کد خبر: ۱۷۱۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸ 29 March 2015

به گزارش تابناک اردبیل، با وجود آب و هوای مناسب و نیمه مرطوب ، سرانه جنگلی در استان اردبیل پایین تر از سرانه کشوری است که دلیل اصلی آن تخریب بی رویه جنگل برای زراعت و چرای دام بوده است.

به گفته «شهامت هدایت» رئیس اداره جنگلکاری و جنگلداری استان اردبیل ، پنج ناحیه رویشی جنگلی در کشور وجود دارد که سه ناحیه آن در استان اردبیل وجود دارد که شامل ناحیه رویشی خزری (هیرکانی)- ارسبارانی و ناحیه رویشی ایرانی ، تورانی می شود.

اگر چه با اجرای طرح های توسعه جنگل در سه سال گذشته، سرانه جنگلی استان به ازای هر نفر ۱۰ متر مربع افزایش یافته است و مساحت جنگل های این استان از ۶۳ هزار هکتار به حدود ۶۵ هزار هکتار رسیده است، با این حال سرانه کنونی جنگل در استان اردبیل تنها 550 متر مربع است که از سرانه کشوری پایین تر است.

برابر آمارهای اعلام شده ، سرانه کنونی جنگل در کشور به ازای هر ایرانی 800 متر مربع است که بر اساس برنامه چشم انداز 20 ساله این میزان باید به 2 هزار متر مربع افزایش یابد.

به گفته اسدالله محسن زاده مدیر کل منابع طبیعی استان اردبیل برای اینکه سرانه جنگل در استان اردبیل به سرانه کشوری برسد باید یکهزار و 200 هکتار از ارضی استان جنگل کاری شود. این موضوع چند سالی است که به یکی از دغدغه های مسئولان ارشد استان تبدیل شده است.

به گفته استاندار اردبیل قرار است در سال 94 طرح جنگل کاری در 200 هکتار از اراضی ملی به اجرا درآید.

مجید خدابخش کمک به رونق صنعت گردشگری ، جلوگیری از گسترش ریز گردها و پاکسازی هوا را از اهداف توسعه جنگل در استان اردبیل عنوان کرد و گفت: امسال بیش از 12 میلیارد ریال اعتبار برای جنگل کاری در مناطق مختلف استان اختصاص می یابد.

علاوه بر این مدیر کل منابع طبیعی استان از تخصیص ردیف اعتباری مستقل برای صیانت و توسعه منطقه جنگلی فندقلو در بودجه سال 94 خبر داد و گفت: که با اجرای این طرح شاهد تحول اساسی در حفاظت و توسعه این جنگل بی‌نظیر خواهیم بود.

محسن زاده با بیان اینکه در سالهای اخیر ظرفیت تولید نهال در استان اردبیل افزایش قابل توجهی یافته است که یک حرکت زیرساختی برای توسعه جنگلکاری در استان به شمار می رود گفت: در حال حاضر چهار ایستگاه فعال تولید نهال در استان وجود دارد که در مجموع سالانه یک و نیم میلیون اصله نهال تولید می کنند و این در حالی است که نهالستانهای این استان ظرفیت تولید 5 میلیون اصله نهال در سال را دارند.

با توجه به خودکفایی نسبی استان اردبیل در تولید نهال های مورد نیاز، در حالی که هنوز تعطیلات نوروزی به پایان نرسیده است، برنامه ریزی و تلاش برای جنگلکاری در مناطق مختلف استان آغاز شده است.

در شهرستان مشگین شهر طرح توسعه فضای جنگلی استان از جمعه هفتم فروردین ماه آغاز شد و در عرض دو روز بیش از 10 هزار اصله نهال در پارک جنگلی مشگین شهر با همکاری تشکل های مردم نهاد ، شهرداری و اداره منابع طبیعی غرس شد.

به گفته ابراهیم امامی، فرماندار مشگین شهر علاوه بر غنی سازی پوشش درختی پارک جنگلی مشگین شهر، امسال طرح جنگلکاری در سه نقطه دیگر این شهرستان با الویت کشت درختان فندق به اجرا درمی‌ آید.

علی احمدی فرماندار خلخال هم با یادآوری اینکه حدود 75 درصد از جنگلهای استان اردبیل در این شهرستان واقع شده است گفت: سال گذشته با هدف صیانت از جنگلهای ایرانی تورانی منطقه، اجرای طرح نهال کاری در منطقه پارک جنگلی فینارود شهرستان خلخال آغاز شد و این طرح امسال با کاشت 40 هزار اصله نهال در 60 هکتار از مناطق مجاور جنگل های شمال ادامه می یابد.

اما مسئولان به خوبی می دانند که برای افزایش مساحت جنگلها، تنها کاشت نهال کافی نیست و حفظ جنگلهای موجود مهم تر است. به همین دلیل برخلاف برخی استانهای همجوار، خوشبختانه در استان اردبیل هیچگونه مجوزی برای ویلاسازی در مناطق جنگلی داده نمی شود.

محمود علایی فرماندار شهرستان گرمی گفت: با هدف جلوگیری از قطع و سوزاندن درختان ، امسال برای توزیع تنورهای گازی در بین مردم روستاهای مجاور مناطق جنگلی به ویژه در بخش موران و روستاهای دمولان ، گلین بلاغی و کلانتر برنامه ریزی کرده ایم.

حسین نجف زاده مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اردبیل هم از تمهیدات انجام گرفته برای برخورد سریع با تخریب کنندگان جنگل خبر داد و گفت: با توجه به تصویب قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رسیدگی به جرایم حمل غیرمجاز چوب، هیزم و زغال جنگلی به صورت ویژه در شعبه های مخصوص این اداره کل انجام می شود.

ناصر عتباتی دادستان اردبیل هم با یادآوری تشکیل شعب ویژه در دادگستری استان برای رسیدگی به پرونده های تخریب محیط زیست و منابع طبیعی گفت: این موضوع روند رسیدگی به پرونده های مربوط به تخلفات در این حوزه ها را سریع می کند.

سیدرضا موسوی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل هم با خاطرنشان کردن فرا رسیدن روز انس با طبیعت و آغاز فصل گردشگری از اهالی و مسافران خواست در صیانت از جنگلها مسئولیت پذیری لازم را داشته باشند.

نویسنده گزارش: یاشار پورمجید

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار