بعد از شیوع آنفلوآنزا در مدارس، حالا شپش ها وارد شده اند، اگرچه مسوولان آموزش و پرورش چندان موضوع شيوع شپش سر در مدارس را جدي نمي‌ دانند، اما موضوع نگران کننده است.
کد خبر: ۱۷۴۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰ 03 February 2016

در حال حاضر گزارش ‌ها حاكي از شيوع شپش در برخی از مدارس است.

به گزارش تابناک همدان ؛مسئولان آموزش و پرورش بیماری شپش را تا حدودي عادي مي‌دانند. اما خانواده ها نگران هستنند که نکند فرزندشان به این بیماری مبتلا شود، مدارس روستایی و مناطق حاشيه ‌ای آمار بالايي از ميزان شيوع اين بيماري دارند.

رییس مرکز بهداشت استان همدان چندی پیش در جمع خبرنگاران گفت: شپش سر یا پد یکولوزیس به صورت تک گیر درافراد مختلف به ویژه در سن دبستان مشاهده می شود اما با نظارت های انجام شده خوشبختانه موردی از همه گیری در این بیماری در استان گزارش نشده است.

به گفته او شپش سر يا بحث پديكلوزيس سر به مسائل اقتصادي و اجتماعي جامعه ربطي ندارد و طبق پروتكل جديد، پديكلوزيس سر به عنوان بيماري محسوب نمي ‌شود.

مدیران مدارس از شیوع این بیماری در بین دانش آموزان می گویند

مدیر یکی از مدارس ابتدایی دخترانه استان همدان درباره شپش که هرسال در همین فصل شیوع پیدا می ‌کند، گفت: با سردتر شدن هوا و کمتر حمام رفتن بچه ‌ها این مشکل بیشتر می‌شود تا کنون ما در مدارس مواردی را یافت کرده ایم که اگر جدی نگرفته شود دانش آموزان بیشتری را درگیر می کند.

كارشناسان بهداشتي و متخصصان پوست و مو از مدارس به عنوان يكي از اصلي ‌ترين مكان‌ هاي شيوع اين بيماري صحبت مي‌كنند.

رییس مرکز بهداشت استان همدان ادامه داد: انتقال این بیماری در فصل سرد زمستان با توجه به قرار گرفتن لباس های زمستانی دانش آموزان در یک محل واحد در مدرسه ، بیشتر می شود.

عرفانی گفت: علامت هشدار دهنده این عارضه، خارش های ناحیه سر است و هنگام معاینه موی سر این افراد زواید سفید رنگی به نام رشک به موی آن ها چسبیده است که در واقع این زواید تخم شپش بوده و فرق آن با پوسته یا شوره ی سر این است که این رشک به مو چسبیده شده و با فشار دادن از موی سر جدا نمی شود، ولی پوسته سر به راحتی توسط دست جدا می شود.

عرفانی درباره راه انتقال این بیماری گفت: بیماری از طریق تماس مستقیم و یا غیر مستقیم مثل شانه ، برس ، حوله ، ملحفه ، پتو ، کلاه ، روسری و تل و گل سر منتقل می شود اما انتقال از طریق استخر و شناکردن ممکن نیست.

عواملي همچون محل سكونت، شغل، تحصيلات والدين، تعداد افراد خانوار، وجود حمام در منزل، تعداد دفعات استحمام، تعداد دفعات شانه ‌زني، سابقه ابتلا به شپش سر، وجود يا عدم وجود مربي بهداشت در مدارس، دسترسي يا عدم دسترسي به خدمات بهداشتي درماني در ابتلا به آلودگي دانش‌آموزان به شپش سر موثر هستند.

در حالي كه انتقال شپش سر عمدتا در اثر تماس مستقيم يا تماس با اشياي آلوده مثل حوله، شانه و برس سر، كلاه و روسري كه به ‌طور مشترك مورد استفاده قرار مي ‌گيرند، منتقل مي ‌شود، اما بسياري از دانش ‌آموزان از مراقبت ‌هاي اوليه بهداشتي در اين زمينه اطلاعي ندارند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار