سرپرست اداره کل انتقال خون استان قزوین گفت: از ابتدای سال جاری تا دی ماه ۴۵ هزار و ۱۴۶ نفر مراجعه کننده داشتیم که ۳۳ هزار و ۲۵۱ نفر بالغ بر ۷۴ درصد در قزوین خون خود را اهدا کردند یعنی ۲۶ درصد بنا به دلایلی معاف شدند؛ از آمار اهداکنندگان در قزوین ۶.۸ درصد خانم و ۹۳.۲ درصد آقا بودند.
کد خبر: ۱۱۵۴۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۶ 14 February 2024

به گزارش تابناک قزوین، پژمان صالحی‌فر در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز ۲۵ بهمن در اداره کل انتقال خون استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: سازمان انتقال خون از بودجه دولتی استفاده می‌کند، اما خیریه محسوب می‌شود چراکه افراد خون خود را در این مرکز اهدا می‌کنند و این خون به دست بیماران تالاسمی، هموفیلی، سرطانی، مادران باردار و مجروحان حوادث جاده‌ای می‌رسد.

وی افزود: حوزه دانش با توجه به پیشرفت‌هایی که تا کنون داشته هچنان نتوانسته است گلبول قرمز یا پلاکتی را تولید کند و این مهم نه تنها عظمت خلقت پروردگار را نشان می‌دهد بلکه بیانگر این است که وجود خون در بدن انسان نجات دهنده زندگی است بنابراین تنها راه ادامه حیات اهدای خون به همنوعان خود است.

سرپرست اداره کل انتقال خون استان قزوین بیان کرد: این ضعف در سازمان‌های اتقال خون کشور وجود دارد که به میزان پیشرفتی که در دانشگاه علوم پزشکی اتفاق افتاده و بیمارستان‌هایی که اضافه شدند، اما زیر ساخت انتقال خون ترقی نکرده در صورتی که دانشگاه علوم پزشکی باید هر بیمارستان جدیدی که می‌سازد یک پیوست انتقال خون نیز در نظر بگیرد.

وی گفت: در استان در این سازمان ۸۰ نفر پرسنل داریم و با این میزان ۱۵ بیمارستان را پوشش می‌دهیم؛ در ابتدای سال جاری تا دی ماه ۶۰ هزار واحد انواع فرآورده‌های خونی را به مراکز درمانی توزیع کردیم. استان قزوین به یک مرکز خون‌گیری که در شمال شهر مستقر شود نیاز دارد و در این باره نیاز به حمایت داریم.

این مسئول ادامه داد: همچنین از بعد پدافند عامل در شرایط بحرانی نیاز است که حداقل یک اتوبوس سیار خون گیری تهیه شود تا اگر مشکلی برای ساختمان اداره کل در شرایط اضطراری به وجود آمد بتوانیم از این اتوبوس سیار استفاده کنیم؛ همچنین افراد بسیاری در بخش‌های صنعتی تمایل به اهدای خون دارند، اما نمی‌توانند در مرکز حاضر شوند از این جهت اتوبوس سیار نیز کاربرد خواهد داشت؛ هزینه تأمین و تجهیز این اتوبوس ۵۰ میلیارد است که در این حوزه از شورای شهر درخواست حمایت کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: قزوین نسبت به استان‌های هم جمعیت مصرف خون بالاتری دارد چراکه در شاهراه شمال کشور قرار گرفته و به تهران نزدیک است. از نظر سازمان بهداشت جهانی هر سه ثانیه در دنیا یک نفر به خون یا قسمتی از خون نیاز پیدا نمی‌کند، بنابراین وظیفه ماست در هر جایگاهی که هستیم در راستای اهدای خون و فرهنگ‌سازی آن قدمی برداریم.

به گزارش ایسنا، صالحی‌فر عنوان کرد: انتقال خون ایران جزو برترین‌های انتقال خون‌ها در آسیا انتخاب شده است؛ تست NAT در چند کشور در حال انجام است و به زودی در قزوین نیز برای اولین بار به صورت پایلوت انجام خواهد شد؛ از طریق این دستگاه درصد سلامت خون افراد به صورت معناداری افزایش پیدا خواهد کرد تا هپاتیت و ایدز زودتر شناسایی شود.

وی افزود: هم اکنون میزان ذخایر خونی استان ۷ تا ۸ روز و میزان خروجی روزانه ۱۸۰ واحد است و برای تأمین خون مورد نیاز به ۲۲۰ اهداکننده خون در روز نیاز داریم. بر خلاف باور عموم که چند نوع گروه خونی وجود دارد، اما به تازگی ۴۰۰ نوع خونی شناسایی شده است و در قزوین ۵۰ نفر با گروه خونی نادر شناخته شده‌اند.

سرپرست اداره کل انتقال خون استان قزوین گفت: ۵۸ درصد از شهروندان قزوینی اهداکننده مستمر خون هستند و در سال ۲ مرتبه خون اهدا می‌کنند و در قزوین ۲ شهروند تا کنون ۱۰۰ مرتبه خون اهدا کرده‌اند. از ابتدای سال جاری تا دی ماه ۴۵ هزار و ۱۴۶ نفر مراجعه کننده داشتیم که ۳۳ هزار و ۲۵۱ نفر بالغ بر ۷۴ درصد در قزوین خون خود را اهدا کردند یعنی ۲۶ درصد بنا به دلایلی معاف شدند؛ از آمار اهداکنندگان در قزوین ۶.۸ درصد خانم و ۹۳.۲ درصد آقا بودند.

صالحی در پایان اظهار کرد: در حال حاضر یک پایگاه در شهر قزوین، یک پایگاه در شهر تاکستان و یک سامانه خون‌گیری در بوئین‌زهرا فعالیت می‌کنند؛ به آبیک نیز به صورت ۲ مرتبه در ماه و آوج یک مرتبه در ماه تیم‌های خون‌گیری اعزام می‌شوند تا افراد بتوانند بدون مراجعه به مرکز استان، اهدای خون انجام دهند.

برچسب ها: قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار