فرمانده سپاه‌ امیرالمؤمنین(ع) استان ایلام؛
با توجه به استقبال بی‌نظیر مردم ایران از مرز مهران برای تشرف به عتبات به دلیل نزدیک بودن مسافت و شرایط اقلیمی و امنیتی لازم است نسبت به ایجاد پایانه‌ی مرزی دوم استان در دهلران اقدام شود.
کد خبر: ۱۳۷۵۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۷ 30 November 2015

به گزارش تابناک ایلام، ‌فرمانده سپاه‌ امیرالمؤمنین(ع) استان ایلام گفت: با توجه به استقبال بی‌نظیر مردم ایران از مرز مهران برای تشرف به عتبات به دلیل نزدیک بودن مسافت و شرایط اقلیمی و امنیتی لازم است نسبت به ایجاد پایانه‌ی مرزی دوم استان در دهلران اقدام شود.

سردار «سیدصادق حسینی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: اربعین از سال 60 هجری تاکنون هرسال زنده، پویا و در حال رشد و بالندگی بوده و امروز به یک فرهنگ تبدیل‌شده و شکل و هیاتی جهانی به خود گرفته است.

وی با اشاره به افزایش شور حسینی در اربعین سال‌های اخیر گفت: امروز که جمعیت زائرانی که خود را به حرم اباعبدالله الحسین(ع) رسانده‌اند، متشکل از اتباع 105 کشور مختلف دنیا هستند، می‌توانیم بگوییم که اربعین جهانی است.

فرمانده سپاه امیرالمؤمنین استان ایلام با اشاره به عبور یک میلیون و 500 هزار نفر زائر از مرز مهران در سال 93 خاطرنشان کرد: کنگره اربعین در سال 92 با 16 میلیون و در سال 93 نیز با جمعیتی نزدیک 20 میلیون نفر به بزرگ‌ترین اجتماع مذهبی در دنیا تبدیل شد.

حسینی با بیان اینکه مهران محل عروج 6 هزار شهید است، تأکید کرد: مرز مهران ازنظر بعد مسافت، شرایط اقلیمی و امنیتی بهترین مرز برای تشرف به عتبات است و به همین دلیل علی‌رغم محدودیت‌های زیرساختی در استان، زائران 22 استان کشور مرز مهران را انتخاب کرده‌اند و انتظار مردم و مسئولین استان این است که مسئولان کشوری با ایجاد پایانه‌ی مرزی دوم در دهلران به سهولت رفت‌وآمد و خدمت‌رسانی به زائران اقدام مؤثری را به انجام برسانند.

وی ادامه داد: در نظر گرفتن ردیف اعتباری ویژه‌ی اربعین در قانون بودجه متناسب با حجم نیازها و انتظارات به‌ویژه در حوزه‌ی زیرساختی اقدام مهم دیگری است که ضرورت آن روزبه‌روز بیشتر احساس می‌شود.

فرمانده سپاه امیرالمؤمنین استان ایلام با اشاره به ضعف‌های زیرساختی برجای‌مانده از گذشته اظهار کرد: توسعه‌ی راه‌های ارتباطی استان از سه طرف یعنی از سمت استان‌های کرمانشاه، خوزستان و لرستان و همچنین ایجاد خطوط ریلی نیز از عمده نیازهای استان است که بتوانند پاسخگوی این حجم عمده از زوار در ایام اربعین و در تمام سال باشند، خصوصاً اینکه مرز بین‌المللی مهران به‌طور متوسط روزانه پذیرای 5 تا 6 هزار نفر زائر در طول سال است و همچنین قابلیت‌های مهم اقتصادی در استان پرداختن به این زیرساخت‌ها را به نیاز ضروری و اورژانسی بدل کرده است.

حسینی در خصوص خدماتی که سپاه در قالب ستاد اربعین انجام داده است، گفت: علاوه بر فراهم کردن اسکان برای 7 هزار نفر و ایجاد سرویس‌های بهداشتی و حمام، در زمینه‌ی حمل‌ونقل نیز 200 دستگاه انواع خودرو در نظر گرفته‌ایم ،خصوصاً اینکه زمان بازگشت زائران به کشور با حجم زیاد زائر مواجه هستیم؛، بنابراین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این زمینه در کنار سازمان همیاری شهرداری‌ها، اداره کل حمل‌ونقل و پایانه‌ها پشتیبانی عملیات بزرگ فرهنگی اربعین را انجام خواهند داد.

سردار حسینی ادامه داد: همچنین دو فروند بالگرد سپاه پاسداران مشغول خدمت‌رسانی هستند و چند فروند دیگر نیز آماده داریم که در صورت ضرورت کار عملیاتی انجام دهند و همچنین با یک پهپاد کار کنترل ترافیک، رفت‌وآمدها از کوت به مرز و مسیر ایلام به مهران را انجام می‌دهند.

فرمانده سپاه امیرالمؤمنین استان ایلام در زمینه اقدامات بهداشتی و پزشکی این نهاد گفت: یک بیمارستان صحرایی کاملاً مجهز دارای آزمایشگاه، رادیولوژی، اتاق عمل و پزشک متخصص در شش رشته ایجاد کرده‌ایم که خدمات پزشکی از بستری تا جراحی را به زائران محترم ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به شرایط خاص منطقه و احتمالات مختلف پیش‌بینی‌شده و ضرورت آمادگی همه‌جانبه گفت: همچنین امکانات جنگ نوین در مرز مستقر شده است.

وی با بیان اینکه در زمینه حمل‌ونقل نیز زمینه‌ی استفاده از جاده‌ی کمربندی غربی فراهم‌ شده است، گفت: در این جاده که متروکه شده بود، سپاه با ایجاد یک پل اضطراری به طول 51 متر، عرض 6 متر و تناژ 60 تن این شرایط را فراهم کرده تا در صورت نیاز بتوانیم از این مسیر نیز برای عبور و مرور زائران استفاده کنیم و همچنین 200 تریلی به داخل عراق منتقل کردیم‌ و 60 هزار کیسه‌خواب در آن‌سوی مرز فرستادیم.

سردار حسینی در زمینه‌ی خدمات سپاه پاسداران در خصوص اسکان و تغذیه به زائران گفت: سپاه امیرالمؤمنین استان ایلام و واحدهای وابسته به سپاه از استان‌های مختلف ازجمله همدان، قم، لرستان، تهران بزرگ، با دایر کردن ایستگاه‌های صلواتی روزانه حدود 50 هزار پرس غذا در طول روز توزیع می‌کنند و امکان خواب برای 60 هزار نفر با ارسال کیسه‌خواب به آن‌سوی مرز را فراهم کرده است.

وی در زمینه‌ی ارائه خدمات در بخش فرهنگی گفت: ایجاد ایستگاه‌های پنج‌گانه در مسیر 11 کیلومتری پل زائر تا پایانه به‌منظور ارائه بسته‌های فرهنگی و ارسال بلوتوث به زائران، ایجاد سه کیلومتر سیستم صوتی، نصب تلویزیون شهری، چاپ 500 هزار انواع بروشور شامل ادعیه، زیارت‌نامه، آداب سفر از خدمات همکاران ما است.

فرمانده سپاه امیرالمؤمنین (ع) استان ایلام تأکید کرد: در حوزه‌ی امنیت نیز سپاه در کنار اداره‌کل اطلاعات، مرزبانی و نیروی انتظامی شرایطی را فراهم نموده‌اند که تاکنون هیچ‌گونه مسئله ضد امنیتی نداشته‌ایم و به حول و قوه‌ی الهی این امنیت پایدار در منطقه‌ای که با انواع مسائل در این حوزه مواجه است، برقرار خواهد بود و استمرار پیدا می‌کند./پ

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار