پایانه مسافربری غدیر، تنها پایانه برون‌شهری یزد محسوب می‌شود که روزانه بیش از 5 هزار مسافر در این پایانه جابه‌جا می‌شوند، اما روند انتقال مسافران از پایانه به مرکز شهر و برعکس، چندان مورد رضایت شهروندان یزدی نیست چرا که خودروهای شخصی جای تاکسی‌های شهری را گرفته‌اند.
کد خبر: ۱۹۳۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵ 07 March 2016
به گزارش تابناک یزد، پایانه مسافربری غدیر، تنها پایانه برون‌شهری یزد محسوب می‌شود که روزانه بیش از 5 هزار مسافر در این پایانه جابه‌جا می‌شوند، اما روند انتقال مسافران از پایانه به مرکز شهر و برعکس، چندان مورد رضایت شهروندان یزدی نیست چرا که خودروهای شخصی جای تاکسی‌های شهری را گرفته‌اند.
پایانه یزد به ناوگان تاکسیرانی مجزا تجهیز شده است اما برخی از مسافربرهای شخصی با اطلاع از زمان ورود و خروج اتوبوس به ترمینال، مسافران را به سمت خود جلب می‌کنند، در حالی که این شیوه جابه‌جایی چندان مورد رضایت شهروندان یزدی نیست و از سوی دیگر، تاکسی‌ها را از پایانه فراری داده است.
این معضل به ویژه در روزهایی که مسافران اتوبوس‌ها در ساعات پایانی شب وارد پایانه می‌شوند، بیشتر محسوس است چرا که بیشتر مسافران به ویژه زنان و دختران، متقاضی استفاده از تاکسی برای جابه‌جایی به مرکز شهر هستند اما مسافربرهای شخصی، فضایی برای فعالیت تاکسیرانان باقی نگذاشته‌اند.

تقویت ناوگان تاکسیرانی در پایانه
یک دانشجوی یزدی می‌گوید: همه سفرهای برون‌شهری استان ازپایانه غدیر اتفاق می‌افتد اما زمانی که اتوبوس‌ها در ساعات پایانی شب به پایانه می‌رسند، مسافران ناچار به استفاده از خودروهای شخصی برای جابه‌جایی می‌شوند چرا که حضور تاکسی‌ها در ترمینال بسیار کمرنگ است.
«نرگس نوروزی» می‌افزاید: من دانشجویی هستم که در تهران تحصیل می‌کنم و مدام با اتوبوس‌های پایانه غدیر سفر می‌کنم، اما بعضی وقت‌ها، اتوبوس ساعت 11 شب به ترمینال می‌رسد و مسافران مجبورند به دلیل نبود تاکسی، با خودروهای شخصی به مرکز شهر بروند.
وی ادامه می‌دهد: قطعا برای یک مسافر تنها به ویژه بانوان، سوار شدن به خودروهای شخصی بدون نام و نشان، معقول نیست از این رو بهتر است مدیریت ترمینال، سرویس دهی مناسب تاکسی‌های شهری را در ترمینال تقویت کند.
به گفته این دانشجوی یزدی، خودروهای شخصی در ساعات پیک مسافر در پایانه حضور پیدا می‌کنند و بدون هیچ نام و نشان و نظارتی، مسافران را جابه‌جا می‌کنند که این موضوع باعث بروز مشکلاتی برای مسافران شده است. نوروزی می‌گوید: فعالیت این افراد حتی بر فعالیت تاکسیران‌ها تاثیر سوء گذاشته است از این رو رانندگان تاکسی تمایلی به حضور در ترمینال و جابه‌جایی مسافران ندارند.

راه‌اندازی تاکسی ویژه پایانه
یکی دیگر از شهروندان یزدی می‌گوید: باید برای جلب رضایت مسافران و جلوگیری از بروز مشکلات تاکسی‌های ویژه ترمینال در پایانه مستقر شود.
«علی پورآرمند» می‌افزاید: همچنین لازم است نظارت بیشتری بر رانندگان خودروهای شخصی اعمال کرد چرا که این خودروها از نبود تاکسی‌ها سوء استفاده کرده و به مسافران سرویس می‌دهند.
وی با بیان این‌که حتی هزینه خودروهای شخصی گران‌تر از تاکسی‌هاست، می‌گوید: به این ترتیب زمانی که تاکسی‌ها در ترمینال حضور دارند، مسافران قطعا از خدمات خودروهای شخصی استفاده نخواهند کرد.
این شهروند ادامه می‌دهد: وقتی ناوگان تاکسیرانی رانندگان با تجربه و شناخته شده‌ای دارد، باید خدمات بهتری را در ترمینال غدیر یزد ارائه کند چرا که در غیر این صورت همه مسافران مجبورند به سراغ خودروهای شخصی بروند.

استقرار 70 تاکسی در پایانه
مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری یزد می‌گوید: در حال حاضر 70 دستگاه تاکسی در پایانه غدیر مشغول جابه‌جایی مسافران هستند اما در برخی از ساعات شبانه روز، حضور آنها در پایانه به دلیل کمبود مسافر، کم تر است.
«ابوالقاسم ابوالحسنی» می‌افزاید: برای بهبود و ارتقای سرویس‌دهی ناوگان تاکسیرانی در پایانه، بسیار تلاش شده است اما راه به جایی نبرده‌ایم در حالی که لازم است خدمات ناوگان تاکسیرانی در پایانه تقویت شود. به گفته وی، تاکسیرانان در ساعات پایانی شب و نیمه شب تا حدود 4 صبح  کمتر در پایانه حضور دارند و این نشان می‌دهد نظارت بر عملکرد پیمانکاری که مدیریت ناوگان تاکسیرانی پایانه را بر عهده گرفته است، باید تقویت شود. ابوالحسنی اضافه می‌کند: مدیریت پایانه مسافربری غدیر، نقشی در نظارت بر تاکسی‌های ترمینال ندارد اما بارها درباره استفاده مسافران از خودروهای شخصی و خطراتی که برای آنها به همراه خواهد داشت، به آنها تذکر داده است.
مدیر عامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری یزد درباره برخورد با رانندگانی که مسافران بدون بلیت را در اطراف پایانه پیاده می‌کنند نیز می‌گوید: اگر این تخلف محرز شود، به جدیت با متخلفان برخورد خواهد شد چرا که رانندگان مجاز به جابه‌جایی مسافران قاچاق و بدون بلیت نیستند.

 280 دستگاه تاکسی در پایانه‌ها
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری یزد نیز با بیان این‌که 4 پایانه مهم و دروازه‌ای برای شهر یزد در نظر گرفته شده است، می‌افزاید: ناوگان تاکسیرانی برای جابه‌جایی مسافران در این دروازه‌ها، 280‌دستگاه خودروی تاکسی اختصاص داده است.
«حسین صالحیان» اظهار می‌کند: گیشه‌های فروش بلیت تاکسی در فرودگاه و پایانه مسافربری غدیر یزد راه‌اندازی شده است تا 24 ساعته بر نحوه خدمات تاکسی‌ها نظارت شود.
صالحیان تاکید می‌کند: اگر تاکسیرانان پایانه خدمات مناسبی را در ساعات مختلف شبانه روز به مسافران ارائه نمی‌کنند، مسافران باید به گیشه‌ تاکسی مراجعه کنند تا مشکل برطرف شود.
وی با اشاره به وجود خودروهای شخصی در پایانه ادامه می‌دهد: قطعا وجود این خودروها، یک آسیب جدی برای حمل ونقل عمومی شهر محسوب می‌شود اما نظارت بر عملکرد آنها بر عهده ما نیست.

نظارت پلیس
همشهری یزد، مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری یزد اضافه می‌کند: پلیس راهور باید بر فعالیت این رانندگان شخصی، نظارتی جدی اعمال کند و از طرفی مسافران هم باید مشکلات ناشی از استفاده از این خودروهای شخصی را به پلیس راهور اعلام کنند.
وی ادامه می‌دهد:نظارت بر تاکسی‌ها و رانندگان آنها به عهده سازمان تاکسیرانی است و این سازمان با رانندگانی که مجوز قانونی ندارند، برخورد می‌کند اما مسئولیتی در قبال استفاده مسافران از خودروهای شخصی ندارد. به گفته صالحیان، سازمان بارها از شهروندان یزدی خواسته است که تنها ازناوگان مجاز و قانونی یعنی تاکسی برای جابه‌جایی استفاده کنند و عواقب استفاده از مسافربرهای شخصی به شهروندان گوشزد شده است.
وی اضافه می‌کند: اگر مردم از خودروهای شخصی استقبال نکنند، قطعا فعالیت آنها محدود خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار