فرماندار مهران تاکید کرد: امکانات زیرساختی مرز زرباطیه در کشور عراق به هیچ وجه پاسخگوی تردد میلیونی زوار در ایام اربعین حسینی نیست.
کد خبر: ۱۱۴۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰ 19 October 2015
فرماندار مهران تاکید کرد: امکانات زیرساختی مرز زرباطیه در کشور عراق به هیچ وجه پاسخگوی تردد میلیونی زوار در ایام اربعین حسینی نیست.
مراد ناصری درگفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مرز زرباطیه در استان واسط عراق هم مرز با مهران در استان ایلام است و معبر اصلی ورود زائران اربعین محسوب می شود بطوریکه سال گذشته بیش از 70 درصد زائران از این نقطه به کربلای معلی عزیمت کردند.
وی افزود: کشور عراق در حال ساخت پایانه ای در این نقطه مرزی است ولی تاکنون امکانات و تجهیزات این پایانه راه اندازی نشده و بعید است برای اربعین امسال آماده شود.
ناصری یادآور شد: تعداد گیت های مرز بین المللی مهران امسال با افزایش پنج برابری به 96 گیت افزایش یافته و با هماهنگی نیروی انتظامی قرار است به منظور سهولت در تردد زوار 50 گیت نیز در اختیار طرف عراقی در مرز زرباطیه قرار گیرد تا ضمن کنترل بیشتر بر رفت و آمد زائران؛ سرعت انجام امور نیز بیشتر شود.
وی ادامه داد: پس از حضور میلیونی زوار برای شرکت در آیین های اربعین حسینی از مرز مهران، بسیج عمومی برای ارتقای امکانات زیرساختی در این نقطه مرزی شکل گرفته و از پارسال تاکنون فعالیت های بی نظیری در شهرستان در حال انجام است که در طول تاریخ این شهرستان مرزی بی سابقه است.
وی مهمترین نگرانی در خصوص ایام اربعین امسال را فقر امکانات زیرساختی در مرز زرباطیه عراق اعلام و ابراز امیدواری کرد با تلاش طرف عراقی هر چه سریعتر امکانات مورد نیاز در این نقطه مرزی ایجاد شود.
ناصری از تمامی افرادیکه قصد شرکت در آیین های اربعین را دارند خواست از هم اکنون نسبت به تهیه گذرنامه و ویزا اقدام کنند چرا که امسال از هرگونه تردد زوار فاقد روادید جلوگیری خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: مقام های عراقی تاکید کرده اند با هرگونه ورود غیر مجاز به این کشور برخورد قانونی کرده و خاطیان به شش سال زندان محکوم می شوند.
وی در بخش دیگری از سخنان به تکمیل امکانات مورد نیاز در شهرستان مهران اشاره کرد و گفت: سه نقطه در شهر مهران برای احداث پارکینگ خودروها در نظر گرفته شده که در یک مورد زمینی در ورودی شهر به مساحت 100 هکتار تسطیح و زیرسازی لازم در آن انجام شده که ظرفیت پارک حدود 40 هزار دستگاه خودرو را دارد.
وی اضافه کرد: پارکینگی نیز توسط بخش خصوصی در میدان امام از سمت دهلران آماده شده است ضمن اینکه در ورودی بلوار امامزاده سید حسن (ع) نیز زمینی به ظرفیت پارک سه هزار دستگاه خودرو برای این منظور در نظر گرفته شده است.
فرماندار مهران یکی از مشکلات زوار در ایام اربعین سال گذشته را کمبود سرویس های بهداشتی در این شهر اعلام کرد و افزود: جانمایی سرویس های متعدد بهداشتی در نقاط مختلف شهر و پایانه مرزی در حال انجام است و بر اساس برآوردها پیش از ایام اربعین حدود 350 چشمه سرویس بهداشتی در این شهر آماده خواهد شد.
ناصری ترافیک سنگین در محور ایلام به مهران و بالعکس را از اصلی ترین مشکلات در ایام اربعین پارسال برشمرد و یادآور شد: عرض کم جاده، دو طرفه بودن مسیر و وجود پیچ های خطرناک و متعدد در جاده 85 کیلومتری ایلام به مهران از مهمترین دلایل شکل گرفتن ترافیک سنگین بود که به وقوع حوادث دلخراش رانندگی نیز با توجه به آشنا نبودن رانندگان غیر بومی به مسیر منجر شد.
وی تاکید کرد: خوشبختانه ارتقای سطح ایمنی، حذف نقاط حادثه خیز، بهسازی و تعریض جاده های منتهی به مرز مهران در دستور کار مسوولان ارشد کشور و استان قرار گرفت و هم اکنون در کیلومتر به کیلومتر این مسیر طرح های راهسازی در حال اجراست.
فرماندار مهران اظهار کرد: 85 دهنه پل در این مسیر 85 کیلومتری در حال احداث است که تاکنون 74 مورد به بهره برداری رسیده است.
ناصری گفت: اجرای طرح های راهسازی فرآیندی زمان بر است ولی در طول 10 ماه گذشته بخش زیادی از نقاط حادثه خیز مسیر اصلاح شده است، تعریض جاده از مهران به سمت صالح آباد در دست پیمان است و واریانت صالح آباد به گلان نیز شن ریزی شده و آماده آسفالت است.
وی با انتقاد از اجرایی نشدن قول های مسوولان سازمان حج و زیارت در خصوص احداث زائرسرا در شهر مهران افزود: مجموعه مدیریتی شهر مهران آمادگی کامل دارد اقدامات مورد نیاز از جمله تامین زمین، آب و برق را در اختیار پیمانکار قرار دهد ولی تاکنون مسوولان این سازمان اقدامی برای اجرای تعهد خود انجام نداده اند.
ناصری مرز بین المللی مهران را گرانیگاه تردد زوار به کشور عراق دانست و اضافه کرد: مسوولان نظام مقدس جمهوری اسلامی نگاه ویژه و راهبردی به این نقطه شهیدپرور که در دوران دفاع مقدس محل عروج شمار بسیاز زیادی از فرزندان غیور این مرز و بوم بوده، دارند و امیدواریم با راه اندازی منطقه آزاد تجاری و صنعتی شاهد رونق بیش از پیش این نقطه مرزی بهویژه از نظر تولید و اشتغالزایی باشیم.
سال گذشته در ایام منتهی به اربعین حسینی بیش از یک میلیون و 500 هزار زائر از مرز بین المللی مهران تردد کردند که پیش بینی می شود امسال این میزان تردد تا دو برابر افزایش یابد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار