بر پایه تازه ترین نظرسنجی ایرنا، 59 درصد شهروندان ایرانی با قاطعیت اعلام کردند که در انتخابات پیش رو شرکت می کنند در این میان شهروندان ساکن زاهدان بیشترین میزان را برای حضور در انتخابات اعلام کردند.
کد خبر: ۱۴۷۹۱۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۱ 20 December 2015
به گزارش تابناک ایلام، بر پایه تازه ترین نظرسنجی ایرنا، 59 درصد شهروندان ایرانی با قاطعیت اعلام کردند که در انتخابات پیش رو شرکت می کنند در این میان شهروندان ساکن زاهدان بیشترین میزان را برای حضور در انتخابات اعلام کردند.
احساس مسئولیت و مشارکت در تعیین سرنوشت مهم ترین دلایل مشارکت شهروندان در این انتخابات عنوان شده است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با توجه به پیش رو بودن برگزاری دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در تاریخ هفتم اسفند ماه 1394، به منظور شناخت از میزان آگاهی مردم و سایر مسائل مربوط به انتخابات به سنجش افکار عمومی از ساکنین مراکز استان های کشور با روش نمونه گیری احتمالی اقدام کرده است.
اطلاعات حاصل از وضعیت مشارکت پاسخگویان ساکن در مراکز استان ها نشان می دهد، ساکنین شهرهای زاهدان، بیرجند، همدان، بجنورد، ایلام ، ارومیه، قم، گرگان و بندرعباس به ترتیب بیشترین میزان را برای حضور در انتخابات اعلام داشتند.
بر اساس نتایج به دست آمده؛ 75.9 درصد مردم ایران از زمان برگزاری و نوع انتخابات پیش رو آگاه هستند. از این تعداد، 61 درصد پاسخگویان به طور دقیق به تاریخ برگزاری انتخابات آینده اشاره داشتند.
20.1 درصد از پاسخگویان در حد «زیاد و خیلی زیاد»پیگیر اخبار مجلس شورای اسلامی هستند و 41.1 درصد نیز اعلام داشتند که این اخبار را در حد « کم و خیلی کم » پیگیری می کنند.
پاسخگویانی که پیگیر اخبار مجلس شورای اسلامی هستند، راه های مختلفی را برای پیگیری اخبار مجلس بیان کردند. بر اساس همین اطلاعات، 43.7 درصد پاسخگویان از «صدا و سیما»، 11 درصد « شبکه های مجازی»، 7.1 درصد « دوستان و آشنایان» و مابقی رسانه های دیگر از جمله «رسانه های مکتوب » را به عنوان رسانه مورد استفاده خود برای پیگیری اخبار مجلس نام بردند.
نتایج نشان داد؛ 46.5 درصد پاسخگویان عملکرد نهمین دوره مجلس شورای اسلامی را در حد « متوسط» ارزیابی کردند.
نتایج این نظرسنجی نشان داد؛ اکثریت پاسخگویان (73.9 درصد ) با شورای نگهبان به عنوان نهاد بررسی کننده صلاحیت کاندیداها آشنایی دارند. 60 درصد پاسخگویان اعلام داشتند که نظارت نهادهای قانونی برای تعیین صلاحیت کاندیدا ها را ضروری می دانند .
مهمترین معیار برای تایید صلاحیت کاندیدا از سوی مرجع و نهاد مربوط از نگاه پاسخگویان با بیشترین فراوانی شامل «داشتن تجربه کاری مفید، مدیر و مدبر بودن، لیاقت داشتن و قانونمداری» است و در مقابل برای رد صلاحیت کاندیدا نیز مهمترین معیارها با بیشترین فراوانی به « بی کفایتی فرد، خروج از چارچوب نظام و زیر پاگذاشتن قانون» اعلام شده است.
بر اساس اطلاعات این نظرسنجی، پاسخگویان معتقدند نمایندگان مجلس شورای اسلامی می بایست «بهبود وضعیت معیشتی و رفاهی»، « قانون گرایی» و « اشتغالزایی» را در اولویت کاری خود قرار داده و بیش از پیش به آن توجه داشته باشند.
43.9 درصد پاسخگویان این سنجش افکار را زنان و 56.1 درصد را مردان تشکیل داده اند. میانگین سنی افراد پاسخگو در این پژوهش 38 سال است .
این یافته ها حاصل نظرسنجی انجام شده از جامعه نمونه 2 هزار و 634 نفری در سراسر کشور در هفته آخر مهرماه است. ایرنا در نظر دارد، در رابطه با موضوع انتخابات اسفند ماه تا زمان برگزاری آن نظرسنجی های دوره ای در این زمینه را به انجام رساند./پ
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار