌تواند یکی از مناطق هدف گردشگران باشد، اظهار کرد: بازار قدیمی، بازار و حمام تاریخی علی‌آباد، کاخ قطبی، مسجد جامع جورشر، ساحل زیبای سفیدرود و دریای خزر و بازارهای هفتگی بخشی از مناطق گردشگری لشت‌نشا محسوب می‌شوند.

شهردار لشت‌نشا از آمادگی مردم این شهر برای پذیرایی از گردشگران نوروزی خبر داد و یادآور شد: بقعه آقا سیدمحمدرضا بن موسی‌کاظم با معماری ویژه، بقعه آقا سید عبدالله بن موسی کاظم(ع) و بقعه آقا سید محمد یمنی با نقاشی‌های دیواری از مهم‌ترین جاذبه‌های مذهبی لشت‌نشا است.

وی به افتتاح نمایشگاه بهاره در محوطه شهرداری لشت‌نشا اشاره کرد و گفت: نمایشگاه مذکور به منظور تامین نیازهای شهروندان در آستانه عید نوروز دایر شده است.

خوش‌فطرت هدف از برپایی نمایشگاه عرضه مستقیم کالا را کنترل بازار شب عید و توزیع اقلام مورد نیاز مردم اعلام کرد و متذکر شد: شهروندان می‌توانند با حضور در این نمایشگاه اقلام مورد نیاز خود را برای عید نوروز با قیمت‌های مناسب و ارزان تأمین کنند.

وی با بیان اینکه نمایشگاه بهاره با بیش از 60 غرفه در خدمت شهروندان لشت‌نشایی است، خاطرنشان کرد: در نمایشگاه بهاره اقلام مختلفی مانند خشکبار، کیف و کفش، پوشاک، وسایل آشپزخانه، بلور جات، سوغات محلی و صنایع دستی اقوام مختلف ایرانی، مواد خوراکی، آجیل ویژه عید نوروز عرضه می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار