فرمانداران شهرستان های مرزی دهلران در استان ایلام و علی غربی در استان میسان عراق توافق مسوولان استانی طرفین برای ایجاد نقطه مشترک مرزی چیلات را گامی مهم برای ایجاد روابط تجاری و سیاحتی اهالی استان های مرزی میسان و ایلام عنوان کردند.
کد خبر: ۱۸۰۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۹ 13 February 2016

فرمانداران شهرستان های مرزی دهلران در استان ایلام و علی غربی در استان میسان عراق توافق مسوولان استانی طرفین برای ایجاد نقطه مشترک مرزی چیلات را گامی مهم برای ایجاد روابط تجاری و سیاحتی اهالی استان های مرزی میسان و ایلام عنوان کردند.

به گزارش تابناک ایلام؛هیاتی از استان ایلام به سرپرستی معاون اقتصادی استاندار ایلام و هیاتی از استان میسان در شرق عراق به سرپرستی قائم مقام استاندار میسان روز شنبه در نقطه مرزی چیلات در محدوده شهرستان مرزی دهلران دیدار وموضوع تحقق ایجاد خروجی مرزی در مرز مشترک دو استان در محدوده شهرستان دهلران را بررسی کردند.
این نشست که به دنبال گفت وگوهای هفته گذشته مسوولان 2 استان و همچنین موافقت پیشتر دولت های دو طرف مبنی بر افزایش خروجی های مرزی انجام شد به امضا تفاهم نامه ایجاد خروجی مرزی در منطقه چیلات در 26 کیلومتری شهرستان دهلران انجامید.
فرماندار شهرستان مرزی علی غربی استان میسان در شرق عراق در جریان این نشست اظهار داشت: این ملاقات نوید بخش ایجاد مرز رسمی مشترک و گذرگاه تجاری و سیاحتی بین دو شهرستان همسایه دهلران و علی غربی است و ما در این زمینه آمادگی کامل داریم و پیگیری ها را انجام می دهیم و مایل به ایجاد این گذرگاه در این منطقه هستیم.
جواد کاظم افزود: برای راه اندازی هر چه سریع تر این گذرگاه ما لازم شد در منطقه حاضر شویم و بر جغرافیا و امکانات منطقه اشراف داشته باشیم و زیر ساخت ها را مورد بررسی قرار داده و مهیا کنیم تا در اینده نزدیک این گذرگاه بین دو شهرستان گشایش یابد.
وی گفت:یکی از امور مهمی که باعث شد ما این منطقه را در نظر بگیریم برای مرز رسمی همان بحث ترد زوار اربعین در ایام محرم است تا خدمتی به زوار انجام دهیم.
فرماندار علی غربی با اشاره به اینکه این شهرستان به لحاظ جغرافیایی مرکزیتی بین استان واسط و العماره دارد گفت: این شهرستان با ایجاد گذرگاه مرزی ظرفیتی مهمی در جهت جذب زوار طرفین دارد و می تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند.
فرماندار شهرستان مرزی دهلران نیز در دراین نشست و درجریان دیدار با فرماندار شهرستان علی غربی گفت: تفاهم نامه ایجاد مرز رسمی چیلات در مرز مشترک شهرستان های دهلران و علی غربی گامی مهمی در جهت تعمیق روابط تجاری و سیاحتی استان های ایلام و میسان است که دارای سوابق تاریخی در گذشته نیز می باشد.
امید علی سبزی با اشاره به 220کیلومتر مرز مشترک دهلران با کشور عراق و نیز ظرفیت های کشاورزی و نفت وگاز و صنعت منطقه افزود: با توجه به تردد 30 درصدی زوار عتبات عالیات از دهلران این گذرگاه مرزی نقشی موثردر تسهیل در اعزام و ورود و خروج زوار به عراق خواهد داشت.
وی با اشاره به ظرفیت های دو شهرستان دهلران وعلی غربی با توجه به مرز چیلات گفت: ایجاد مرز رسمی می تواند در دراز مدت موجب پیشرفت و توسعه منطقه در ابعاد مختلف، ایجاد اشتغال، توریسم، تبادل کالا و ازهمه مهمتر تردد زوار شود.
فرماندار دهلران ایجاد مرز رسمی و بازارچه را از مهمترین خواسته های مردم مرزدار دهلران برشمرد وافزود: این مهم با پیگیری های مدیریت ارشد استان و در دولت تدبیر و امید در حال انجام است و توافق های خوبی در این خصوص با کشور عراق انجام گرفته است.
استان یک میلیون 400 هزار نفری میسان به عنوان یکی از استان های هیجده گانه عراق با مرکزیت شهر عَمّاره واقع بر کرانه رود فرات با استان های ایلام و خوزستان همجوار است.
شهرستان مرزی علی غربی در جوار مرز دهلران از جمله شهرستان های استان میسان عراق است.
استان ایلام با بیش از 430 کیلومتر مرز مشترک در محدوده استان های واسط و میسان در شرق عراق مسیر اصلی تردد زایران و مسافران دو کشور از طریق خروجی رسمی مهران است.


منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ایلامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
حالا نوبت علی غربی هست تا سرمایه ای که دراستان باید خرج شود انجا خرج کنیم مملکت مگردروپیکرنداردراست میگن چون شهرستانهای ایلام هیچ مشکلی ندارن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار