کد خبر: ۱۱۴۴۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۳ 19 December 2023

۱۴۰۲ در سالهای ابتدایی قرن ۱۵ شمسی و دهه سوم از قرن جدید میلادی قرار داریم و شاهد اتخاذ تصمیمات بزرگ جهانی تحت مدیریت سازمان ملل متحد طی انعقاد کنوانسیونهای آب و هوایی ، زیست محیطی و برنامه های اجرایی تغییر مصرف نوع انرژی هستیم .شواهد و قرائن نشان می دهند که تحولات بنیادین در تمدن و سبک زندگی بشر و اکوسیستم های کسب و کار در حال اجراست . در زمان رخداد انقلاب اول صنعتی ،انسانها بی مهابا و ذوق زده پس از اختراع ماشین ،دست به استفاده گسترده از انواع انرژی فسیلی پایه کربن در یک غفلت ناشی از فقدان دانش زیست محیطی و خارج از ظرفیت و کشش آب و هوای کره زمین ، تعادل زیستی آنرا بهم زدند و باعث آلودگی شدید آب و هوا و خاک شدند . طمع شدید نظام سرمایه داری کلاسیک که برای کسب هر چه بیشتر ثروت اندوزی حجم و مصرف تولیدات صنعتی را آنچنان افزایش دادند که موجب آلوده ساختن دریاها، رودها ، منابع آبهای زیر زمینی ، خاک ، اتمسفر کره زمین و تخریب جنگل ها شدند .حال زمین را آنچنان خراب کردند که تنظیم طبیعی اکوسیستم محیط زیست بر هم خورد . امروزه حال زمین اصلا خوب نیست ! سالهاست دانشمندان به دولت ها هشدار بیدار باش می دهند .سازمان ملل متحد با همراهی کلیه کشورهای شمال و جنوب تصمیم گرفته اند مشترکا برای نجات حیات در کره زمین همکاری کنند .جهان به حمایت تک تک ملت ها و بنگاهها و بنگاههای کسب و کار و انسانهای جهانشهر برای کسب موفقیت طرحهای نوین زیست محیطی و تغییر روش های انجام کار و سبک زندگی و تغییرات الگوهای مصرف انرژی و تامین کالری مورد نیاز انسانها ، احتیاج دارد .پیروی از تحولات و ره آوردهای انقلاب های چهارم و پنجم صنعتی دیگر اختیاری نیست ، بلکه به اقدامی اجباری تبدیل شده است .!

 طبیعتا تغییرات تمدنی و بنیادین در سبک زندگی و انجام کارها ، همانطوریکه سبک زندگی و ابزارآلات و وسایل مختص فرهنگ روستانشینی و کشاورزی در قرن نوزدهم را عوض کرد بطوریکه سبک زندگی سنتی را طی چند دهه به تکنولوژی جدید و فرهنگ شهرنشینی ارتقا داد و جامعه صنعتی نیروهای تحصیل کرده دارای مهارت را پرورش داد ، اکنون جامعه مدرن فرا صنعتی دریافته که ادامه این روند تمدنی دیگر غیر ممکن است و چاره ای نیست که انسانهای خردمند پرورش یافته جوامع روستایی و شهری در همه جای کره زمین به سرعت در اجرای برنامه های اصلاحی و نوآوریهای تکنولوژیکی و پیاده سازی الگوهای مصرف انرژی و الزامات زیست محیطی مشارکت و همکاری مجدانه کنند .

 از میان همه سازمانها، صنعت بیمه ذاتا بعلت اینکه با مفاهیم مدیریت ریسک در همه ابعاد عجین است ،مسئولیت اجتماعی سنگین تر و مبسوط تری نسبت به سایرین بر عهده دارد .در گام اول ؛ ماموریت سوت زنی و اعلام هشدار به بیمه گذاران و آحاد شهروندان در جوامع و آشنا نمودن دقیق آنها با مخاطراتی که تمدن بشری را تهدید می کنند و انتقال آموزه های مد نظر کشورهای پیشقراول اصلاحات و دگردیسی تمدنی در حال اجرا از جمله وظایف مهم‌ بر عهده شرکت های بیمه می باشد. نشر دانش مطالعات ریسک اکوسیستم فضای کسب و کار به کارشناسان دولت، مردم در جهت ترغیب همراهی همگان با پیشتازان انتقال بزرگ تمدنی از جمله همکاری ها و همیاری هایی ست که بعلت ماهیت حرفه بیمه گری با فلسفه وجودی آنها رابطه مستقیم و تنگاتنگ دارد .
شرکت های بیمه شاخص دنیا در تحقیقات و توسعه و طرح ریزی عرضه بیمه نامه های مختص تحولات تکنولوژی IT و آب و هوایی و حمایت از کسب و کارهای مرعی محیط زیست و تولید محور به فعالیت می پردازند . بجاست صنعت بیمه کشورمان نیز به تاسی از بیمه گران پیشرو دنیا که شتابدهنده اقتصاد ملی کشورها شده اند و بطور غیر مستقیم از منظر آموزه های مدیریت ریسک و مستقیم با صدور بیمه نامه های نوین تمام خطر ( AllRisk ) برای پشتیبانی از سرمایه گذاران خرد بنگاههای SMEs و کارآفرینان در مقابل مخاطرات مشهود و نامشهود و دوران گذار تمدنی بعنوان حامی و پشتیبان اکوسیستم کسب و کار ها در کمک به دولت ها و بخش های خصوصی و تعاونی ایفای نقش کنند .در این فرآیند قطعا به دانش اساتید مبرز دانشگاهها ، اساتید بخش های صنعت و خدمات و کشاورزی و همیاری اندیشمندان کشورهای دوست و ایرانیان متخصص مقیم خارج از کشور مسلط به رشته های علمی گوناگون احتیاج مبرم وجود دارد ...

سه شنبه : ۲۸ / ۹ / ۱۴۰۲

کارشناس مطالعات ریسک و بیمه ، حاجی اشرفی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار