کد خبر: ۱۸۳۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳ 17 February 2016

حسین بشیری گیوی

افکار عمومی از مهم ترین شاخص هایی است که در ایران اگر از یک حزب یا گروه حمایت کند، بخت با آن حزب همراه می شود. در ماه اخیر متاسفانه بر خلاف دیگر انتخابات فضای افکار عمومی سیاسی هنوز در استان اردبیل شکل نگرفته است.

در انتخابات ریاست جمهوری 92 اجماع بر روی یک نفر بود در حداقل زمان ممکن حداکثر استفاده را سیاسیون توانستند بگیرند در انتخابات ریاست جمهوری 92 شرایط به گونه ای پیش رفت که حتی با رد صلاحیت هاشمی افکار عمومی سمت و سوی مشخصی به خود گرفت و در نهایت با حمایت بزرگان اصلاحات افکار عمومی سیاسی منسجم تر شد حتی با اینکه انتخابات شوراها هم همزمان با انتخابات ریاست جمهوری بود ولی افکار عمومی به شوراهای اسلامی شهر و روستا اقبال خوبی نشان ندادند با اینکه در ریاست جمهوری اصلاح طلبان توانستند به پاستور راه یابند ولی شوراها به دست اصولگراها افتاد و نتیجه اش را همگان دیدند که اکثریت شهرداران از شهردار پایتخت تا شهرداار اردبیل به دست اصولگرایان افتاد.

 افکار عمومی نقش تعیین کننده ای در مهمترین وقایع بازی می کند ازجمله در دوم خرداد 76 افکار عمومی تمام قد در برابر تمامیت خواهان ایستاد و کاندیدایی را به ریاست جمهوری رساند که هوای تازه را با شعارهای جامعه مدنی نوید می داد.

افکار عمومی پس از وقایعی که در مجلس نهم اتفاق افتاد از جمله برخی تندروی ها در مجلس، استیضاح متعدد وزیران ، حمایت از بورسیه های دولت مهرورز، برنامه ای که در برجام انجام دادند، گرفتن پول از معاون اول دولت مهروز و ده ها مورد دیگر جریحه دار شده است و این افکار عمومی جریحه دار به حداکثر نمایندگان فعلی روی خوش نشان نخواهد داد. نمایندگان فعلی مجلس و حتی نمایندگانی که در دوره های قبل نتوانستند رضایت افکار عمومی را بدست آورند زیاد تلاش نکنند که نتیجه عکس خواهد داد.

اما مهمترین مسئله در این مجال هشدار به ژنرال هااصلاح طلب و اعتدال گرا و علما و بزرگانی که مصلحت ایران اسلامی و خصوصا استان اردبیل را دارند هست. افکار عمومی برای انتخابات مجلس دهم شکل نگرفته است. افکار عمومی سیاسی استان اردبیل در تضاد و تعارض به سر می برد. تضاد را رد صلاحیت ها ایجاد کرده و تعارض را تاکتیک های برخی از اصلاح طلبان بوجود آورده است.

در تاکتیک های اصلاح طلبان آمده:" اگر نتوانیم کاندیدای اصلاح طلب در یک حوزه انتخابیه داشته باشیم به کاندیدای معتدل اصولگرا رای خواهیم داد".

حال سوال این است کاندیدای معتدلی که در برحه خاص کفن می پوشد و شعار.....روشنفکر فریاد می کشد چگونه افکار عمومی اصلاح طلب به این افراد اقبال خوش نشان خواهد داد.

پس این تعارض را نمی توانید حل و فصل کنید باید در تاکتیک ها تغییر ایجاد کرد. رای اصلاح طلبان در جامعه در حدود 75 درصد در مقابل 25 درصد اصولگرایان است به نظر می رسد که به طیف و حزب اصلاح طلب رای دادن بهترین گزینه است با حداکثر توان به سبد سیاسی خود رای داده شود تا تمامی 25 درصد به دور دوم بروند در دور دوم است که آری افکار عمومی به سمت معتدل ها آن هم شاید رهنمون شود.

 در هر روی بزرگان باید راهکاری برای حل تضاد و تعارض افکار عمومی سیاسی پیدا کنند و از طرف اصلاح طلبان هر روز افکار شخصی این تضاد و تعارض را تشدید می کنند که زهر کشنده برای افکار عمومی می باشد. افکار عمومی سیاسی نیازمند آرامش، عقلانیت و شور انتخاباتی است. ولی متاسفانه به خاطر فضای ایجاد شده هنوز هیچ یک از این شاخص ها محقق نشده است.

لازم است بزرگان اصلاح طلب در جامعه خصوصا در اردبیل سکوت را بشکنند و فضا را بیش از این به اردوگاه اصولگریان آماده نکنند. ما انتضار داریم همه بزرگان و از همه شهرستان ها در این فضا حضور یابند و افکار عمومی سیاسی را جهت دهند. سکوت این فضای به دست آمده را هم از دست شما خارج می کند لذا تلاش همه جانبه لازم و ضروری است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار