به ازای هر 40 هزار هکتار از عرصه های طبیعی استان تنها یک محیط بان یا جنگل بان وجود دارد که در مقابل گستردگی سطح عرصه های طبیعی استان ایلام بسیار ناچیز است وعملا کنترل وحفاظت از میزان یک میلیون و 842 هزار هکتار عرصه های طبیعی بصورت مستمرمیسور نمی باشد.
کد خبر: ۱۷۱۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲ 28 January 2016
ناحیه رویشی زاگرس شامل سلسه جبال  زاگرس ، وسیع‌ترین و اصلی‌ترین رویشگاه گونه‌های مختلف بلوط در ایران بوده و به همین دلیل این منطقه از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. جنگل‌های بلوط منطقه زاگرس از منتهی الیه شمال غربی ایران (استان آذربایجان غربی ) آغاز و سپس غرب (استان های غرب کرمانشاه  و ایلام  و لرستان ) و جنوب غرب ایران (استان های کهگیلویه وبویراحمد  و فارس) را طی می‌کند.

به گزارش تابناک ایلام؛جنگل‌هاي زاگرس با گستردگي در ۱۱ استان کشور با ۶ ميليون هکتار مساحت، ۴۰‌ درصد جنگل‌هاي ايران را تشکيل مي‌دهند که حدود ۷۰‌ درصد تيپ گونه‌هاي جنگلي زاگرس را بلوط‌ ها شامل می شوند.

استان ایلام یکی از استانهای مهم منطقه زاگرس از حیث پوشش جنگل می باشد بنحوی که بیش از یک میلیون و 842 هزار هکتار عرصه های طبیعی منطقه زاگرس را به خوداختصاص داده است وگستردگی دامنه این عرصه های طبیعی واز طرفی گسترش مناطق زیست انسانی در حاشیه ودل این عرصه های طبیعی زمینه ساز تخریبهای گسترده ای دراین ذخیره گاه ارزشمند طبیعی شده است.

افزایش حریق عرصه های طبیعی استان ایلام در سالهای اخیر که بیشتر آن بعلت عوامل انسانی گزارش شده است ؛زنگ خطری مهم برای جنگلهای بلوط وسایر عرصه های طبیعی استان محسوب می شود که ضرورت توجه دوچندان برای افزایش کنترل ونظارت از این عرصه های ارزشمند را می طلبد.

از طرفی علاوه بر موضع حریق عرصه های جنگلی استان؛ این سالها عامل طبیعی خشکیدگی به عنوان یک خطر جدید و رو به افزایشی  محسوب می شود که دامنه تخریبی آن به سرعت روبه گسترش است به نحوی که بر اساس آخرین آمار و بررسی های صورت گرفته در استان های زاگرس نشین کشور بالغ بر ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از سطح جنگل های زاگرس تاکنون بر اثر بیماری زوال بلوط  خشکیده، یا در معرض خشکیدگی است.  به طوری که ایلام ۶۴۱ هزار هکتار از این سطح خشکیدگی را به خود اختصاص داده و دارای شرایط بحرانی در این زمینه و چالش زیست محیطی است.

با این حال یکی از سازمانهایی که وظیفه حفاظت علمی وفیزیکی جنگلها به آن واگذار شده است ،سازمان حفاظت از جنگلها ومراتع است که متاسفانه علیرغم گستردگی سطح عرصه های طبیعی ؛از کمبود نیروی حفاظت فیزیکی برای حفاظت ازاین عرصه های طبیعی مواجهه می باشد که متاسفانه با وضعیت موجود عملا توان حفاظت مستمر از این سطح از منابع طبیعی وجنگلی برای آنان مقدور نمی باشد.

سرهنگ غلامرضا فتحی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این یگان ضمن مواجه با کمبود نیروی انسانی، در مقابل یک میلیون و 842 هزار هکتار عرصه های طبیعی تنها 80 نفر نیرو دارد.
وی افزود: کمبود نیروی انسانی، تجهیزات مورد نیاز و اعتبارات این یگان را (با توجه به حجم زیاد و وسیع عرصه های طبیعی استان) در راستای ارائه خدمات و انجام ماموریت های خود با مشکلات عدیده ای مواجه ساخته است.
وی مبارزه با قاچاقچیان چوب های جنگلی، جلوگیری از ورود دام های غیر مجاز و کوچ عشایر به مراتع، برداشت چوب و هیزم غیر مجاز از جنگل ها و مراتع مشجر به ویژه در فصول سرد سال، تصرف اراضی ملی، آتش سوزی، حفاظت از قرق ها و کمربندهای حفاظتی احداثی توسط اداره کل و ... را از جمله مشکلات این یگان برشمرد.
فتحی با بیان اینکه این یگان برای مقابله با متصرفان و متجاوزان به عرصه های طبیعی و ملی از توان و اقتدار نیروی انتظامی بهره گیری می کند، یادآور شد: با توجه به گسترده بودن عرصه های طبیعی این یگان کمبود نیرو و تجهیزات خود را با استفاده از توان پلیس به نوعی کاهش داده است.
وی در خصوص مجرمان سابقه دار در حوزه تعرض به اراضی ملی گفت: در صورت برخورد با متخلفان دارای سوء سابقه در این حوزه، این افراد بدون تشکیل پرونده مجدد بطور مستقیم به دستور مراجع قضایی راهی زندان می شوند.

چنانچه مسئولین دولتی خواستار افزایش صیانت از عرصه های طبیعی استان وکاهش آثار تخریبی آن می باشند راهی جز افزایش نیروهای حفاظت از جنگلها ومراتع برای آنان باقی نخواهد ماند زیرا به هراندازه که عرصه های طبیعی به حال خود گذاشته می شوند ومیدان از حضور پررنگ ماموران جنگلبانی وحفاظت عرصه های طبیعی خالی شود بی شک باید به همان اندازه منتظر حضور فرصت طلبان وافزایش سطح تخریب جنگلها وعرصه های طبیعی در استان باشیم که با تداوم روند فوق ؛کویری شدن استانهای حوزه زاگرس خصوصا استان ایلام دور از انتظارنیست.
استان ایلام دارای 642 هزار هکتار جنگل، 450 هزار هکتار بیابان و 750 هزار هکتار مرتع است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار