"دکه ی خبری تابناک همدان"درنظر دارد؛ همه روزه مهمترین عناوین اخبار استان را ازدیدگاه رسانه های استان به آگاهی مردم برساند؛لذا مخاطبین محترم می توانندما را با نظرات سازنده خودجهت بهبود اطلاع رسانی، همراهی نمایند.
کد خبر: ۱۵۳۱۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱ 28 December 2015

پوشاک و لوازم آرایشی صدرنشین درکالاهای قاچاق

ایسنا - مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان با بیان اینکه پوشاک و لوازم آرایش بیشترین حجم کالای قاچاق در استان است، اظهار کرد: رسیدگی سریع و قاطع به پرونده‌های قاچاق کالا و ارز جزو برنامه‌های تدوین‌شده تعزیرات حکومتی است.

علیرضا حسن ‌پورتصریح کرد: از ابتدای سال تا پایان آبان‌ماه امسال 382 فقره پرونده قاچاق به ارزش 183 میلیارد و 202 میلیون ریال وارد تعزیرات شده که تاکنون به 90 درصد این پرونده‌ها رسیدگی و مختومه شده است.

وی از جریمه بیش از 41 میلیارد و 913 میلیون و 758 هزار ریال یک قاچاقچی در سال‌جاری در استان خبر داد و افزود: علاوه بر ضبط کالا، جریمه دریافتی از این قاچاقچیان به خزانه دولت واریز می‌شود.


همدان درگذار از زمستان سرد

ایرنا - کارشناس اداره کل هواشناسی استان همدان گفت: دمای هوای همدان از روز شنبه به تدریج و بین دو تا سه درجه سانتیگراد کاهش می یابد و هوا سردتر می شود.

نادر پیرتاج افزود: دمای هوای همدان شامگاه جمعه به شش درجه سانتیگراد زیر صفر رسید و شامگاه شنبه به هشت درجه سانتیگراد زیر صفر می رسد.

وی اضافه کرد: بیشینه دمای هوای همدان در 24 ساعت گذشته صفر درجه سانتیگراد بود و سردترین نقطه استان در این مدت رزن با 11 درجه سانتیگراد زیر صفر به ثبت رسید.

پیرتاج اظهار کرد: آسمان استان همدان تا 24 ساعت آینده صاف تا قسمتی ابری و مه آلود پیش بینی می شود و این وضعیت تا روز سه شنبه ادامه دارد.

وی افزود: از اواخر روز سه شنبه موج جدید بارشی وارد استان می شود و روزهای چهارشنبه و پنجشنبه بیشترین نقاط استان با ریزش برف همراه است.

وی گفت: میزان بارش های همدان از ابتدای سال زراعی (مهر ماه) تاکنون 108 میلی متر گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 41 درصد و نسبت به میانگین بلند مدت پنج درصد افزایش داشته است.

پیرتاج افزود: بیشترین بارش های سال زراعی امسال مربوط به تویسرکان با 262 به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 87 درصد و نسبت به میانگین بلند مدت 78 درصد افزایش داشته است.

آب و هوای استان همدان در نتیجه وجود کوههای مرتفع، رودخانه ها و پستی و بلندیهای زیاد به شدت متغیر است و این استان زمستان های سرد، پر برف و باران و تابستان های معتدل دارد.


سفال ایران درقطار یونسکو

مهر - معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان از پیشنهاد لالجین به‌عنوان «شهر خلاق» برای ثبت جهانی در یونسکو خبر داد.

علیرضا قاسمی اظهار داشت: لالجین به‌عنوان قطب سفال خاورمیانه یکی از جذابیت‌های همدان محسوب می‌شود که هرساله تعداد زیادی توریست به این استان جذب می‌کند.

قاسمی بابیان اینکه این شهر در مسیر غارعلیصدر همدان واقع‌ شده است، افزود: سفال به‌عنوان اولین محصول صادراتی استان همدان در کشور توزیع می‌شود.

معاون صنایع ‌دستی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان با اشاره به اینکه برای رونق بازار صنایع‌دستی استان همدان رایزنی‌هایی انجام‌شده است، گفت: پیشنهادشده لالجین به‌عنوان شهر خلاق در یونسکو ثبت جهانی شود.

قاسمی با تأکید بر اینکه ثبت نشان جغرافیایی لالجین نیز در دستور کار قرارگرفته است، گفت: در زمینه های مختلف نسبت به برپایی بازارهای صنایع‌دستی به‌خصوص در آستانه نوروز ۹۵ برنامه‌ریزی‌شده است.

وی بابیان اینکه در ماه‌های پایانی سال برگزاری بازارچه‌های سفال در استان همدان برنامه‌ریزی‌شده است، گفت: امیدواریم در دوره پساتحریم گشایش خوبی در بازار سفال استان صورت گیرد.

معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان در ادامه گفت: بازدید از نمایشگاه‌های خارجی در سراسر دنیا از دیگر اقدامات در راستای بازاریابی محصولات صنایع‌دستی استان همدان است.

قاسمی با اشاره به اینکه استان همدان در حوزه بازار صنایع‌دستی در وضعیت مطلوبی قرار دارد و در آمار صادرات صنایع‌دستی استان شاهد افزایش صادرات است، گفت: در طول سال بازارهای مختلف صنایع‌دستی برگزار می‌شود.

معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان در رابطه با میزان اشتغال‌زایی بازار صنایع‌ دستی استان همدان نیز عنوان کرد: افزایش ۳۶ درصدی آمار صادران صنایع ‌دستی کشور نسبت به سال‌های قبل نشان ‌دهنده تأثیر صنایع دستی در تولید و اشتغال است به‌طوری‌که در استان همدان نیز کارگاه‌های صنایع‌ دستی فعال بوده و همین کارگاه‌ها درصد بسیاری از بیکاران استان را جذب کرده است.

وی بابیان اینکه هرساله با احداث کارگاه‌های جدید صنایع‌دستی نیروهای بیشتری جذب کار می‌ شوند، اظهار داشت: رونق بازار صنایع ‌دستی همدان در برنامه قرار دارد.

بنابراین گزارش لالجین در شمال استان همدان قرار دارد و از توابع شهرستان بهار است و جمعیت این شهر ۱۴ هزار و ۷۲۴ نفر است و شغل بیشتر مردم این شهر سفالگری و بعد از آن کشاورزی است. این شهر به عنوان مرکز سفال ایران معرفی شده و رتبه اول صادرات سفال را در کشور به خود اختصاص داده است.

هنر سفالگری نسل به نسل به مردم شهر لالجین رسیده و سفالگری، هنر آبا و اجدادی مردم این شهر است و برخلاف سفال‌های چینی که اکنون در بازار ایران فراوان شده‌اند، سفال های تولیدی این منطقه از کیفیت و اصالت بسیاری برخوردارند و هنوز هم مردم لالجین برای ساخت سفال‌ از چرخ‌های دستی استفاده می‌کنند.


راه اندازی مدرسه برای کودکان کارهمدانی

ایرنا - مدیرکل آموزش و پرورش همدان گفت: به‌زودی بعد از اخذ مجوزهای لازم نخستین مدرسه کودکان کار در همدان راه اندازی می‌شود.

عبدالرضا فولادوند در شورای پشتیبانی سواد آموزی استان همدان با بیان اینکه سواد آموزی یک مسئولیت همگانی است، اظهار داشت: همه دستگاه‌ها در راستای پیشبرد برنامه‌های معاونت سواد آموزی کمک کنند.

وی با بیان اینکه بعد از گذشت 35 سال از تأسیس نهضت سوادآموزی هنوز به اهداف عالی آن در ریشه کن کردن بی سوادی دست نیافته‌ایم، تصریح کرد: در معاونت سواد آموزی دو هدف عمده نخست شناسایی افرادی که در گروه سنی 10 تا 49 فرصت تحصیل را از دست دادند و دوم پیشگیری و انسداد مبادی بی سوادی را پیگیری می‌کند.

مدیر کل آموزش و پرورش همدان افزود: در استان برنامه های خوبی در راستای انسداد مبادی بی سوادی اجرا شده اما متأسفانه هنوز موفق به تحت پوشش قرار دادن تمام بازماندگان از تحصیل نشده‌ایم.

وی بیان کرد: در استان همدان از دو هزار و 893 نفر بازمانده از تحصیل با تلاش‌های صورت گرفته تعداد 666 نفر شناسایی و به سمت سواد آموزی و حضور در کلاس‌ها تشویق شدند.

فولادوند عنوان کرد: تعداد دو هزار و 227 نفر به دلایل مختلف مانند مقاومت خانواده‌ها، کوچ عشایری، ازدواج زودرس خصوصا در شمال و جنوب استان، وضعیت معیشتی مردم، کودکان کار و... از تحصیل بازمانده هستند.

وی با اشاره به اینکه در سطح کشور 41 هزار مدرسه زیر پنج نفره و 200 مدرسه با یک دانش آموزی در راستای انسداد بی سوادی تشکیل می‌شود، تصریح کرد: در سطح استان نیز 90 مدرسه زیر پنج نفره و پنج مدرسه یک نفره در راستای عدالت آموزشی برای انسداد بی سوادی فعالیت می‌کنند.

مدیر کل آموزش و پرورش همدان بیان کرد: یکی از مشکلات در بازماندن از تحصیل بحث کودکان کار است که متأسفانه فرزندان به علت وضعیت معیشتی خانواده به اجبار از تحصیل باز می‌مانند که در حال اخذ مجوز برای راه اندازی نخستین مدرسه کودکان کار در استان همدان هستیم و به زودی این مدرسه تأسیس می‌شود.


گلگی تهیه کننده شاهزاده روم ازضعف حمایت انیمیشن

فارس - تهیه کننده انیمیشن «شاهزاده روم» با بیان اینکه در سالهای گذشته برای کودکان فیلمهای متعددی ساخته می‌شد، گفت: حوزه انیمیشن در سینمای کشور زیاد مهم و جدی به حساب نمی‌آید و مورد توجه نیست.

حامد جعفری درنشست خبری با تأکید بر اینکه سینما یکی از وسایل سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت است، اظهار کرد: در قالب سینما می‌توان یک مفهوم و پیام را در فضایی بانشاط به کودکان و نوجوانان رساند.

وی با اشاره به اینکه انیمیشن بهترین شکل انتقال پیام به کودکان است، بیان کرد: حوزه انیمیشن در سینمای کشور زیاد مهم و جدی به حساب نمی‌آید و مورد توجه نیست.

تهیه‌کننده انیمیشن «شاهزاده روم» خاطر نشان کرد: انیمیشن به طور خاص برای کودکان ساخته می‌شود و البته به دلیل حضور کودکان به همراه خانواده در سینما می‌تواند پیام‌هایی نیز برای خانواده‌ها داشته باشد.

وی با بیان اینکه ساخت فیلم برای کودکان کم شده است، گفت: انیمیشن «شاهزاده روم» تاکنون در سینماها حدود 2 میلیارد و 610 میلیون تومان فروش داشته است.

جعفری افزود: کودکان از فیلم‌های انیمیشن تأثیرپذیری بسیاری دارند و به همین دلیل حوزه انیمیشن متولی فراوانی دارد.

وی با بیان اینکه در گذشته برای کودکان فیلم‌های فراوانی ساخته می‌شد، خاطرنشان کرد: در سینمای کنونی برای گروه سنی کودکان فیلم به تعداد لازم ساخته نمی‌شود.

تهیه‌کننده انیمیشن «شاهزاده روم» با اشاره به اینکه برای ساخت این انیمیشن حمایتی از طرف نهادهای دولتی و غیردولتی انجام نشد، گفت: اکران انیمیشن شاهزاده روم در لبنان، کویت و انگلستان با استقبال قابل‌توجهی همراه بود و ساخت آن در ایران سال 92 آغاز شد.

مدیر تولید انیمیشن «شاهزاده روم» نیز گفت: ساخت انیمیشن در ایران نوپا است و به صورت تجربی دنبال می‌شود.

مهدی پاکدل اظهار کرد: زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای ساخت انیمیشن وجود ندارد و در صورت در اختیار بودن امکانات انیمیشن با کیفیت بالا ساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه مخاطبان انیمیشن «شاهزاده روم» گروه سنی 9 تا 15 سال هستند، زمان نگارش فیلمنامه انیمیشن «شاهزاده روم» را دو تا سه ماه دانست و گفت: برای تولید این انیمیشن 15 ماه زمان صرف شد.


تامین اجتماعی حساب شهرداري نهاوند رامسدود کرد

همدان پیام - اين دومين ‌بار است كه حساب‌هاي شهرداري نهاوند مسدود مي‌شود و تأمين اجتماعي اين‌بار مصمم است تا مصوبات مربوط به بحث بدهي شهرداري نهاوند به اين سازمان پرداخت و اجرايي شود.

رئيس تأمين اجتماعي نهاوند علت اين موضوع را عمل نكردن شهرداري و شوراي شهر به مصوباتي كه پيش از اين در خصوص بحث بدهي‌هاي اين نهاد بوده است، عنوان كرد.

به گفته غلامرضا بيات، شهردار نهاوند در حال حاضر 2 ميليارد تومان به تأمين اجتماعي بدهكار است.

پيش از اين در نشستي كه با حضور فرماندار، شوراي شهر، شهردار و مديركل تأمين اجتماعي استان داشته‌ايم، مقرر شد شهرداري نهاوند 150 ميليون به حساب سازمان واريز كند و از ماه‌هاي بعد هم 200 ميليون و اين كار را تا پايان تسويه بدهي انجام بدهد؛ اما اين موضوع اجرايي نشد.

پس از آن هم دوباره يك نشست گذاشتيم و قرار شد شهرداري 150 ميليون قبلي را طبق مصوبه آذرماه پرداخت كند و از دي‌ماه هم ماهي 200 ميليون تومان را به ترتيب همان مصوبه قبلي اجرا كند.

بر همين مبنا تأمين اجتماعي هم مزايده زمين شهرك شهيد حيدري كه مربوط به شهرداري بود را كنسل كرد تا شهرداري به تعهدات خود عمل كند. با اين حساب آبان، آذر و دي‌ماه هم گذشت، اما هنوز مصوبه اجرايي نشده است.

بر اساس مصوبه 21 دي ‌ماه سال گذشته (93)، شهرداري و كارشناسان حقوقي و مالي اداري اين واحد متعهد شدند اگر برابر بند 5 صورتجلسه تاريخ اعلام شده مبني بر اينكه حقوق كارمند، پيمانكار و... به موقع واريز شود و اگر خلاف اين مصوبه باشد تأمين اجتماعي مي‌تواند طبق ماده 50 اجراييات عمل كند.

اما زمين شهرك شهيد حيدري با مساحت 900 مترمربع متعلق به شهرداري است و قرار بود تأمين اجتماعي اين قطعه زمين را در مزايده‌هاي سال 92 به فروش بگذارد تا عايدي آن را به جاي بدهي شهرداري نهاوند بردارد.

اما اين مزايده تا سال 94 هم طول كشيد و در نهايت هم با انتشار 3 دوره آگهي مزايده، هنوز به منظور كمك به شهرداري نهاوند اجرايي نشده است كه اگر به همين روال پيش رود زمين را احتمالاً تأمين اجتماعي با قيمتي كمتر از قيمت واقعي بر اساس ماده 83 قانون تأمين اجتماعي يك‌طرفه برمي‌دارد. در حالي كه اين قطعه زمين قيمتي مي‌توانند حدود 2 برابر به فروش برود.

اما در اين ميان بحث جرايمي است كه به بدهي شهرداري افزوده شده است. شهرداري مي‌گويد بر اساس قانون ديوان محاسبات سود و جريمه براي بدهي نبايد محسوب شود.

در حالي كه بيات مي‌گويد اين موضوع مصوبه مجلس است كه بحث جرائم بايد پرداخت شود مگر اينكه دولت بخشودگي اعلام كند و بتوانند از آن استفاده كنند كه در اين مدت 3 بار هم بخشودگي اعلام شده كه شهرداري استفاده نكرده است.

25 ميليارد از ادارات نهاوند طلب داريم

سرپرست شهرداري نهاوند هم در اين‌باره مي‌گويد: ما 20 ميليارد تومان از ادارات نهاوند طلب داريم و وضعيت مالي مناسبي هم نداريم. براي حقوق كاركنان و كارگران هم با مشكل مواجه‌ايم چه برسد به اينكه ماهي 150 تا 200 ميليون تومان به حساب تأمين اجتماعي واريز كنيم.

حساب‌هاي شهرداري نهاوند تاكنون 2 بار بسته شده و زمين آن هم محبوس شده است. عباس حسنوند با بيان اينكه با مسدود شدن حساب‌هاي شهرداري از جانب تأمين اجتماعي نمي‌ توانيم طلب پيمانكار و حقوق كارمندان را پرداخت كنيم، دستمان بسته شده است و نمي‌توانيم از حساب شهرداري برداشت كنيم.

اما در سفر استاندار كه به همراه سفير ايران در روسيه براي كلنگ‌زني دخانيات به نهاوند انجام شد، استاندار قول بخشش جرايم بدهي شهرداري را از جانب تأمين‌اجتماعي اعلام كرد اما گويا با پيگيري‌هايي كه از جانب دو طرف انجام شده اين موضوع غيرقابل اجرا بوده و شهرداري در هر صورت 2 ميليارد به تأمين اجتماعي بدهكار است و اکنون تأمين اجتماعي هم مي‌گويد؛ ماهانه بيش از 3 ميليارد تومان پرداختي تأمين اجتماعي است كه فعلاً از اين محل حق بيمه كاركنان و كارگران را پرداخت مي‌كنيم.

اگر يك ماه حقوق مستمري ‌بگيران پرداخت نشود با مشكل مواجه مي‌شويم و احتمالاً 10 درصد اين افراد هم بازنشسته‌هاي خود شهرداري باشد.

اما اينكه مي‌گويند دفاتر بيمه كاركنان پرسنل شهرداري مهر نمي‌شود هم هفته گذشته اعلام كرديم. كاركنان براي مهر و تمديد دفاتر بيمه خود مراجعه كردند كه براي آنها انجام شد. اکنون حسنوند مي‌گويد اگر پولي به حساب شهرداري بيايد حقوق پرسنل را نخست بايد پرداخت كنيم بعد طلب تأمين اجتماعي را هم مي‌پردازيم، اما وقتي پول نداريم چه كنيم؟!

رئيس تأمين اجتماعي نهاوند هم مي‌گويد: ما نمي‌خواهيم براي شهرداري مشكلي رخ دهد؛ زيرا ما هم شهروند همين شهريم؛ بنابراين از شهرداري و شورا مي‌خواهيم كه در صورت امكان، نشستي با مديركل داشته باشند و راهكاري پيدا كنند تا از اين بلاتكليفي خلاص شوند.


ثبت نام رد شده ها در خبرگان

همدان پرس - امام جمعه همدان با بيان اینکه برخی افراد علیرغم اینکه در امتحانات خبرگان قبول نشده اند اما اقدام به ثبت نام کردهاند، گفت: کسانی که در انتخابات حاضر می شوند باید علاوه بر اینکه رضای خدا را در نظر می گيرند تخصص لازم را داشته باشند.

آیتالله غياث الدین طه محمدی در خطبه های این هفته نماز جمعه همدان با دعوت نمازگزاران به رعایت تقوای الهی اظهار داشت: تقوایی که نشات گرفته از بينش و بصيرت باشد انسان را به سعادت دنيوی و اخروی رهنمون می شود.

وی با اشاره به ثبت نام کاندیداهای پنجمين دوره انتخابات خبرگان رهبری و دهمين دوره مجلس شورای اسلامی گفت: کشور این روزها حال و هوای انتخاباتی به خود گرفته و افراد مختلف که احساس می کنند، می توانند برای کشور تلاشی انجام دهند باید در این عرصه حضور پيدا کنند.

آیتالله طه محمدی با اشاره به آیات قرآن کریم گفت: قرآن کریم به ما آموخته که برخی حرکتها و مسئوليتها نماد مسلمانی و شيعه گری است که یکی از آنها همين وظيفه های اجتماعی است که برعهده افراد است.

وی با تاکيد بر اینکه انتخابات عرصه مهم و سرنوشت سازی برای کشور است، گفت: همه افراد باید در انتخابات چه به عنوان رای دهنده و چه به عنوان کاندیدا، حضوری فعال و مسئولانه داشته باشند و هيچکس و به هيچ بهانه ای نباید صحنه را خالی کند.

نماینده ولی فقيه در استان همدان با بيان اینکه برخی افراد علیرغم اینکه در امتحانات خبرگان قبول نشده اند اما اقدام به ثبت نام کردهاند و این یک نوع جفاست افزود: آوردگاه انتخابات بسيار حساس است و همه کسانی که در این عرصه وارد می شوند، باید مجهز به تقوا باشند.

وی لغزش در مسير و جاده انتخابات را دارای هزینه و تاوان سنگين برای مردم و کشور دانست و گفت: کسانی که در انتخابات حاضر می شوند باید علاوه بر اینکه رضای خدا را در نظر می گيرند تخصص لازم را داشته باشند.

آیتالله طه محمدی با اشاره به درپيش بودن سالروز حماسه 9دی اظهار داشت: مردم بصير و مومن همدان در این صحنه حساس نيز پيشگام بودند و در هفتم دی سال 88 دو روز قبل از نهم دی با حضوری چشمگير نقشی مهم در خاتمه قائله شوم فتنه 88 ایفا کردند.

وی افزود: اگر در قائله شوم فتنه 88 که توسط آمریکا، اسرائيل و انگليس تدارک و برنامه ریزی شده بود، شکست خورده بودیم تمام دستاوردهای انقلاب اسلامی از دست می رفت.

نماینده ولی فقيه در استان همدان با تاکيد بر اینکه در شکست فتنه 88، این عاشورای حسينی (ع) بود که به کمک مردم ایران آمد، گفت: بيداری رهبری رشيد انقلاب، بصيرت مردم و مدیریت بحران روحانيت و افرادی امثال سردار شهيد همدانی در ختم این قائله بسيار مهم بود.

آیتالله طه محمدی قتل عام شيعيان نيجریه را محکوم کرد و گفت: حمله و کشتار شيعيان مظلوم این کشور به این سبب است که دشمنان شيعيان این کشور را پيرو مکتب امام خمينی(ره) می دانند.

قطعی گاز 20هزار همدانی توسط یک بیل

به همدان پرس - «برخورد بيل مکانيکی با لوله گاز» موجب قطعی گاز 20 هزار نفر در همدان شد.

عصر دیروز شاهد قطع گاز در برخی از نقاط همدان بودیم که منجر به اعتراض و البته تعجب همه شهروندان شد.

براین اساس، با پيگيری این موضوع روابط عمومی اداره کل گاز گفت: با برخورد بيل مکانيکی آبفای شهری در حين حفاری به لوله های گاز منجر به قطع گاز شد.

ربيعيان اظهار کرد: در این حادثه گاز نقاطی چون شهرک الوند، بلوار ارتش، شهرک وليعصر، چشمه قصابان، شهر مریانج و هفت روستا قطع شد.

وی با بيان اینکه این حادثه موجب قطعی گاز 20 هزار نفر شد، تصریح کرد: نيروهای خدماتی شرکت گاز بلافاصله وارد عمل شدند و اکنون مشکل برطرف شد.

مسئول روابط عمومی شرکت گاز همدان با تأکيد بر اینکه ممکن است در حين قطع شدن اجاق خوراک پزی یا بخاری باز بوده باشد، گفت: برای همين موضوع سرکشی از منازل را در دستور کار قرار دادهایم تا به آنها اطلاع دهند تا از بروز حوادث جلوگيری شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار