انتخاب نخست زائران اربعین؛
مرز مهران اربعین امسال میزبان انبوهی از زائران بود که نشان از انتخاب اول آنان در سفر به عتبات دارد، در این‌ بین لزوم توجه مسئولان به ایلام در بحث اعتبارات بیش از پیش خودنمایی می‌کند.
کد خبر: ۱۴۱۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۱ 08 December 2015
به گزارش تابناک ایلام، مرز مهران اربعین امسال میزبان انبوهی از زائران بود که نشان از انتخاب اول آنان در سفر به عتبات دارد، در این‌ بین لزوم توجه مسئولان به ایلام در بحث اعتبارات بیش از پیش خودنمایی می‌کند.

استان ۵۰۰ هزارنفری ایلام در غرب کشور با توجه به مرز بین‌المللی مهران یکی از مهم‌ترین استان‌های مرزی کشور محسوب می‌شود که در ایام اربعین با نام مهران در همه محافل خبری پررنگ است.

حرکت عظیم اربعین که در کشور ما شکل‌گرفته امروز مهران را به‌عنوان مقصد اصلی زائران برای ورود به عتبات عالیات تبدیل کرده و در همین ایام طی دو هفته یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار زائر از کشور خارج و وارد شده اند و این آمار یعنی چیزی در حدود ۷۰ درصد زوار از این مرز در ایام اربعین استفاده کرده اند.

شاید در نگاه اول نزدیک بودن و امنیت مرز مهران به‌عنوان عامل اصلی زوار حسینی در ایام اربعین شناخته شود، ولی نام مهران و اربعین باهم عجین شده و این را سوابق گذشته در این شهرستان نشان می‌دهد.

زمانی که مهران چهار بار به دست کشور عراق در زمان جنگ تحمیلی تصرف و با تأکید امام خمینی (ره) آزاد شد، همان زمان امام فرمودند«مهران را هم خدا آزاد کرد». بله مهران یک نام بزرگ از سالهای گذشته بوده است که جایگاه عملیات های مهم دفاع مقدس و شهادت سرداران بزرگی مثل شهید احمد کشوری در این منطقه به شمار می رود.

مهران امروز یک مرز با توانمندی‌های بسیار بزرگ است که در ایام سال میزبان میلیون‌ها زائر عتبات عالیات است و این توانمندی بزرگ در ایام اربعین بیشتر به چشم می‌آید.

علاوه بر نام مهران و امنیت و نزدیک بودن، صفا، صمیمیت، مهربانی، مهمان‌نوازی مردم ایلام و شهرستان مهران باعث شده بیشتر زائران طی سال با رضایت کامل این دیار را ترک کنند.

تردد میلیونی زائران اربعین در شهرستان مهران و عبور از استان ایلام طی ایام اربعین باعث شده مردم شهرستان و ایلام حتی از غذا و خانه‌ها خود برای تغذیه و اسکان زوار بگذرند و از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

این‌همه تلاش و خدمات‌دهی به زائران اربعین در حالی شکل گرفت که در پاره‌ای از اوقات مشکلاتی در بحث حمل‌ونقل و زیرساخت و ترافیک ایجاد شد که این قضیه همت مسئولان ملی را می‌طلبد.

استان ایلام بعد از این همه‌سال محرومیت، حالا وقت آن رسیده در بخش راه‌ها موردتوجه جدی مسئولان کشوری قرار گیرد تا با همکاری مردم و مسئولان استان در سالهای آینده هیچ مشکلی نداشته باشد. قطعاً در شلوغی‌ها و ازدحام‌ها همیشه مشکل است، ولی در بین زوار اکثر از پذیرایی، اسکان و تغذیه و...در مرز مهران رضایت داشتند.

چهار بانده کردن جاده ایلام-مهران و ساخت پایانه اربعین برای سال آینده

استاندار ایلام در همین ارتباط اظهار داشت: برای اربعين امسال اقدامات گسترده‌ای را با همکاری نيروی انتظامی و مرزبانی انجام داديم و تقریباً در همه موارد بيش از سه برابر ظرفيت زیرساخت‌ها را افزايش داديم.

محمدرضا مروارید در ادامه با اشاره به اينکه استان ايلام دارای چهار جاده اصلی است، افزود: دو جاده از سمت ملکشاهی و ايلام به مهران ختم می‌شود و در نظر داريم برای اربعين سال آينده جاده ايلام به مهران را چهار بانده کنيم.

استاندار ايلام ادامه داد: با توجه به افزايش سالانه زائران اربعين و عدم تناسب زیرساخت‌های پايانه مهران با حجم زياد زائران، در نظر داريم يک پايانه بزرگ بانام پايانه اربعين را در کنار اين پايانه، ويژه ايام اربعين بسازيم.

وی بیان دشت: امسال برنامه‌ریزی‌ها بر این اساس صورت گرفته بود که تعداد اتوبوس‌های حامل زائران بیش از خودروهای شخصی خواهد بود اما چیزی که ما شاهد آن بودیم افزایش تعداد خودروهای شخصی نسبت به اتوبوس‌های بین‌شهری بود.

وی گفت: در نظر داریم سال آینده پارکینگ ۱۰۰ هکتاری تکمیل شود و هر استان به شکل جداگانه پارکینگ داشته باشد.

استاندار ایلام با اشاره به کمبود اعتبارات و تخصیص‌هایی که صورت گرفته است، افزود: برای پارکینگی هم که امسال احداث شد یک ریال اعتبار دریافت نکرده‌ایم و با مشارکت دیگر دستگاه‌ها اقدام به ایجاد این پارکینگ کرده‌ایم.

وی در ادامه گفت: از تمام ظرفیت پارکینگ ۴۰ هکتاری هم که برای استقرار خودروها امسال احداث شد، استفاده نشد زیرا عده‌ای می‌خواستند به پایانه مرزی نزدیک‌تر باشند و ماشین‌ها را در زمین‌های کشاورزی و داخلی شهر پارک کردند.

مروارید افزود: درمجموع درزمینهٔ پارکینگ مشکل نداشتیم اما پلیس راهور با کمبود نیرو مواجه بود و در برخی موارد از یگان ویژه برای ایجاد هدایت خودروها استفاده می‌کرد و بیشتر تأخیرها به علت گره ترافیکی بود.

ضعف در ساماندهی اتوبوس‌ها

مروارید با انتقاد از فرهنگ مردم در استفاده نکردن از پارکینگ‌های تعبیه‌شده در ایلام گفت: بهتر است روی فرهنگ مردم کار شود زیرا ما برای وسایل نقلیه زوار پارکینگ‌هایی را در نظر گرفته بودیم ولی عملاً زائران اربعین از آن استفاده نکردند، در حقیقت مردم نمی‌خواستند خودروی خود را ۵ تا ۶ کیلومتر دورتر از مرزها پارک کنند و عملاً علاقه‌مند بودند که تا صفر مرز با ماشین خود بیایند.

استاندار ایلام در ادامه تصریح کرد: مشکل ما کمبود اتوبوس نبود بلکه مسئله اصلی ساماندهی اتوبوس‌ها بود که عملکرد پلیس در این زمینه ضعیف بود.

وی عنوان کرد: بر اساس توافق صورت گرفته قرار بود که زائران برای وسایل نقلیه عمومی مبلغ دو برابری بپردازند که درنهایت این سیاست عملیاتی شد و زوار کرایه‌های دو برابری را پرداخت کردند.

انتقاد شدید امام‌جمعه ایلام از رسانه ملی

اما  کار درباره مباحث مطروحه در زمینه مرز مهران تا جایی بالا گرفت که امام‌جمعه ایلام به‌شدت از مسئولان کشوری و رسانه ملی انتقاد کرد.

امام‌جمعه ایلام در خطبه‌های نماز جمعه شهر ایلام نیز بیان داشت: در این ایام مردم ایلام بار دیگر مانند دفاع مقدس حماسه گونه و بی‌ریا با تمام توان و مال خود پای‌کار آمدند و مهمان‌داری مردم نیز در این زمینه کم‌نظیر بود.

حجت الاسلام والمسلمین محمد نقی لطفی با انتقاد شدید از رسانه ملی گفت: تا کوچک‌ترین مشکلی در مرز مهران پیش می‌آید سریع منعکس می‌شود اما خدمات مردم ایلام در قالب موکب‌ها آن‌گونه که باید در رسانه‌ی ملی منعکس نمی‌شود.

امام‌جمعه ایلام ادامه داد: چرا برخی مسئولان نمی‌خواهند عجین شدن نام مهران و ایلام با اربعین را ببینند؟ اینکه ایلام زیرساخت ندارد به مردم ربطی ندارد و بدنام کردن مرز مهران جفا، خیانت و نامهربانی در حق مردم ایلام است، بنابراین مسئولان باید با دقت بیشتری در این زمینه اظهارنظر کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان با اشاره به اینکه با همه‌ تلاش‌ مردم و مسئولان ایلام، برخی مسئولان سعی کردند حق انتخاب مرز را از مردم بگیرند اما مردم ایران خود بهتر می‌دانند از کدام مرز تردد کنند و باتجربه‌ پارسال و مهمان‌نوازی مردم ایلام، زائران این مرز را انتخاب کردند، گفت: مرز مهران امن‌ترین و نزدیک‌ترین مرز است و در اربعین امسال بیش از ۷۰ درصد زائران از مرز مهران تردد کرده و بازگشته‌اند؛ لذا برخی مسئولان به‌جای اظهارنظرهای نسنجیده به فکر توسعه‌ زیرساخت‌های استان باشند.

وی با تأکید بر اینکه نسنجیده صحبت کردن در مورد مهران ظلم آشکار به مردم ایلام است، افزود: مردم و مسئولان ایلام برای زائران کم‌ نگذاشته‌اند و هیچ زائری بدون پذیرایی از استان خارج نشده است؛ بنابراین نباید همه کاسه و کوزه‌ها بر سر مسئولان استان شکسته شود چراکه راه‌های ما متعلق به سال‌های دفاع مقدس است.

لطفی تصریح کرد: به رئیس مجلس در سفر به ایلام تأکید شد که بعد از اربعین، ایلام فراموش نشود چراکه سال آینده دو برابر این جمعیت از مرز مهران به کربلا سفر خواهند کرد و درنتیجه استان نیازمند خدمات و زیرساخت بیشتری است و باید تا سال آینده به فکر بهسازی راه‌های آن بود و تلاش کرد تا ریل قطار وارد استان شود.

خانه‌های مردم مهران بیت الحسین بود

حجت‌الاسلام روح الله مراد بیگی امام‌جمعه شهرستان مهران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مردم شهرستان مهران برای پذیرایی از زوار به‌خصوص درزمینهٔ اسکان و تغذیه سنگ تمام گذاشتند و همه نهادها در این شهرستان دارای موکب برای پذیرایی از زائران بودند.

وی بیان داشت: بیشتر زوار خوشبختانه از خدمات‌دهی در شهرستان رضایت داشتند و مردم شهرستان نیز خانه‌های خود در نیز در مواقع نیاز در خدمات زائران قرار می‌دادند.

در ایام اربعین عده‌ای زائران نیز از وضعیت کرایه‌ها و حمل‌ونقل رضایت نداشتند که این مهم در این اوج شلوغی جمیعت نیازمند یک ساماندهی دقیق است و البته طبق گفته مسئولان اتوبوس‌ها کرایه به مسیر رفت‌وبرگشت را به دلیل یکسرخالی آمدن به مهران از مسافر دریافت می‌کنند.

در اربعین سال جاری قطعاً مشکلات نسبت به سال گذشته کمتر شده و بازدید مسئولان کشوری، وزارت کشور، فرماندهان انتظامی و نظامی از مرز مهران طی ایام اربعین، می‌طلبد برای سال آینده نگاه ویژه‌ای به شهرستان مهران در بحث امکانات و اعتبارات شود./پ

خبرنگار: رمضان نوری


منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار