کد خبر: ۱۹۱۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۹ 03 March 2016
به گزارش تابناک یزد، «روزنامه آرمان» در گفت و و با سعید شیرکوند با عنوان«يارانه نقدي پوپوليستي است» می نویسد:

«
وزير راه و شهرسازي اعتقاد دارد: متاسفانه نتيجه اجراهاي خصوصي‌سازي در ايران همراه با پوپوليسم بوده، همچنين نحوه تامين مالي طرح‌هاي عمراني شهرها و دولت‌ها از ساختاري سوداگرايانه حكايت دارد، اينها در حالي است كه نظريه‌پردازان طي سال‌ها با توجه به اقتصاد بازار نظريه‌پردازي كردند اما آنچه در عمل رخ داد بازگشت به نظام اقتصاد مركانتيليسم (سوداگرايانه) گسترده در ايران است.

عباس آخوندي همچنين براين باور است كه اقتصاد امروز جهان در چارچوب اقتصاد بازار حركت مي‌كند در حالي كه ما در عمل به سمت اقتصاد بازار حركت نكرده‌ايم.

به همين دليل بايد جهت‌گيري‌ها درست شود و مباحثي كه مطرح مي‌شوند موثر و منتج به نتايج عملياتي باشند. وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه بسياري معتقدند بايد مباحثي كه طرح مي‌شوند عملگرايانه و راهگشا باشند نه تئوريك، تاكيد كرد: عملي كه مبتني بر نظر و نظريه‌ها نباشد ما را بيشتر به سمت اقتصاد سوداگرايانه (مركانتيليسم) سوق مي‌دهد كه در نهايت به شكست اجتماعي منجر و باعث مي‌شود تا اميد اجتماعي از بين برود. به هر حال بنا به صحبت‌هاي وزير راه اجرا‌هاي خصوصي در كشور همراه با پوپوليسم بوده است؛ عوامگرايي كه در بيشتر سياست‌هاي دولت‌هاي نهم و دهم مشاهده مي‌شد و اقتصاد ايران را از مسير درست خارج كرد.

سعيد شيركوند، اقتصاددان و تحليلگر مسائل اقتصادي در گفت‌وگو با «آرمان» در اين زمينه مي‌گويد: «به‌طور كلي اقتصاد ايران و برنامه‌هاي آن بعضا در چنبره پوپوليسم قرار داشته و شايد مهم‌ترين دليل اين امر هم وابستگي شديد دولت‌هاي ايران به درآمد‌هاي نفتي است.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار