معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استاندار ایلام با یادآوری بسته شدن حساب های موسسه اعتباری غیرمجاز ثامن الحجج از سوی بانک مرکزی گفت: حدود 250 میلیارد ریال مانده سپرده مردم ایلام در این موسسه است.
کد خبر: ۱۶۶۵۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 20 January 2016
«تعاونی اعتبار ثامن­ الحجج » از سال 1380 با عنوان تعاونی اعتبار صنفی تاسیس و بدون اخذ مجوز از بانک مرکزی شروع به فعالیت نمود. این تعاونی با سوء­استفاده از خلاء قانونی، با جمع­ آوری منابع سپرده­‌گذاران و گسترش قارچ­ گونه و خارج از قاعده شعب خود در سراسر کشور، بر حجم فعالیت‌هایش افزود.
به گزارش تابناک ایلام،تعاونی مذکور که با عنوان خودخوانده مؤسسه مالی و اعتباری به فعالیت خود ادامه می دهد؛ در طرح ساماندهی بازارغیر متشکل پولی، تنها به پیش ثبت نام و واریز مبلغ مشخصی در این بانک بسنده کرده و علی رغم اخطاریه های متعدد، سایر مراحل لازم برای تطبیق فعالیت های خود با ضوابط و دریافت مجوز فعالیت را طی نکرد.

این تعاونی درحالی به عملیات گسترده بانکی و به­ کارگیری منابع حاصل از سپرده های مردمی در مسیرهای غیر شفاف و اخلال در سیاست های پولی و ضد تورمی مبادرت می ورزید که از ارائه اطلاعات مورد نیاز بازرسان بانک مرکزی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز خودداری می­ کرد.

تعاونی موصوف، با پرداخت سودهای بسیار بالاتر از نرخ متعارف شبکه بانکی، اقدام به جذب سپرده های مردمی کرده و با واسطه گری و بنگاه داری در زمینه های مختلف و نیز سرمایه گذاری در بازار مسکن و ساختمان، به طمع دستیابی به سودهای هنگفتِ ناشی از تورم و انتظار افزایش نجومی قیمت ها در این بخش، عملاً موجب محبوس شدن بخش اعظمی از منابع در املاک و مستغلات و در نتیجه تضعیف اساسی ساختار مالی شد؛ هرچند با تجدید ارزیابی غیر واقعیِ دارایی­ها و مثبت نشان دادن تراز مالی، تلاش می­کرد زیان انباشته خود را بپوشاند.

مجموعه تخلفات فوق منجر به صدور دستور پلمپ این موسسه اعتباری ومالی از سوی بانک مرکزی شد ونهایتا نیروی انتظامی تمام شعب آن در سراسر کشور را پلمپ نمود واین موضوع  باعث سرگردانی وبلاتکلیفی دهها هزار سپرده گذاری شده است که میلیاردها تومان از سرمایه های خود را دراین موسسه محبوس کرده اند.

فعالیت شعب موسسه مالی واعتباری ثامن الحجج در استان ایلام نیز از روز سه شنبه در استان ایلام متوقف شده است واین مساله همانند سایر سپرده گذاران آن در نقاط مختلف کشور باعث ایجاد نگرانی هایی در بین آن دسته از سپرده گذاران ایلامی شده است که بیش از 25میلیارد از سرمایه های خود را ذراین موسسه سپرده گذاری کرده اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استاندار ایلام با یادآوری بسته شدن حساب های موسسه اعتباری غیرمجاز ثامن الحجج از سوی بانک مرکزی گفت: حدود 250 میلیارد ریال مانده سپرده مردم ایلام در این موسسه است.

حشمت اله عسگری دراین خصوص در گفتگو با ایرنا اظهار کرد: بر اساس دستور بانک مرکزی به نیروی انتظامی مبنی بر تعطیلی موسسه های پولی و مالی غیرمجاز، موسسه ثامن الحجج(ع) ایلام نیز پلمپ شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استاندار ایلام بدون اشاره به مجموع سپرده گزاری ها در این موسسه اضافه کرد: مردم و سپرده گزاران ایلامی به هیچ عنوان نگران نباشند زیرا اولا رقم سپرده گذاری در این موسسه قابل توجه نیست ضمن اینکه املاکی نیز از طرف موسسه بعنوان تضمین در اختیار مسئولان است.
فعالیت موسسه مالی ثامن الحجج (ع) ایلام از اوایل هفته جاری متوقف شده و حساب های آن از سوی بانک مرکزی تا تعیین تکلیف نهایی، بسته شد.
شایان ذکر است ، شورای پول و اعتبار در جلسه عصر امروز(سه شنبه) با تقدیر از اقدامات مؤثر بانک مرکزی و قوه قضاییه برای ساماندهی تعاونی اعتبار ثامن الحجج، وضعیت این موسسه را بررسی و بر تداوم این اقدامات با استفاده از اختیارات قانونی تا تعیین تکلیف نهایی این تعاونی تاکید کردند.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار