نمایندگان جناح های اصولگرا و اصلاح طلب به همراه کارشناس مسائل سیاسی بر لزوم برنامه محوری مجلس دهم تاکید کردند و خواستار حرکت در مسیر پاسخگویی به نیازهای آینده کشور شدند.
کد خبر: ۱۸۶۳۵۱
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴ 23 February 2016
ابراهیم راسخی عضو جبهه متحد اصولگرایان، بیوک ملایی عضو شورای اصلاح طلبان و دکتر اصغر پرتوی کارشناس مسائل سیاسی با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز زنجان به بررسی شرایط نماینده اصلح و انتظاراتی که از مجلس دهم می رود، پرداختند. 
** نمایندگان وظایف مهمی در قانون اساسی بر عهده دارند
عضو جبهه متحد اصولگرایان زنجان گفت: وظایف یک نماینده در قانون اساسی مشخص و وظایف بسیار مهمی را در اصول مختلف قانون اساسی برای نمایندگی مجلس ذکر شده است.
ابراهیم راسخی یادآورشد: از جمله این وظایف تصویب قوانین و نظارت بر اجرای آنهاست که مسئولیت مهمی به شمار می رود.
وی افزود: ویژگی های یک نماینده اصلح در قانون اساسی و معیارهایی که رهبر معظم انقلاب فرموده اند مشخص شده است.
این فعال سیاسی اصولگرای زنجانی گفت: این معیارها از جمله پاک دستی، تدین و کارآمدی نیز برای ما ملاک است.
وی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) این پایه را گذاشتند و این ابتکار را داشتند که تمام ارکان نظام باید بر اساس رای و نظر مردم شکل بگیرد و تمام ارکان نظام ما تا کنون به همین شکل بوده و بر اساس آرای مردم تعیین شده است.
** قانون گذاری و نظارت بر نحوه اجرای آن وظیفه یک نماینده است
عضو شورای اصلاح طلبان گفت: کار یک نماینده قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون به وسیله کارگزاران حاکمیتی است.
بیوک ملایی اظهار کرد: یک نماینده باید در جاهایی که احساس می کند اشتباهاتی در اجرای قانون وجود دارد، تحقیق و جستجو کند.
وی تاکید کرد: این سه شاخص قانون گذاری، نظارت بر آن و تذکر نسبت به اجرای درست آن ویژگی های یک نماینده مطلوب را تعریف می کند.
ملایی ادامه داد: نماینده مطلوب کسی است که در نخستین قدم با حقوق عمومی و خصوصی حداقل به صورت مجمل آشنا باشد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب زنجانی گفت: یک نماینده به حتم باید با ساختار نظام آشنا باشد یا حداقل چارچوب حقوقی نظام را بتواند تشخیص دهد، حقوق دولت و ملت، مناسبات موجود در ساختار نظام و روابط اداره های مختلف را با همدیگر بتواند توضیح بدهد و تفسیر کند.
وی خاطرنشان کرد: یک نماینده برای نظارت، باید حوصله، جرات، جسارت و انگیزه داشته و وظیفه شناس باشد تا وظیفه خود را به درستی انجام دهد. 
ملایی تاکید کرد: با توجه به بحران های موجود در کشور یک نماینده وظیفه شناس کافی نیست و باید شخصی باشد که عاشق نظام یعنی بیشتر از وظیفه وقت و انرژی صرف کند و شیفته خدمت به نظام باشد.
این عضو شورای اصلاح طلبان زنجان گفت: یک نماینده اصلح باید حق مدار باشد، بدهکار به کسی نباشد، طمع برای رسیدن به پول مفت نداشته، تفکر و مردم مداری بالا و بالاتر از همه فاقد عجب و غرور باشد.
** انتخابات نظام حزبی منظم را می طلبد
کارشناس مسائل سیاسی گفت: بر اساس نظرات متفکران، نمی توانیم فرد صالح و خوب را از فرد غیر نیک تشخیص دهیم.
اصغر پرتوی افزود: واقعیت این است که نیک بودن در افراد متفاوت است و نمی توانیم به نگاه واحدی در این زمینه برسیم.
وی یادآورشد: ما به نامزد انتخاباتی نگاه فردی نداریم بلکه وی را برای انجام وظیفه ای مشخص می خواهیم و به جای فرد محوری، باید برنامه محور، حزب محور نگرش محور باشیم.
پرتوی با بیان اینکه نبود حزب گرایی خلائی است که در جامعه از آن رنج می بریم، اظهار کرد: بزرگان و صاحب نظران جامعه باید به همه متذکر شوند که به لیست ارائه شده از سوی جناح ها و احزاب رای دهند.
این کارشناس مسائل سیاسی گفت: وقتی محور انتخاب را بر فرد و ویژگی های فردی قرار دهیم به نتیجه عملی درستی نخواهیم رسید.
وی خاطر نشان کرد: در همه نظام های انتخاباتی، انتخابات نظام حزبی منظمی را می طلبد تا مشکلات را مطرح کند و مردم بدانند که به چه کسی رای می دهند.
پرتوی تصریح کرد: شناخت یک فرد اصلح از بین 48 نامزد انتخاباتی که هم اکنون در حوزه زنجان طارم فعالیت می کنند به صورت فردی امری ناممکن است. 
این کارشناس مسائل سیاسی گفت: باید از نظام انتخاباتی تحلیلی درست انجام و آفت شناسی شود و یکی از کمبودها نبود یک نظام حزبی معنادار، پایدار و منظم است که نظام انتخاباتی ما از این مساله رنج می برد.
وی تاکید کرد: بسیار کم دیده می شود که نامزد انتخاباتی مشکلات واقعی و روزمره را لیست و سیاست های خود را در قبال این مشکلات بیان کند.
** مجلس و دولت وظایف مجزایی دارند 
فعال سیاسی اصولگرای زنجانی گفت: ویژگی های مجلس دهم و انتظاراتی که از مجلس دهم داریم این است که چارچوب ها را قبول کرده اند و داخل نظام آمده اند و به حتم باید چارچوب ها را هم رعایت کنند.
راسخی خاطرنشان کرد: نمایندگان منتخب باید توجه کنند که مجلس از دولت جداست، دولت یک مقوله دیگر است و مجلس نیز.
وی یادآورشد: نمایندگان نه باید مخالف تمام عیار دولت باشد و نه آنکه دولت را دربست قبول کنند.
عضو جبهه متحد اصولگرایان زنجان گفت: نمایندگان باید واقعیت جامعه را بررسی و بر اساس آن قوانین خوب تصویب کنند و تحویل دولت دهند و نظارت دقیق بر اجرای آن داشته باشند. 
این فعال سیاسی اصولگرای زنجانی گفت: مجلس باید واقعیت های جامعه را بررسی کند و بر اساس آن برنامه طراحی و تصویب کند.
وی ادامه داد: مجلس آینده باید بر اساس سیاست های اعلام شده رهبری در جهت حل مشکلات مردم راه حل های واقعی را ارائه دهد و نه آنکه ایده آل ها را بیان کند.
** مجلس آینده برای رفع مشکلات کشور برنامه بدهد
عضو شورای اصلاح طلبان زنجان گفت: در این برهه حاد و بسیار حساس تاریخی باید مجلسی شکل بگیرد که فهم درستی از مناسبات بین المللی داشته باشد.
ملایی یادآورشد: این مجلس در داخل باید بتواند به واقع بحران ها را حل کند و اگر ما نتوانیم این بحران ها را حل کنیم و دامنه آن کشیده شود به بحران های اجتماعی و فرهنگی و به مرحله ای برسد که دیگر از آستانه تحمل رد شود، گرفتار جنبش فرو مایگان خواهیم شد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب زنجانی گفت: از همین رو مجلسی می خواهیم دارای نمایندگانی با ذهن باز که حساسیت و خاص بودن شرایط را درک کنند.
وی تاکید کرد: مجلس برای رسیدن به این نقطه باید برنامه محور نیز باشد.
** مجلس دهم شورای اسلامی باید از سیاست زدگی به دور باشد
کارشناس مسائل سیاسی گفت: باید پذیرفت آسیب انتخاباتی نبود احزاب است و این مساله مهمی محسوب می شود و به نوعی اصلاح طلبان و اصولگرایان شبه حزب به شمار می آیند و می توانند کارکرد آن را داشته باشند و خلا حزب را تاحدی بپوشانند.
پرتوی اظهار کرد: جامعه ما از سیاست زدگی بیش از حد، رنج می برد و امید است مجلس دهم از سیاست زدگی به دور باشد.
وی در تعریف سیاست زدگی افزود: ممکن است جناحی در مجلس شورای اسلامی آینده کمر همت بسته باشد که دولت هرچه گفت مخالفت و یا گروهی دیگر موافقت کنند که هر دوی این موارد اشتباه است.
این کارشناس مسائل سیاسی گفت: وقتی قدرت سیاسی به سه شاخه قانونگذاری، اجرایی و قضایی تنظیم شده هرکدام باید وظایف خود را اجرا و به بخش دیگر کمک کنند تا برنامه ها پیش برود.
پرتوی ادامه داد: دوری از سیاست زدگی در مجلس آینده در حالتی اتفاق می افتد که جناح ها مصالح ملی را در نظر بگیرند و نباید این مصالح فدای مصلحت فردی شود.
وی تاکید کرد: در مجلس آینده از حرکت های فرصت طلبانه و سیاست زدگی ها باید رها شد و مصالح و منافع ملی باید مبتنی بر تحقیق و نظرهای کارشناسی تبیین شود تا مشکلات بیشتر از این نشود و لازمه این مساله شکل گیری یک مجلس کارآمد است.

** اصولگرایان به شیوه ای دموکراتیک نامزدهای خود را انتخاب کردند
این فعال سیاسی اصولگرای زنجانی گفت: جبهه متحد اصولگرایان متشکل از اکثر قریب به اتفاق گروه های حقیقی که اصولگراست و اشخاص حقیقی که اصولگرا هستند، می باشد.
راسخی افزود: برای انتخابات مجلس، بیش از 50 جلسه تشکیل دادیم که گاه خیلی متراکم و در فاصله های کم بودند.
وی یادآورشد: شاخص های مختلفی ملاک قرار گرفته و بر انتخاب اشخاص مختلف در میان اصولگرایان و در جمع اصولگرایان یک روش دموکراتیک حاکم بوده است.
عضو جبهه متحد اصولگرایان زنجان گفت: ابتدا یک ملاک هایی را بر اساس قانون اساسی و فرمایش رهبر معظم انقلاب طی سال های مختلف که در رابطه با انتخابات و شرایط نمایندگی بیان کرده اند استخراج کرده ایم.
راسخی اظهار کرد: شاخص هایی را تهیه کرده ایم و بر اساس آن شاخص ها، افراد مختلفی را که فکر می کردیم نزدیک به اصولگرایی هستند، دعوت و بحث کرده ایم و در نهایت نیز به شکل دموکراتیک رای گیری شده است.
** 11 نفر برای کاندیداتوری از سوی اصلاح طلبان انتخاب شدند
عضو شورای اصلاح طلبان زنجان گفت: احزاب اصلاح طلب در کنار نمایندگان نشریات اصلاح طلب در مجموع 46نفر و 11نفر اشخاص حقیقی جمعی را تشکیل دادند.
ملایی خاطر نشان کرد: اصلاح طلبان طبق آیین نامه ای که برای خود مصوب کرده اند، تشکیل جلسه دادند که خروجی آن 11 کاندیدای اصلاح طلب بود.
وی تصریح کرد: همه از دم تیغ نظارتی نتوانستند رد شوند و ما در نهایت تصمیم گرفتیم از نامزد مستقل استفاده کنیم و در نهایت روز دوم تبلیغات یک نفر از اصلاح طلبان تایید شد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب زنجانی گفت: ما امروز با یک کاندیدای اصلاح طلب و یک کاندیدای مستقل که مورد تایید است، در عرصه رقابت حضور داریم.
ملایی ادامه داد: معیار انتخاب ما تحلیلی است که از وضعیت داخل و خارج داریم و افردی را برای مجلس می خواهیم بفرستیم که در این شرایط تاریخی بتوانند موفق شوند.
وی تاکید کرد: ایران در رابطه با سیاست منطقه ای و بین المللی تا زمان توافق برجام به عنوان یک عنصر نا مطلوب شناخته شده بود.
عضو شورای اصلاح طلبان در زنجان گفت: از همین رو سعی کردیم افرادی را انتخاب کنیم که تقابل را تبدیل به تعامل و تعامل را به حتی پیمان های منطقه ای تبدیل کنند.
وی افزود: وقتی فردی شرایط موجود در ایران را پذیرفت، آن موقع می تواند برای رسیدن به مرحله توسعه کمک کند.
** مذاکره کردن با غرب زیرپا گذاشتن اسکتبار ستیزی نیست
کارشناس مسائل سیاسی گفت: مشکل ما در بین اصولگرایان و اصلاح طلبان این است که یک طرف خود را عین نظام می داند و طرف دیگر را خارج از نظام و مخرب می داند.
پرتوی اظهار کرد: استناد اینکه نظام چیست و چه کسی موافق و مخالف آن است برای شروع الفبای دمکراسی لازم است تا افکار مخالف، متفاوت و موافق در کنار هم بیایند و پذیرای این موضوع باشد.
وی یادآورشد: آنچه که دیگری بیان می کند ممکن است بخشی از حقیقت باشد اما تمام حقیقت نیست، وقتی می گوییم آنچه که دیگری می گوید خلاف نظام است مشکل از اینجا آغاز می شود و تا زمانی که به این روش حرکت و بحث کنیم هیچ موضوعی نمی تواند شکل بگیرد.
کارشناس مسائل سیاسی گفت: نقطه آسیب انتخابات که شکل نگرفتن انتخابات حزبی است، با این روند و به معنی واقعی کلمه هیچوقت شکل نمی گیرد.
پرتوی خاطر نشان کرد: اعتقاد بر اینکه آنچه که دیگران بیان می کنند خلاف نظام و هر آنچه که ما می گوییم عین حق و نظام است موضوع مفصلی است که نیاز به اثبات دارد و اثبات هم نخواهد شد.
وی افزود: زمانی سلیقه ها می توانند در جامعه همدیگر را تعدیل کنند و تضارب آرا موجب رشد، شکوفایی و خارج شدن جامعه از کسالت و نبود هرج و مرج شود که بپذیریم، هر آنچه می گوییم عن حقیقت نیست.
این کارشناس مسائل سیاسی یادآورشد: برچسب زدن به موضوعی در خصوص خلاف نظام بودن از طرف حزبی به حزب دیگر به معنی پایان کار است.
پرتوی ادامه داد: مواضع خارجی جناح اصلاح طلب وارد تعامل شدن با جهان و سیاست اصولگرایان حفظ ویژگی استکبار ستیزی است.
وی اضافه کرد: واقع امر این است که تاکنون کسی نگفته تعامل سازنده و مذاکره به معنای زیرپا گذاشتن اسکتبار ستیزی است و چنین بحثی وجود ندارد.
این کارشناس مسائل سیاسی گفت: نباید فکر کنیم هر کسی در هر وضعیتی شمشیر را از رو بست و تند برخورد کرد، انقلابی و دیگری روشی به غیر از این داشت غیر انقلابی است.
پرتوی افزود: سیاست داخلی و خارجی، تیزبینی، تخصص و شجاعت یک سیاستمدار زمانی مورد قبول است که به واقع امکانات لازمه را بسنجد و به بهترین نحو استفاده کند.
وی یادآورشد: در یک دوره ای از امکانات برقراری روابط دیپلماتیک و امکان اینکه در سازمان های بین المللی چگونه رفتار کنیم که بتوانیم فضای علیه خود را بشکنیم، بدترین استفاده را کردیم.
این کارشناس مسائل سیاسی گفت: در سیاست خارجی با غرب وارد مذاکره شدن به معنی زیرپا گذاشتن اسکتبار ستیزی و پسرخاله شدن با آنها نیست و پسر خاله شدن در جهان سیاست معنا و مفهومی ندارد.
وی تاکید کرد: در جهان سیاست ملت ها بر اساس منافع خود و بر اساس منافع ایدئولوژیک انقلاب اسلامی تا جایی که توجیه پذیر است 'محدود' وارد مذاکره می شوند و مذاکره و برقراری تعامل روی دیگر از شجاعت انقلابی محسوب می شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار