نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه آب و خاک بیش از 30 طرح در جنوب استان اردبیل و در شهرهای خلخال و کوثر در حال اجرا است.
کد خبر: ۱۷۸۹۱۸
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶ 10 February 2016

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، جلیل جعفری بنه‌خلخال صبح امروز در مراسم افتتاح چندین پروژه عمرانی در گرامی‌داشت ایام‌الله دهه‌فجر در خلخال اظهار کرد: توجه توسعه‌آفرین و ارتقادهنده به افزایش زیرساخت‌های مربوط به کشاورزی، دامداری و باغداری در خلخال و کوثر در سال‌های اخیر انجام شده است.

وی گفت: در کنار پایلوت آبخیزداری قرار دادن خلخال و کوثر بیش از 30 طرح مهم در حوزه آب و خاک اجرا شده است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با توجه به اینکه کار اکثر مردم جنوب استان کشاورزی، دامداری و باغداری است که عمدتا به روش‌های سنتی انجام شده است و حمایت از این بخش و ایجاد زیرساخت‌های لازم در کنار ارائه آموزش‌های ضروری با هدف خروج از شیوه سنتی و اتخاذ تدابیر سودآور انجام شده است نیازمند مدیریت جامع و آینده‌نگرانه‌ای بود که با وجود 280 روستا در دو شهرستان کوثر و خلخال و کوهستانی بودن منطقه مهار آب‌های سطحی و جاری در قالب طرح‌های آبخیزداری در قالب سدها و آب‌بندها، هم زمینه توسعه صنعت، کشاورزی و باغداری و هم بستر اشتغال و عمران و آبادانی روستاها فراهم آید.

جعفری بنه‌خلخال ادامه داد: در این راستا و برای آباد نگهداشتن روستاها و جلوگیری از خالی شدن این مناطق از سکنه توجه به توسعه کشاورزی منطقه بسیار ضروری است.

وی افزود: با اجرای بیش از 30 طرح در حوزه آب و خاک و اجرای طرح پایلوت آبخیزداری در جنوب استان در 40 هزار هکتار از اراضی آبخیز خلخال و کوثر در جنوب استان برای دریافت ردیف اعتباری و ماده 215 آماده شده است و سند این طرح نیز در حال تدوین است.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت‌های موجود برای توسعه نکته‌ای که نباید از آن غفلت کنیم این اصل است که پنج شهرستان استان دارای مرز مشترک با جمهوری آذربایجان بوده و اقلیم مناسب برای کشاورزی و مرکز استان هم ظرفیت‌ها خوبی برای گردشگری دارد.

جعفری بنه‌خلخال گفت: موقعیت ممتاز حاشیه قزل‌اوزن با اقلیم مساعد برای توسعه کشاورزی مکانیزه، گردنه اسالم و کوه آق‌داغ و دره شاهرود برای توسعه گردشگری، حاشیه رودخانه هیروچایی تا آب‌گرم گیوی و دشت وسیع کوثر برای توسعه باغداری، دامداری و کشاورزی جزء اولویت‌های توسعه‌ای بوده و تا رسیدن به نتیجه مطلوب پیگیری خواهد شد.

وی یادآور شد: در تحقق این مهم با تکمیل سدهای گیوی، بفراجرد، جغناب و چندین سد معیشتی و اجرای شبکه‌های پایاب و آبیاری و اخذ مجوز ارزیابی زیست‌‌محیطی سد شهید پستی هشجین از سازمان محیط‌زیست کشور به دنبال اخذ ماده 215 و ردیف اعتباری برای آغاز عملیات اجرایی این سد و پیگیر تکمیل مطالعات فاز دو و ارزیابی‌های زیست‌محیطی سدهای در حال مطالعه و سایر امورات مربوطه هستیم.

رئیس فراکسیون رفاه و تامین اجتماعی مجلس شورای اسلامی در خصوص شاخص برخورداری از زیرساخت‌های حوزه آب و خاک در خلخال و کوثر عنوان کرد: تامین آب کشاورزی و باغداری برای روستاها در افزایش رفاه و سطح درآمد روستاییان پرتلاش و در نتیجه کاهش مهاجرت جمعیت روستایی به شهرها بسیار مهم و حیاتی است.

جعفری بنه‌خلخال ادامه داد: در این راستا در طول چهار سال گذشته با پیگیری‌های لازم، با تامین منابع مالی ملی و استانی و همچنین اعتبارات ماده 180 و مواد 10 و 12 پروژه‌‏های مهمی در دو شهرستان اجرایی شده است باید اشاره کنیم که برای سدهای کوچک بودجه‌های ملی در نظر گرفته نشده است و برای احداث این سدها همواره با محدودیت منابع مالی مواجه است.

وی در خصوص تامین اعتبار برای سدهای معیشتی و کوچک و پیگیری‌هایش افزود: برای اخذ اعتبارات ویژه، سئوال از وزیر جهاد کشاورزی در مورد چرایی در نظر نگرفتن ردیف ملی برای سدهای کوچک معیشتی را مطرح کردند که در نتیجه آن 3 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای شبکه آبیاری سدهای نساز، قره‌قشلاق و جغناب اختصاص پیدا کرد.

این نماینده مجلس یادآور شد: همچنین در سئوال دیگری علت تعطیلی سد گیوی زاویه با حجم مخزن حدود یک میلیون مترمکعب در بخش خورش‌رستم با پیشرفت فیزیکی 20 درصد مطرح شد که با دستور وزیر، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از پروژه بازدید و مبلغ یک میلیارد تومان برای ادامه عملیات اجرایی از طرف وزارت جهاد کشاورزی اختصاص داده شد.

جعفری بنه‌خلخال ادامه داد: مبلغ یک میلیارد تومان نیز از محل ماده 180 با پیگیری‌های اینجانب به سد گیوی زاویه اختصاص یافت.

وی گفت: اعتباراتی که در سال‌های 93 و 94 از محل ماده 180 و ماده 12 برای بخش کشاورزی اختصاص یافته به ترتیب 12 و 6.5 میلیارد تومان بوده است که این جذب اعتبار از این ردیف‌ها به هیچ عنوان در سال‌های قبل سابقه نداشته است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار