مدیر کل انتقال خون استان اردبیل گفت: مردم استان اردبیل در اهدای خون نذری در دهه اول محرم رتبه برتر را در کشور کسب کردند.
کد خبر: ۱۲۵۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۲ 08 November 2015
به گزارش خبرنگار ایرنا ، دکتر الله وردی نوبخت روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان اردبیل افزود: اهدای خون نذری چندین سال است که در استان اردبیل اجرا شده و این طرح به عنوان الگو از سال گذشته در تمامی استانهای کشور اجرا می شود.
وی بیان کرد: امسال در کشور 10 هزارو 88 نفر برای اهدای خون نذری نوبت دهی شدند که یکهزارو 230 نفر متعلق به استان اردبیل می باشد، یعنی 12 درصد اهدای خون نذری توسط مردم این استان صورت گرفته و از این حیث رتبه اول در کشور مربوط به اردبیل است.
او با بیان این که در هر روز 60 الی 80 نفر از نذر کنندگان اهدای خون فراخوان می شوند اضافه کرد: در تاسوعا و عاشورای حسینی امسال سه هزارو 72 نفر مراجعه کننده اهدای خون داشتیم که به یکهزارو 230 نفر نوبت داده شد و از یکهزارو 500 نفر خون گیری و 342 نفر معاف از اهدای خون شدند.
نوبخت بیان کرد: با توجه به پراکندگی جمعیت گروه خونی A مثبت بیشترین در بین اهدا کنندگان خون است و بعد از آن O مثبت و B مثبت قرار دارد و نادرترین آن AB منفی می باشد.
مدیر کل انتقال خون استان گفت: در حالی که در سال 92 تعداد افراد اهدا کننده خون30 هزار نفربود این تعداد در سال 93 به 35 هزار نفر رسید که رشد 3/16 را نشان می دهد و امسال نیز تا به امروز 22 هزارو 931 نفر در استان خون اهدا کرده اند.
وی افزود: 12 هزارو 547 در استان به صورت مستمر اهدای خون می کنند که این باعث می شود ضریب ایمنی و امنیت خون اهدایی بالا رود و استان اردبیل جزو سالمترین و پاکترین خونهای اهدایی در کشور را دارد.
او با اشاره به این که سال گذشته متوسط شاخص اهدای خون مستمر در استان 51.7بود اظهار کرد: این شاخص امسال به 54.7 افزایش یافته و رشد 3 درصدی را نشان می دهد در حالی که این شاخص در کشور 51 می باشد و اردبیل جزو استانهای پیشگام در این شاخص قرار دارد.
نوبخت با اشاره به آلودگی های خونی بیان کرد: بیماری های ویروسی ، HIV ، هیپاتیت B و C و سفلیس از طریق خون قابل انتقال هستند و به خاطر دقت پزشکان و انتخاب گزینشی آلودگی خونی در استان نداریم و هر کس به هر نوعی مشکل داشته باشد از اهدای خون معاف می کنیم به طوری که متوسط معافیت کشوری 20 درصد و معافیت استانی 16 درصد می باشد.
وی با اشاره به این که هر واحد خونی جان سه نفر را نجات می دهد گفت: گرفتن خون غلیظ از اهدا کنندگان بی مانع است و بعد از انجام آزمایشات لازم مصرف می شود.
وی از صادرات پلاسمای خون اهدایی استان اردبیل به کشورهای خارجی خبر داد و گفت: خون صادر شده در کشور آلمان نیز به داروهای بیو لوژیکی خاص تبدیل شده و به کشور باز می گردد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار