کد خبر: ۱۵۲۵۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰ 27 December 2015

به گزارش تابناک یزد،معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش یزد از اختصاص مشوق‌هایی مانند پرداخت پاداش 730 هزار تومانی برای کسانی که اقدام به باسوادی کنند خبر داد.

مرات امین الرعایا، امروز به مناسبت نخستین روز هفته سوادآموزی و در آستانه هفتم دی‌ماه سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی به فرمان حضرت امام خمینی(ره)، اظهار کرد: این استان در تمامی شاخص‌ها وضعیتی به مراتب بهتر از میانگین کشوری دارد به طوری براساس آمارهای سال 1390 قریب 87.8 درصد از جمعیت بالای شش سال استان سواد دارند و این رقم در مورد رده‌ی سنی 10 تا 49 سال بیش از 95.1 درصد است.

وی عنوان کرد: هم‌اکنون نه تنها روستائیان یزدی بیشتر از شهرنشینان باسواد دارند بلکه در بین زنان یزدی بیش از مردان باسواد داریم.

امین الرعایا گفت: براساس آمارهای سال 1390 تعداد افراد بی‌سواد استان 29 هزار و 573 نفر بوده که قریب 60 درصد آنها اتباع بیگانه و یکی دو درصد نیز افراد آموزش‌ناپذیر مانند معلولان ذهنی هستند لذا به عبارتی بیش از 97 درصد از جمعیت استان باسواد هستند که در بین استان‌های کشور جایگاه هشتم را به خود اختصاص داده است.

وی، یکی از مشکلات استان مهاجرپذیر یزد را شناسایی مهاجران بی‌سواد ذکر کرد و گفت: مهاجران به استان یزد شامل اتباع بیگانه و مهاجران ایرانی هستند که در مورد اتباع در سال گذشته یک‌هزار و 670 نفر و امسال یکهزار و 950 نفر در طرح سوادآموزی شرکت دارند و علاوه بر این نیز 250 نفر در قالب طرح کمیساریا و با اعتبارات بین‌المللی در حال سواداموزی هستند.

وی افزود: در حالی که اتباع بیگانه رغبت بیشتری برای سوادآموزی دارند، مهاجران عمدتاً به دلیل شرایط نامساعد مالی و سطح فرهنگی پایین، علاقه‌ای به سوادآموزی ندارند و از طرفی شناسایی آنها بسیار دشوار انجام می‌شود.

معاون سواداموزی استان با اشاره به مشوق‌هایی که برای سواداموزی افراد در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: خوشبختانه طرح آموزش فرد به فرد با انعطاف بالای خود برای هر فرد بی‌سواد امکان اختصاص یک آموزش دهنده را دارد و از سال جاری نیز تمام هزینه‌های سوادآموزی را به ازای آموزش هر فرد(دوره سوادآموزی 735 هزار تومان، دوره انتقال 800 هزار تومان و به ازای کلاس‌های تحکیم 120 هزار تومان) پرداخت خواهد شد. به ازای معرفی و جذب هر نفر بی‌سواد جهت سواداموزی نیز تا 20 درصد پاداش پرداخت می‌شود.

به گفته‌ی این مسئول، نهضت سوادآموزی همچنین در قالب طرح خوداموز، به افرادی که برای باسوادی اقدام ‌کند، کل هزینه سوادآموزی یعنی 735 هزار تومان پاداش می‌دهد.

امین الرعایا خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو هزار و 794 نفر در دوره‌های سواداموزی، یک‌هزار و 634 نفر در دوره‌های انتقال و 314 نفر در دوره‌های تحکیم در استان یزد مشغول به فرا گرفتن سواد هستند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار