امسال برخلاف سال های پیش حتی یک یا دو دهه گذشته بارش ها در استان ایلام تاکنون روند کم سابقه ای داشته است.
کد خبر: ۱۶۸۸۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵ 24 January 2016
 امسال برخلاف سال های پیش حتی یک یا دو دهه گذشته بارش ها در استان ایلام تاکنون روند کم سابقه ای داشته است.

به گزارش تابناک ایلام؛استان ایلام درغرب کشور بر دامنه های بلند زاگرس میانی در سال های گذشته با پدیده خشکسالی مواجه شده که مهم ترین تاثیر این وضعیت کاهش حجم سفره های زیر زمینی آب و خشکیدگی گستره انبوهی از جنگل های بلوط بوده است.
با وجود تبعات ناگوار و آثار زیانبار خشکسالی سال های گذشته بر حوزه های مختلف محیط زیست، منابع طبیعی و کشاورزی استان در سال زراعی جاری، بارش ها به ویژه باران روند رو به رشد و کم سابقه ای به خود گرفته که این وضع افزون بر افزایش ذخیره منابع آبی از جمله در سدها و جبران بخشی از کمبود سفره های زیرزمینی نویدبخش سالی پر محصول برای کشاورزان و بهره برداران ایلامی خواهد بود.
بر پایه اعلام هواشناسی استان، در ایستگاه های سنجش شهر ایلام در سال زراعی تاکنون 690 میلی متر باران ثبت شده است که در مقایسه با بارندگی 211 میلی متری زمان مشابه پارسال 226 درصد افزایش نشان می دهد.
بررسی ها نشان می دهد که استان ایلام امسال تاکنون پس از استان شمالی گیلان در کرانه ساحلی دریای خزر دارای بیشترین میزان بارندگی در کشور بوده است.
هواشناسی ایلام امروز - یکشنبه چهار بهمن 94- در تازه ترین آمار ارسالی به رسانه ها و دستگاه های اجرایی استان اعلام کرد: بیشترین بارندگی امسال استان به مقدار 777.5 میلی متر تاکنون در ایستگاه ارکواز مرکز شهرستان ملکشاهی ثبت شده است.
همچنین در این جدول پس از ارکواز شهرستان های ایوان با 693.2، ایلام با 690 و آبدانان با 645.8 میلی متر بارندگی در رتبه های دوم تا چهارم قرار گرفته اند.
بررسی داده های این جدول گویای این است که در سال جاری تاکنون مقدار بارندگی در همه 10 شهرستان استان ایلام نسبت به بلند مدت 20 ساله رشد حدود 90 تا 351 درصدی داشته است.
بر اساس پیش بینی های هواشناسی سال زراعی 94 - 95 یکی از سال های ترسالی استان ایلام به شمار می رود که بارش ها در روزها و ماه های آینده همچنان ادامه دارد شاید به همین علت است که کشاورزان ایلامی برخلاف سال های گذشته که در بیم و اضطراب باران یک چشم به زمین و چشم دیگر به آسمان دوخته بودند امسال بی دغدغه و با فراغ بال روزگار گذران می کنند./ف
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار