مدیرکل پزشکی قانونی ایلام تشریح کرد
بسیاری از حوادث مربوط به مسمومیت با گاز منوکسیدکربن بر اثر استفاده نامناسب از وسایل گرمایشی گازسوز اتفاق می‌افتد.
کد خبر: ۱۵۷۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۷ 04 January 2016
به گزارش تابناک ایلام، مدیرکل پزشکی قانونی ایلام گفت: بسیاری از حوادث مربوط به مسمومیت با گاز منوکسیدکربن بر اثر استفاده نامناسب از وسایل گرمایشی گازسوز اتفاق می‌افتد.

دکتر «ساسان روندی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: با آغاز فصل سرما و استفاده از وسایل گرمایشی به‌خصوص گاز، خطر گازگرفتگی بیشتر می‌شود و استفاده نادرست علت اصلی وقوع چنین حوادثی است و از گازگرفتگی به‌عنوان «قاتل خاموش» یاد می‌شود چون کافی است لوله‌ی تهویه‌ی گاز مشکل داشته باشد تا در کوچک‌ترین فرصت وارد شود.

مدیرکل پزشکی قانونی ایلام با تأکید بر این‌که بیشترین علت مسمومیت با گاز، خطای انسانی است، خاطرنشان کرد: عدم استانداردسازی وسایل گرمایشی گازی به معنای به کام مرگ بردن است.

وی تصریح کرد: شهروندان نسبت به استانداردسازی وسایل گرمایشی توجه جدی کنند و هرگونه سهل‌انگاری حادثه جبران‌ناپذیر به‌دنبال خواهد داشت.

روندی با تأکید بر این‌که مسمومیت با گاز منوکسیدکربن یکی از مشکلات مهم سلامت در فصل سرما است که به مراقبت و اقدامات پیشگیرانه از سوی مردم نیاز دارد، خاطرنشان کرد: گاز منوکسیدکربن کاملاً بی‌رنگ و بی‌بو است و تنفس گاز منوکسیدکربن باعث گازگرفتگی، مسمومیت و مرگ می‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی ایلام سردرد همراه بااحساس سنگینی و در صورت عدم اکسیژن‌رسانی مناسب گیجی، تهوع، استفراغ، سوزش شدید در ناحیه چشم و گلو، احساس گرفتگی و درد شدید در قفسه سینه، تشنج و احساس آشفتگی، تحریک‌پذیری، ناتوانی در تشخیص موقعیت و شرایط، کاهش هوشیاری و اغما را از نشانه‌های مسمومیت با گاز منوکسیدکربن عنوان کرد.

وی با تأکید بر این‌که در صورت مشاهده نشانه‌های اولیه گازگرفتگی فرد مسموم را در جریان هوای آزاد قرار داده در صورت نیاز به او تنفس مصنوعی دهید، خاطرنشان کرد: بعد وسایل گازسوز را خاموش کرده و اجازه دهید توسط سرویس‌کار مورد بازدید قرار گیرد.

روندی با اشاره به این‌که قرار دادن انتهای دودکش در ظرف آب موجب عدم خروج دود و گازهای سمی شده و مرگ‌آفرین است، تصریح کرد: انتهای دودکش پشت‌بام باید مجهز به کلاهک H شکل باشد تا دود به محیط خانه‌ برنگردد.

مدیرکل پزشکی قانونی ایلام ادامه داد: خروجی دودکش نباید در کنار کولر و یا زیر پنجره باشد، چون گازهای سمی وارد فضای خانه می‌شود و سرد بودن لوله بخاری یکی از نشانه‌های عدم خروج محصولات احتراق از دودکش بوده و باید سریعاً وسایل گازسوز را خاموش‌ کنید.

وی گفت: محل نصب دستگاه‌های گازسوز باید به گونه‌ای انتخاب شود که قابلیت نصب دودکش و امکان تخلیه دود به فضای خارج ممکن باشد برای دستگاه‌های گازسوزی که به دود کش نیاز ندارند باید در محلی نصب شوند که امکان تهویه به‌صورت طبیعی یا مکانیکی وجود داشته باشد.

روندی با بیان این‌که استفاده از دودکش‌های آجری به‌واسطه داشتن درز و احتمال نشت گاز منوکسیدکربن هرگز توصیه نمی‌شود، افزود: مسمومیت با گاز منوکسیدکربن بدون تغییر در تعداد تنفس اتفاق افتاده و با علائم تهوع و سردرد همراه است.

مدیرکل پزشکی قانونی ایلام با تأکید بر این‌که از اتصال هود آشپزخانه به دودکش وسایل گازسوز جداً خودداری شود، خاطرنشان کرد: انتهای دودکش توکار باید حداقل 100 سانتی‌متر از سطح پشت بام بالاتر باشدو از قرار دادن خروجی دود کش به‌صورت افقی با کلاهک و یا بدون کلاهک در زیر سقف و بالکن جداً خودداری شود./پ
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار