مدیرکل سازمان اوقاف کشور: تنها 2هزار و 500 بقعه دارای درآمد و دارای امکان ساخت و ساز هستند/ ساختمان های بقاع متبرکه باید طوری احداث شود که ساختمان های فاخر و ماندگار باشند و در طول زمان تبدیل به بناهای ماندگار شوند/ برخی از امامزاده ها قابلیت گردشگری دارند که باید آنها را شناسایی کنیم
کد خبر: ۱۴۵۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۲:۲۵ 16 December 2015

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی: همانطور که امامان با دست خالی کار فرهنگی می کردند ما نیز باید با دستان خالی کار فرهنگی انجام دهیم

 

موقوفات باید متناسب با نیازهای جامعه باشد و باید تبلیغات را در راستای نیاز جامعه برای موقوفاتی که جدید وقف می شوند انجام دهیم تا آگاهانه موقوفه ها ثبت شوند.

این پیام بخشی از سخنرانی مدیرکل نظارت و فنی اماکن و امور فنی سازمان اوقاف کشور در سفر دیروز به بیرجند بود که حایز اهمیت فراوان است و می تواند در کاربردی کردن این سنت حسنه اسلامی کارساز باشد.

به گزارش تابناک، سلیمانی که در همایش هم اندیشی هیات امنا بقاع متبرکه و متولیان موقوفات غیرمتصرفی استان سخن می گفت، با تاکید بر اینکه بقاع متبرکه باید به پایگاهی فرهنگی در جامعه تبدیل شود، گفت: اولین کار ما تایید طرح های جامع بقاع متبرکه است که بیش از 8 هزار بقاع متبرکه در سطح کشور فاقد درآمد است که درآمد و امکان ساخت و ساز در همه آنها وجود ندارد و از این 8 هزار بقعه 2هزارو500 بقعه دارای درآمد و بیش از هزار بقعه می توانند کار عمرانی انجام دهند و مابقی تنها توانایی تغییرات را در بقاع دارند و هزینه های جاری خود را تامین کنند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ساختمان های بقاع متبرکه باید طوری احداث شود که ساختمان های فاخر و ماندگار باشند و در طول زمان تبدیل به بناهای ماندگار شوند، گفت: تمام سعی ما بر این است که سیاست احداث بقاع متبرکه را به سمتی سوق دهیم که ماندگار باشد.

مدیرکل نظارت و فنی اماکن و فنی سازمان اوقاف کشور با اشاره به اینکه سازمان دنبال ارتقا کیفیت بقاع متبرکه است، گفت: اداره کل نظارت و فنی وظیفه دارد طرح هایی که در استان تایید می شود را بررسی و مطابقت های لازم را برای اصول تایید شده انجام و در صورت امکان تایید کند.

سلیمانی اظهارکرد: از سال 88 تاکنون حدود 4میلیون متر مربع به زیربناهای موجود امامزادگان اضافه شد و قرار است در 5 ساله دوم که از سال 95 آغاز می شود برنامه ریزی برای امامزادگانی که توان اجرای کار ساختمانی دارند انجام شود.

وی از برنامه ریزی برای شروع کار ساختمانی 400 بقعه فاقد درآمد در کشور خبر داد و تصریح کرد: 20 درصد از کل هزینه کار ساختمانی بقاع توسط سازمان و مابقی از طریق ردیف های بودجه تامین می شود که تاکنون به دلیل کمبود اعتبارها و تحریم ها موفق به انجام کاری نشده ایم و در تلاشیم از طریق کانال های دیگر اعتبار جذب شود و تاکنون 9 استان در این زمینه موفق شدند استارت کار را بزنند.

مدیرکل نظارت و فنی اماکن و فنی سازمان اوقاف کشور با اشاره به اینکه برخی از امامزاده ها قابلیت گردشگری دارند، افزود: امامزاده هایی که پتانسیل های گردشگری دارند باید شناسایی کنیم و برای آبادانی آن ها تلاش کنیم.

وی گفت: از سال 90 تا 94 هزارو476 طرح را احداث کردیم که بیش از 4 میلیون زیربنا به بقاع متبرکه ایجاد کردیم و هر ساله 80 تا 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و 865 میلیارد تومان در نظرگرفته شده که 551 میلیارد تومان محقق شده است.

مدیرکل نظارت و فنی اماکن و فنی سازمان اوقاف کشور خاطرنشان کرد: امسال در حوزه اجرای پروژه های عمرانی 19 طرح را در امامزاده ها در نظر گزفتیم که از این تعداد 15 طرح استارت زده شده است.

حجت الاسلام گرایلی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: دیدگاه ما نسبت به امامزادگان این نیست که ادارات در راستای احداث ادارات کمک کنند بلکه باید تلاش کنیم که همانطور که امامان با دست خالی کار فرهنگی می کردند نیز ما با دستان خالی کار فرهنگی انجام دهیم تا امامزادگان در جامعه جایگاهی پیدا کنند.

وی تصریح کرد: ما باید از ظرفیت های مردم برای ساخت مکان های مردمی استفاده کنیم که موقوفات نیز در همین راستا است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی، وقف را نوعی سرمایه گذاری ادامه دار عنوان کرد و گفت: در وقف های جدید باید تغییر نگرش ایجاد کنیم تا موقوفات در راستای نیاز جامعه  از قبیل ازدواج آسان، تحصیل، درمان باشد.

گرایلی خاطرنشان کرد: در امامزاده ها باید نرم افزار فرهنگی ایجاد شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار