مديرکل ميراث فرهنگي استان یزد گفت : پيوند ميان گردشگري و ميراث‌فرهنگي به طور کامل در شهر يزد قابل مشاهده است.
کد خبر: ۱۵۹۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۶ 06 January 2016
به گزارش تابناک یزد، محمدمهدي شرافت، شهر يزد را مينياتوري از بافت تاريخي گردشگري ايران توصيف کرد و افزود: فضاي تاريخي استان يزد در حد خود بي نظير است که پيوند دو حوزه بزرگ ميراث فرهنگي و گردشگري به ويژه در هتل ها و اقامتگاه هاي سنتي استان چشمگير است.

وی با اشاره به معرفي بافت تاريخي يزد براي ثبت جهاني در سال 2‎0‎1‎6به آغاز سياستي جديد در حوزه ميراث فرهنگي اشاره کرد و عنوان نمود: با ثبت اين بافت ارزشمند در فهرست جهاني يونسکو، شهر يزد مي تواند به عنوان الگو و نمونه اي شايسته‌ در سطح جهاني مطرح گردد.

اين مقام مسئول ارائه کاربري مناسب و در خور، پس از حفظ و مرمت بناها را از مباحث قابل تأمل عنوان کرد که مي تواند برطرف کننده مسايل و مشکلات اين بافت تاريخي و منحصر گردد.

وي سياست واگذاري امور و تقسيم فعاليت‌ها و بهينه کردن در حوزه ميراث فرهنگي را از اولويت کاري اين اداره کل معرفي کرد و اظهار داشت: مشارکت مردمي و بخش خصوصي در اولويت براي نجات ميراث فرهنگي کشور مطرح است.

شرافت افزود: ميراث فرهنگي استان يزد از ويژگي‌هاي منحصر به فردي برخوردار است که با ويژگي‌هاي اقليمي خاص و مردمان سخت کوش و تلاش‌گر در تعامل با طبيعت توانسته اند آثاري کم نظير و درخور توجه را خلق نموده و آنها را به عنوان ميراثي گرانبها براي نسل حاضر به يادگار بگذارند.

مديرکل ميراث فرهنگي يزد از انجام عمليات مرمت 167 اثر تاريخي در شهر یزد از سال 92 تاکنون که با مشارکت مردم، مالکان و دولت صورت گرفته خبر داد و خاطرنشان ساخت: از ميان يک هزار و پانصد و هشتاد و نه اثر ثبت شده استان، يک هزار و پانصد و سي و چهار اثر غيرمنقول، بيست و هفت اثر طبيعي، پنج اثر منقول و سي و دو مورد به آثار ناملموس تعلق دارد.

اين مقام مسئول از اقدامات انجام شده در حوزه صنايع دستي استان را آموزش و تجهيز کارگاه‌هاي هنرآموزان و صنعتگران صنايع دستي براي جلوگيري از منسوخ شدن رشته ‌هاي صنايع دستي و احياي رشته‌ هاي بومي از جمله دارايي بافي و کاربافي عنوان کرد و افزود: اميد است با برنامه ريزي و هماهنگي کارگاه هاي زنده آموزش رشته هاي بومي استان راه اندازي و علاقمندان بتوانند مهارت هاي لازم را در اين کارگاه ها کسب نمايند.

قدس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار