کد خبر: ۱۱۷۷۹۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۳ 26 October 2015
تابناک گیلان: هفته نامه روژان چاپ سنندج در گزارشی به عنوان 'آقای وزیر، لطفاً صدای مطبوعات محلی را بشنوید' به انعکاس گزارش نشست هیات مدیره مطبوعات محلی کشور با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخته است.

در ادامه این مطلب امده است: رئیس هیأت مدیره اتحادیه مطبوعات محلی کشور در جریان دیدار هیئت مدیره این اتحادیه با وزیر ارشاد ضمن بیان مشکلات مطبوعات محلی گفت: آقای وزیر، لطفاً صدای مطبوعات محلی را بشنوید. مطبوعات محلی با دست خالی ید بیضا نشان می دهند.
به گزارش خبرنگار روژان، در این دیدار که نوش آبادی معاون پارلمانی وزارت ارشاد، احمد شوهانی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند، با نگاهی اجمالی به آسیب ها و چالش های فراروی مطبوعات محلی با تکیه بر توانمندسازی و نگاه ویژه به مباحث زیر ساختی آنان تأکید شد.
در این دیدار ابتدا احمد شوهانی با یادآوری پتانسیل ها و استعدادهای فرهنگی و اطلاع رسانی مطبوعات محلی، از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد که در راستای توسعه اقتصاد مطبوعات محلی به ویژه مطبوعات استان های محروم و مرزی همت مضاعفی اتخاذ شود.
وی همچنین اختصاص چاپخانه و زمین جهت احداث دفتر کار به اصحاب مطبوعات استان ها را به جنتی پیشنهاد داد.
سپس خداداد ابراهیمی رئیس هیأت مدیره اتحادیه مطبوعات محلی کشور با تسلیت ایام محرم خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آقای وزیر بارها از تریبون های مختلف، خبرگزاری ها و مطبوعات خطاب به دولت و متولیان امر، مظلومیت و محرومیت مطبوعات محلی را یادآور شده ایم. امروز هم با تکیه بر مطالبات قانونی نشریات استان ها در این نشست حضور یافته ایم.
وی افزود: آقای وزیر امروز در اینجا حضور یافته ایم تا از نزدیک به شما بگوئیم که لطفاً صدای مطبوعات محلی را بشنوید.
ابراهیمی ادامه داد: شاید موانعی باعث شده تا فریاد ما و مطالبات قانونی مطبوعات محلی به گوش شما نرسیده باشد. شاید هنوز همان نگاه حاکم باشد که روزنامه های سراسری شهروند درجه اول و مطبوعات محلی شهروند درجه دوم تلقی شوند. شاید دست هایی در کار باشد تا هزاران نشریه محلی را از سفره فرهنگی دولت کنار بزنند و رفته رفته زمینگیر شوند. آقای وزیر این نشریات در استان ها با دست خالی ید بیضا نشان می دهند. چرا که آب باریکه ای به نام یارانه مطبوعات گاهی با تأخیر و گاهی در پیچ و خم بروکراسی اداری حذف می شود.
رئیس هیأت مدیره اتحادیه مطبوعات محلی کشور یادآور شد: مطبوعات محلی در جنگ نرم با شمشیر چوبین مبارزه می کنند و در راستای نظام مقدس جمهوری اسلامی قلم زنی م کنند. در راستای تولید محتواهای بومی و گفتمان انقلاب اسلامی مداومت دارند اما متأسفانه همواره مغفول مانده اند.
وی افزود: آقای وزیر ضمن استمرار فعالیت های مطبوعاتی خود بر حصول مطالبات قانونی مطبوعاتی محلی اصرار می ورزیم و امیدواریم که جنابعالی در این راستا دستورات لازم را صادر فرمایید.
ابراهیمی در ادامه افزود: اتحادیه مطبوعات محلی به عنوان فراگیرترین صنف مطبوعات استانی با هدف استیناف حقوق صنفی مطبوعات محلی تشکیل شده است و تنها تشکلی است که انحصاری و اختصاصی به موضوع صنفی مطبوعات محلی می پردازد.
در این نشست سلیمان الله مرادی عضو هیئت رئیسه اتحادیه نیز با اشاره به اهمیت نقش مطبوعات محلی در جامعه امروزی گفت: تراکم نشریات مختلف به ویژه توسعه خبرگزاریها و سایتهای محلی به نسبت گذشته انتظارات را از فرهنگ و ارشاد بالا برده است و این امر ایجاب می کند تا به تبعیت از وزارتخانه، در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها نیز نسبت به ایجاد معاونت مطبوعاتی و خبرگزاریها اهتمام شود. وی افزود ایجاد این معاونت می تواند به بسیاری از نارضایتیها در این حوزه پایان دهد. وی از توجه ویژه معاونت مطبوعاتی و کارشناسان این حوزه به نشریات محلی استانهای مرزی قدردانی کرد.
سپس عطایی و جعفری دیگر اعضای هیأت مدیره اتحادیه از استان های هرمزگان، و گیلان آسیب ها و چالش های مطبوعاتی محلی را یادآور شدند و خاطر نشان کردند که بخشنامه های قانونی در راستای ملاحظه حقوق نشریات مطبوعات محلی در استان ها متأسفانه اجرایی نمی شود. عدم رعایت قانونی به نسبت 30 به 70درصدی آگهی های دولتی و موضوع تمرکز آگهی ها از دیگر مواردی بود که در این نشست مطرح شد.
دکتر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با ابراز خوشحالی از راه اندازی اتحادیه مطبوعات محلی کشور گفت: سخنان نماینده محترم مجلس آقای دکتر شوهانی و اعضای هیات مدیره این اتحادیه شنیدنی و قابل تأمل است. اغلب مطالبات نشریات محلی به حق است و ما رفته رفته به سمت شفاف سازی و قانون مندی کارکردهای مطبوعاتی کشور هستیم و معتقدیم که امور مطبوعات به صنوف مطبوعاتی واگذار شود تا مشکلات مطبوعات به دست خودشان حل و فصل شود. اینکه گفتید اتحادیه غیر سیاسی است و صرفاً به مسائل صنفی و دربخش محلی فعالیت می کند، از دغدغه ی صنفی شما حکایت دارد و امیدوارم درنیل به اهداف خود موفق باشید.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: به لحاظ مالی به شدت در تنگنا هستیم و وضعیت امسال چیزی نظیر اوضاع سال 67 کشور را دارد. با این حال همواره درصدد بوده ایم که یارانه مطبوعات هر چند اندک به نشریات پرداخت شود.
جنتی قول مساعد داد که در نامه ای به استانداران، موضوع توجه به نشریات محلی و اجرایی شدن قانون تمرکز آگهی ها محقق شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قطعاً از این اتحادیه حمایت خواهد کرد و بنده در راستای تقویت این تشکیلات صنفی و برگزاری دومین همایش کشوری اتحادیه دستورات لازم را صادر خواهم کرد. و امیدوارم در راستای گسترش فرهنگ اسلامی، فرهنگ دفاع مقدس و تعمیق فرهنگ بومی در نشریات محلی گام هایی مؤثر بردارید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار