با هدف تأمین امنیت شهروندان توسط شهرداری اردبیل صورت می گیرد؛
تماس های مکرر و شنیدن صدای لرزان مادرانی که به خاطر جولان آزادانه سگ های ولگرد در معابر از رفت و آمد ایمن فرزندان خود به مدرسه نگران هستند، مسوولین شهری اردبیل را بر آن داشت تا به فکر رفع این معضل جدی باشند.
کد خبر: ۱۲۷۰۲۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰ 10 November 2015

تماس های مکرر و شنیدن صدای لرزان مادرانی که به خاطر جولان آزادانه سگ های ولگرد در معابر؛ از رفت و آمد ایمن فرزندان خود به مدرسه نگران هستند، مسوولین شهری اردبیل را بر آن داشت تا به فکر رفع این معضل جدی باشند.

زنده گیری و كنترل جمعیت سگ های ولگرد در محدوده شهر اردبیل

به گزارش تابناک اردبیل، هرچه به روزهای سرد سال نزدیک تر می شویم معضل جولان سگ های ولگرد و بدون صاحب در مناطق مسکونی به خصوص در محلات و شهرک های واقع در حاشیه شهر صورت جدی تری به خود می گیرد، لذا ضرورت تأمین آسایش، ایمنی و بهداشت شهروندان ساکن در این نقاط، به اقدام ضربتی و توأم با رعایت مباحث بهداشتی و زیست محیطی مسوولان شهری نیاز داشت.

زنده گیری و كنترل جمعیت سگ های ولگرد در محدوده شهر اردبیل

به همین منظور و به دنبال درخواست مکرر شهروندان از مسوولین شهری مبنی بر جمع آوری سگ های ولگرد از معابر، معاون خدمات شهری شهرداری اردبیل در گفت و گو با خبرنگار ما از آغاز طرح ضربتی زنده گیری و عقیم سازی سگ های ولگرد با رعایت اصول زیست محیطی و بهداشتی با هدف مقابله با معضل افزایش جمعیت این حیوانات، خبر داد.

شهرام لازمی زارع تصریح کرد: حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری اردبیل در بحث کنترل جمعیت سگ های ولگرد در محدوده شهر اردبیل بر اساس تکلیفی که بر عهده دارد، طبق سنوات گذشته در ارتباط با کنترل آمار جمعیت حیوانات موذی به خصوص سگ های ولگرد، گام های موثری برداشته است.

زنده گیری و كنترل جمعیت سگ های ولگرد در محدوده شهر اردبیل

وی ادامه داد: این اقدامات به صورت جدی در قالب طرح زنده گیری سگ ها با استفاده از ابزار و سرنگ ویژه بیهوشی حیوانات و ساماندهی وضعیت موجود با انعقاد قراردادی مابین شهرداری اردبیل با یک دکتر دامپزشک و پیمانکار در حال اجرا می باشد و تلاش می شود با آموزش نیروهای انسانی دخیل در اجرای این طرح از طریق دفترچه های آموزشی که توسط دامپزشک در اختیار آنها قرار داده می شود، بتوانیم طرح مذکور را با دقت هرچه تمام تر و با کمترین نقص ممکن، به انجام برسانیم.

زنده گیری و كنترل جمعیت سگ های ولگرد در محدوده شهر اردبیل

لازمی زارع با تشریح نحوه ی اجرای این طرح، افزود: طرح ضربتی زنده گیری سگ ها‌ی ولگرد در محدوده شهر اردبیل با جمع آوری، انتقال و تفکیک سگ ها‌ی سالم از سگ ها‌ی ناقل بیماری زیر نظر دامپز‌شک، انتقال سگ ها‌ی سالم به قرنطینه، گذراندن مدت زمان تعیین شده، قلا‌ده دار نمودن و شناسنامه دار کردن سگ های اصیل، اجرا می شود.

این مسوول شناسایی کانون تجمع سگ های ولگرد در محدوده شهر با هدف پیشگیری از انتقال بیماری به شهروندان و ارتقای سطح آگاهی های عمومی در هنگام مواجهه با حیوانات جهت رعایت نکات ایمنی را از دیگر اهداف اجرایی شدن طرح ضربتی زنده گیری سگ های ولگرد در اردبیل دانست و گفت: عقیم کردن سگ های نر و ماده جهت کنترل زاد و ولد سگ های ولگرد و همچنین تحویل برخی سگ های با نژاد اصیل و بدون نشانه های بیماری به عنوان سگ گله به روستاییان، از دیگر بخش های برنامه ریزی شده در این طرح می باشد.

زنده گیری و كنترل جمعیت سگ های ولگرد در محدوده شهر اردبیل

زنده گیری سگ های ولگرد با سرنگ بیهوشی برای اولین بار در اردبیل

معاون خدمات شهری شهرداری اردبیل در ارتباط با نحوه استفاده از سرنگ های بیهوشی برای زنده گیری سگ های ولگرد نیز تصریح کرد: برای اولین بار در سطح استان اردبیل فشنگ هایی که حاوی سرنگ بیهوشی با دوزهای مشخص و قابل کنترل می باشد، توسط پیمانکار بخش خصوصی در این طرح به کار گرفته می شود که پس از شلیک سرنگ مذکور، سگ مورد نظر پس از چند دقیقه بیهوش شده و با رعایت کلیه موارد بهداشتی توسط نیروهای خدماتی شهرداری با استفاده از ماسک و لباس به محل های تعیین شده انتقال می یابد که در این محل و بعد از گذشت 20 الی 30 دقیقه از زمان تزریق سرنگ، به هوش می آید.

لازمی زارع همچنین در خصوص محل نگهداری سگ های ولگرد، اظهار کرد: محل مناسبی با یک نگهبان برای قرنطینه و نگهداری موقت این سگ ها در محدوده مرکز پرورش گل و گیاه شهرداری اردبیل در نظر گرفته شده است که در این محل و با نظارت دامپزشک؛ آن دسته از سگ هایی را که ناقل بیماری شناسایی می شوند به همان شکلی که در دستورالعمل کنترل جمعیت سگ های ولگرد آمده است، نسبت به معدوم سازی توأم با ترحم این سگ های بیمار اقدام می شود و در نهایت با رعایت کلیه موارد فنی و بهداشتی؛ در محل دفن زباله های شهری اردبیل دفن می شوند.

زنده گیری و كنترل جمعیت سگ های ولگرد در محدوده شهر اردبیل

وی با تأکید بر اینکه جولان سگ های ولگرد در محدوده شهری به خصوص در فصول سرد سال معضل اکثر کلانشهرهای کشور می باشد، از عزم جدی معاونت خدمات شهری شهرداری اردبیل برای رفع معضل سگ های ولگرد بر اساس تاکیدات دکتر لطف اللهیان مبنی بر ضرورت تامین امنیت شهروندان، خبر داد و افزود: با توجه به زاد و ولد بی وقفه این حیوانات اگر تنها سه ماه در اجرای این طرح غفلت کنیم آمار جمعیت سگ های ولگرد به صورت تصاعدی افزایش می یابد.

زنده گیری و كنترل جمعیت سگ های ولگرد در محدوده شهر اردبیل

به گفته لازمی زارع در راستای اجرای طرح زنده گیری سگ های ولگرد در محدوده شهر اردبیل با همت معاونت خدمات شهری شهرداری، در مجموع تعداد 336 قلاده سگ در سال 94 با استفاده از روش بیهوشی زنده گیری شده است که تعداد 178 مورد این زنده گیری ها از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه و 158 مورد نیز از ابتدای آبان ماه تا کنون انجام گرفته است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار