مدیر حج و زیارت استان زنجان در گفت‌وگو با فارس، ناگفته‌هایی از نحوه فعالیت آژانس‌های متخلف معروف به آزادبرها در امور زیارتی برای زائران عتبات عالیات را مطرح کرد.
کد خبر: ۱۹۳۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳ 06 March 2016
موضوع آزادبرها در امور مربوط به حج و زیارت مدت‌ها است که زائران را درگیر خود کرده و انها با مشکلاتی مواجه ساخته است.

هر از چند گاهی زائران عتبات عالیات خسته و کوفته از سفر بازگشته و با گله و از وضعیت مانند نبود استراحتگاه، غذای درست و حسابی، پول گرفتن‌های بی حد و حساب و ... و برخی مواقع عدم وجود سرویس بهداشتی و حمام از زمین و زمان شکایت می‌کنند.

این صحبت‌ها برای افرادی که سابقه سفر به عتبات عالیات را دارند جای بسی تعجب دارد، چرا که هر چند ممکن است مشکلاتی در سرویس‌دهی به زائران عتبات عالیات وجود داشته باشد، ولی هیچ وقت مشکلات به این غلظت از جمله استراحت در یک محیط باز، نبود سرویس‌های اولیه و رها شدن در فرودگاه بغداد هم نیست.

این مشکلات هر از چند گاهی به شکلی سرباز می‌کند که برخی از آن‌ها مانند نیمه کاره ماندن سفر و بازگشت زائران به کشور خبری می‌شود و برخی از آن‌ها هم هیچ وقت خبری نشده و کسی هم از آن مطلع نمی‌شود.

پیگیری امور طی چند سال گذشته، امور را به آژانس‌هایی می‌رساند که بر اساس گفته مدیر حج و زیارت استان زنجان بدون داشتن مجوز فعالیت در امور زیارتی در آن فعالیت می‌کنند.

در این میان هستند آژانس‌هایی که با وجود محرز بودن تخلفات آن‌ها طی چند سال گشته در شهر زنجان، هنوز هم به فعالیت خلاف خود ادامه می‌دهند.

در همین رابطه فرامرز بابایی طی گفت‌وگویی با فارس با اشاره به برنامه‌ریزی سازمان حج و زیارت برای کنترل امور زائران زیارتی به ویژه آزادبرها اظهار کرد: طبق این برنامه‌ریزی فعالان این حوزه در سطح استان زنجان شناسایی و به تهران معرفی شدند.

مدیر حج و زیارت استان زنجان به شناسایی مشخصات دفاتر و اشخاص غیرمجاز فعال در زمینه عتبات عالیات را شامل آژانس‌های جوادیان، باران، آهوان گشت، سیر و صبا، ستاره قطبی، تهم گشت و ماهور برشمرد و گفت: این آژانس‌ها با مجوز سیاحتی در امور زیارتی فعالیت می‌کنند در حالی که نباید در این زمینه وارد شوند.

بابایی با تاکید بر شکایت از آژانس‌های متخلف شناسایی شده از طریق مرکز ادامه داد: این آژانس‌ها مشمول آژانس‌هایی می‌شود که متولی آن‌ها اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان است.


*آژانس‌های سیاحتی حق فعالیت در امور زیارتی را ندارند

وی با تاکید بر لغو مجوز برخی از متخلفان به دلیل عدم عمل به تعهدات خود طی سال‌های گذشته افزود: این آژانس‌ها با وجود تعهد برای عدم تخلف، در موعد مقرر مانند ایام نوروز که فصل سفر است، تخلفات را از سر می‌گیرند.

مدیر حج و زیارت استان زنجان با تاکید بر اینکه کشور عراق به هیچ وجه مجوز فعالیت سیاحتی ندارد، ادامه داد: سازمان حج و زیارت برای انجام سفرهای خود به عتبات عالیات با عراق قراردادهای امنیتی سنگینی دارد.

بابایی با یادآوری پیگیری تخلفات آژانس‌های متخلف سیاحتی از طریق سازمان حج و زیارت و مراجع ذی‌صلاح افزود: با توجه به قطعی بودن ممنوعیت فعالیت آژانس‌های سیاحتی در امور زیارتی و تکرار تخلف توسط برخی از آژانس‌ها و تغییر رویکرد اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دفاع از آن‌ها رای ورود به امور زیارتی، امور از طریق دادستانی زنجان پیگیری می‌شود.

وی با تاکید بر پیگیری امور متخلفان حوزه زیارتی از طریق ارگان‌های دیگر از جمله اداره اماکن عمومی پلیس امنیت فرماندهی انتظامی استان گفت: جمع کردن زائر و اعزام آن‌ها برای آژانس‌های استان‌های دیگر را می‌توان خیانت این افراد به اقتصاد ضعیف استان دانست که افرادی برای دریافت مبلغ دلالی این اقدامات را انجام می‌دهند.

مدیر حج و زیارت استان زنجان به تجربیات خود از سال‌ها فعالیت در امور زیارتی اشاره و تاکید کرد: تجربه این سال‌ها به من می‌گوید که بدون ملاحظات امنیتی نمی‌توان در عراق رفت و آمد کرد، آن وقت آژانس‌های سیاحتی مسافران را در فرودگاه بغداد رها کرده و به آن‌ها می‌گویند که خودتان به کربلا بروید.

بابایی درست کار کردن را تنها راه‌کار فراهم شدن زمینه فعالیت برای آژانس‌های متخلف در این حوزه دانست و گفت: صاحبان این آژانس‌ها اگر مرد کار هستند می‌توانند با اخذ مجوز به صورت قانونی در این امور فعالیت کنند کما اینکه هستند افرادی که با وجود سابقه تخلف در حال حاضر به صورت قانونی در این حوزه فعالیت می‌کنند.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد دلیل ادامه یافتن تخلفات آژانس‌های متخلف با توجه به سابقه طولانی آن‌ها گفت: به نظر می‌رسد این متخلفان پشتوانه‌هایی دارند که با وجود نقض تعهدات چندین باره بازهم می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

مدیر حج و زیارت استان زنجان به فرهنگ مردم زنجان اشاره و تاکید کرد: متخلفان با سوء استفاده از این فرهنگ اقدام به تخلف از جمله جمع‌آوری زائرانی می‌کنند که با وجود کم بودن مبلغ در ابتدای اعزام در طول سفرها مبالغی چند برابری را از زائر دریافت می‌کنند.

بابایی عدم رعایت حقوق زائر را مهم‌ترین دغدغه سازمان در پیگیری تخلفات آژانس‌های متخلف اعلام و تاکید کرد: برخی از متخلفان این حوزه با گردن کلفتی در استان به تخلفات خود طی چند سال گذشته ادامه داده‌اند.

*عراق یک کشور توریستی نیست

وی با تاکید بر تقاضای پلمب برای آژانس‌های متخلف در امور زیارتی اضافه کرد: همه باید بدانند که عراق یک کشور توریستی نیست و هیچ آژانس سیاحتی مجوز فعالیت در این کشور را ندارند.

مدیر حج و زیارت استان زنجان قانون گریزی آژانس‌های سیاحتی را از دلایل مشکلات موجود در این حوزه دانست و تصریح کرد: اگر آژانسی قصد فعالیت در امور زیارتی را دارد باید به مانند آژانس‌های دیگر مجوز فعالیت زیارتی سیاحتی داشته باشد، کما اینکه چندین آژانس در زنجان با همین مجوز فعالیت می‌کنند.

بابایی تعداد آژانس‌های مجوز دار را در استان زنجان 19 واحد اعلام کرد و گفت: حج و زیارت اگر مجوزی برای فعالیت آژانس می‌دهد زمینه و شرایط آن را هم فراهم می‌کند.

وی مهم‌ترین مشکل آژانس‌های سیاحتی را نداشتن زمینه فعالیت دانست و ادامه داد: می‌خواهم بدانم وقتی زمینه فعالیت برای آژانس وجود ندارد چرا مجوز صادر می‌شود؟

مدیر حج و زیارت استان زنجان گردش مالی امور زیارتی را قابل توجه اعلام کرد و گفت:‌ جاذبه‌های مالی محمل طمع را برای متخلفان در این امور فراهم کرده به همین دلیل سازمان حج و زیارت در صدد برخورد قانونی و قاطع با این متخلفان است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار