روزنامه پیک شمال روز دوشنبه در مطلبی با عنوان خانواده های ژنی که در مازندران جریان دارد و فراموش شده به استعداد و پتانسیل این استان در قهرمان پروری در رشته های مختلف ورزشی پرداخت.
کد خبر: ۱۶۱۸۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶ 11 January 2016

به گزارش تابناک مازندران، در این مطلب که توسط حسن عبدالهاشم پور بگاشته شده آمده است : مازندران بنیه خوبی در پهنه قهرمانی دارد و آب و هوایش انگار می طلبد که قهرمان شوید.

بی اغراق حالا هر مازنی دور و بر خود یک ستاره عالم تاب در دنیای ورزش را می شناسد. دیگر تعدد قهرمانان باعث شده که شرق و غرب و مرکز استان تقسیم بندی صورت نگیرد و کار به خیابان و محله کشیده شده است!
این استان پراستعداد در رشته های ورزشی زیادی توان مدال آوری دارد و جالب اینکه در برخی از خانواده های قهرمان پرور، تعداد شناخته شده های عرصه ورزش بیش از یک نفر است!
پیداست که ژن ورزشکاری در خانواده های مستعد جریان دارد و اگر به خوبی مورد کاوش و تحقیق قرار گیرند، امکان آن که شمار مدال آوران بیشتر شود هم وجود دارد.
تا به حال نشنیده ایم که بررسی در این خصوص صورت گیرد و به نقش وراثتی ورزش در معرفی بیش از یک قهرمان در خانواده های افتخار آور توجه شود.
بیاید به این پرسش ها پاسخ گفت که چه کارهایی فرد را ورزشکار نخبه می سازد؟ از کجا باید شروع کرد؟ مشاهده استعداد فیزیولوژی، تمرین یا مسائل ژنتیک؟ در ورزش ایران که استعدادیابی نظام مند نیست و موازی کاری در این حیطه تاکنون انرژی و سرمایه زیادی را از بین برده، شاید شنیدن روش های استعدادیابی با انتخاب ژنتیک های برنده به یک رویا شباهت داشته باشد اما در دنیای امروزی ورزش، کشورهای زیادی هستند که علم ژنتیک را در عرصه ورزش عملیاتی کرده اند و روی این اصل به نتایج مهمی در استعدادیابی و شناخت ژن ورزشی افراد رسیده اند. در آزمایشگاه های استرالیا و آمریکا دست کم در دهه گذشته، مطالعاتی صورت گرفته تا به کمک تکنولوژی بتوان به سمت ژن های اختصاصی روی آورد. آنها یک پیام بزرگ داشته اند و آن اثری است که ژن های ورزشکار بر روی خانواده ها می گذارند.
مازندران می تواند پایلوت مناسبی برای کار محققان در زمینه ژن و ورزش باشد. نمونه های زیادی را در ذیل داریم از چهره های نامداری که در عرصه قهرمانی فعالیت داشته اند و از یک خانواده بوده اند، دو برادر، دو خواهر و یا یک برادر و یک خواهر. تعدادشان خیلی بیشتر از آنچه است که برای یادآوری معرفی می کنیم:
واگذاری
عزیز و آیت. هر دو هم قهرمان آسیا بودند و سال ها عضو تیم ملی کشتی آزاد و هر کدام سوابقی در تیم های ملی به عنوان مربی دارند. عزیز برادر بزرگتر مربی آیت هم شده بود. این جویباری ها که بعدها در قائمشهر ساکن شدند اولین قهرمانان منطقه شکوفا شده پس از سبحان روحی بودند. جالب اینکه آنها دایی دو کشتی گیر خوش نقش محمد باقر و روح الله عالی هستند و نسبت دوری با مهدی حاجی زاده کشتی گیر سرشناس و دارنده مدال طلای جهان در سال 2002 دارند.
سعید واگذاری پسر عزیز سال ها تلاش کرد تا به تیم های ملی ملحق شود اما مصدومیت هایش ممانعت کرد.
دست نشان
رحیم و نادر. هر دو در تیم زادگاه شان نساجی، یگانه باشگاه ریشه دار و قدیمی فوتبال مازندران نام گرفته اند. زمانی رحیم برادر بزرگتر سرمربی بود و نادر دست نشان بازیکن. آنها همچنان به فعالیت های فوتبالی ادامه می دهند. رحیم در تیم های پایه نساجی کار می کند و نادر پس از جدایی از ماشین سازی تبریز، حالا سرمربی صنعت نفت آبادان در لیگ دسته اول فوتبال ایران است. سینا پسر نادر که در چند تیم فوتبال کشور بازی کرده تکنیک خوبی دارد اما سال گذشته با وجود بازی های خوب نتوانسته جای پدر را در تیم محبوبش حفظ کند و از نساجی جدا شد.
عالمیان
رحمت و نعمت عالمیان از بهترین های تنیس روی میز در دوران خود بودند اما سال ها گذشت و حالا این پسران رحمت هستند که جور پدر و عموی خودشان را کشیدند. دیگر نوشاد و نیما را همه می شناسند که تیم ملی را به قرق خود در آوردند. این بابلی ها یک پسر عموی با استعداد هم دارند، فرجاد پسر نعمت است که در حال اضافه شدن به بهترین های پینگ پنگ ایران می باشد. رحمت چند باری مربی تیم ملی شد. از این خانواده در عرض 3 دهه 4 نفر به تیم ملی رسیده اند. بهتر از بطن خانواده عالمیان باید دنبال استعدادهای جدید گشت؟!
طیبی
بهنام و بهمن. هر دو عضو تیم ملی در کشتی آزاد و فرنگی شدند و در امیدهای جهان طلا گرفتند. بهمن متوقف شد اما بهنام برای تیم ملی کشتی آزاد به روی تشک های حساس رفت و کمتر از شایستگی هایش نتیجه گرفت. بهنام و بهمن چندی پیش تیم کفایتی خراسان رضوی را به سکوی سوم جام باشگاههای جهان رساندند. بهنام عضو شورای اسلامی قائمشهر است.
رنگرز
حسن و حسین. حسن در یک مسابقه تعیین کننده به حسین باخت و به فرنگی رفت و تبدیل شد به پرچمدار و احیا کننده بخش فرنگی از کف رفته کشتی ایران. این نوشهری قهرمان جهان شد و با برنز سال 2002 عنوان فنی ترین کشتی گیر جهان را بدست آورد. حسین اما با وجود توانایی هایش در ترافیک سنگین مهره های عالی سبک وزن، پشت درب تیم ملی کشتی آزاد ماند و به تحصیلات آکادمیک پرداخت و در هندوستان دکتر شد. حسن نایب رئیس فدراسیون و سرمربی جوانان و سرپرست بزرگسالان کشتی فرنگی هم شد و مدتی است با همکاری حسین بر کشتی مراکش مدیریت می کند.
هدایتی
نادر و یاسر هدایتی. قایقرانی مازندران در عرصه قهرمانی با آنان شروع شد. نادر بزرگتر بود و در بازی های آسیایی پارو زد اما عمده افتخارات این خانواده بابلسری را یاسر گرفت. بیش از 10 مدال آسیایی در آب های آرام بدست آورد و به قایقرانی ایران جسارت پارو زدن همپای کشورهای مدعی را داد. هیچکدام از آنها دیگر فعالیتی در قایقرانی ندارند مگر اینکه به یاد جوانی پارویی بزنند!
چالاکی
ایرج و فاطمه. چالاکی ها در قائمشهر و ایران شناخته شده هستند، خانواده کاراته کایی که همگی در این رشته فعالیت دارند و نوروز چالاکی بزرگ و همسرش حلیمه حسینی، ستاره های زیادی را به تیم های ملی معرفی کردند از جمله دخترشان فاطمه چالاکی که مدال های بی شماری را کسب کرده است. فاطمه که یگانه هم خوانده می شود در دو دوره متوالی بازی های آسیایی صاحب مدال برنز شده است. او همچنان از اعضای تیم ملی بزرگسالان است. برادرش ایرج هم مربی تیم ملی جوانان است و سوابق خوبی در قهرمان پروری دارد. این خانواده خود به تنهایی مغذی تیم های ملی است.
عمرانی
محجوبه و پوریا. در چند سال گذشته هیچگاه از تیم های ملی تنیس روی میز دور نماندند. محجوبه در تیم ملی بانوان نفر دوم است و پوریا در مردان سوم. آنها فرزندان حسین عمرانی هستند که خودش مربی تیم ملی تنیس روی میز بوده است. با شرایط سنی این خواهر و برادر تا سال های بعد هم جایگاهشان را حفظ می کنند.
جهاندار
بهاره و غزاله. هر دو عضو تیم ملی تیراندازی تراپ هستند. بهاره در بازی های آسیایی گوانگ ژو 2010 کوچکترین عضو کاروان بود. او مدال طلای جوانان آسیا را دارد که نخستین مدال فراملی تیراندازی مازندران بود. خواهر کوچکتر او غزاله در دو سال گذشته پیشرفت خوبی داشته و از امیدهای مازندران در جاکارتا 2018 است. آنها دختران مربی خوب چالوس رستم جهاندار هستند که زحمات پدر را به بار نشانده اند اما منتظریم تا درخشش بیشتری داشته باشند.
خیری
مهدی و هادی. فوتبالیست های روستای چاری بابل هستند که از نظر تکنیکی و اخلاق زبانزد هستند. مهدی 10 سالی می شود که در لیگ برتر فوتبال بازی می کند و حالا در پیراهن پدیده مشهد از بهترین های لیگ است. هادی برادر کوچکتر، سال پیش با سیاه جامگان به لیگ برتر رسید ولی این فصل در تیم شهرش خونه به خونه در لیگ دسته اول بازی می کند و نمایش پرفروغی داشته است.
اکبری
علی و امیر حسین. اهل بابل هستند و در کیک بوکسینگ فعالیت می کنند. علی در تیم ملی جوانان مربیگری می کند و یکی از قابل ترین مربیان رشته های رزمی کشور است. امیر حسین هم در دو سال گذشته در جهانی جوانان به فینال رسیده و یک طلا و یک نقره دارد.
طهماسبی
جمیله و الهام. این خواهران فریدونکناری در کانوپولو فعالیت می کنند و آخرین بار سال 2015 در مسابقات جوانان آسیا در هنگ کنگ، جمیله سرمربی تیم ایران بود که قهرمان شد و الهام داور اعزامی از کشورمان. جمیله قبلا بازیکن تیم ملی هم بود و مربیگری تیم ملی را هم تجربه کرد اما این بار سرمربی بود. الهام سرپرستی تیم های استان را هم عهده دار شده است.
اسماعیل پور
مسعود و علی. خاندان اسماعیل پور در کشتی جویبار را کیست که نشناسد؟ مسعود و علی پسران حاج محمود اسماعیل پور سازنده و مشهور هستند که هم مهدی حاجی زاده را ساخته و هم رضا یزدانی. مسعود نقره و برنز بزرگسالان جهان را در کنار خیل افتخارات در کارنامه دارد و علی در نوجوانان آسیا مدال گرفته و یک استعداد در حال نزدیک شدن به تیم ملی بزرگسالان است.
برزگر
زهره و زهرا. در تاریخ کاراته بانوان ایران فقط یک مدال طلا در مسابقات جهانی کسب شده که زهره برزگر آن را در مالزی 2015 نصیب مازنی ها کرده است. او سال قبل در رقابتهای آسیایی هم صاحب مدال شده بود. زهرا خواهر کوچکتر هم در پیکارهای جهانی تیم ملی و خواهرش را همراهی کرده بود. آنها قائمشهری هستند.
اسدی
فرزین و فردین. باز هم از قایقرانی به ترتیب در بزرگسالان و جوانان عضو تیم ملی کایاک هستند. فرزین که در بازی های آسیایی 2010 هم مدال برنز گرفته در تمامی رده های ملی سابقه حضور در قهرمانی آسیا و جهان را دارد. این نوشهری برادر کوچکترش را هم وارد این رشته ساخته که یک سالی می شود به تیم ملی جوانان راه یافته است.
نصیری
مهران و ابراهیم. ساروی هستند و کشتی گیر. ابراهیم که سابقه طلای جوانان آسیا را دارد به علت مصدومیت خیلی فعالیت ندارد و بیشتر به برادر دو قلویش مهران دارنده طلای جوانان جهان کمک می کند تا به نهایت شایستگی هایش برسد.
آقاجانی
مرصاد و سارا. هر دو سابقه بازی در تیم ملی والیبال جوانان را دارند. این برادر و خواهر بابلی الان هم در سطح لیگ کشور فعالیت دارند. مرصاد در کاله مازندران و لیگ برتر کشور بازی می کند و سارا در لیگ یک بانوان کشوربرای تیم آریا صنعت بابلکنار به میدان می رود.
اکبری
عزت الله و علی اصغر. در منطقه گیلخواران جویبار که در کشتی حاصلخیز است متولد شده اند. عزت در سال 2013 و در بوداپست با نقره اش عامل قهرمانی تاریخی کشتی آزاد بود. در بازی های آسیایی قبل هم صاحب نقره شده و برای المپیک ریو تلاش می کند. برادر کوچکترش علی اصغر هم در آسیایی و هم جهانی کشتی آزاد نوجوانان صاحب نشان است و در خوش آتیه گی او شکی وجود ندارد.
باباجان زاده
مجتبی و بشیر. برادران فرنگی کار بابلی هستند. مجتبی سال های نه چندان دور برنز آسیا را گرفت اما برادرش تک نشان تاریخ سنگین وزن های فرنگی را در مسابقات جهانی در استانبول 2011 گرفت. بشیر یکی از اولویت های محمد بنا برای رفتن به المپیک ریو است و مجتبی در سال 2015 عضو کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی جوانان بود.
جبرئیلی
محمد و رضا. از ساری و در دوچرخه سواری به افتخار ملی پوش شدن رسیدند. محمد در تیم ملی مربیگری می کند و قبلا خودش عضو تیم ملی بوده است. رضا هم تلاش می کند تا به همراه تیم ملی بزرگسالان در مسابقات بزرگ حاضر شود ضمن آنکه در جوانان آسیا صاحب مدال های خوشرنگی شده است.
اعتقادی
زهره و مینا. این دو خواهر ساروی چند سال در تیم ملی کبدی حضور یافتند و در دو برهه مختلف سابقه بازی دارند. آنها در معیت تیم ملی افتخارات آسیایی و جهانی هم بدست آوردند اگر چه خیلی زود کنار رفتند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار