حاشیه نگاری بر عذرخواهی ستاد استقبال از روحانی؛
آیا وقت آن نرسیده که پوسته به ظاهر مردمی ستادهای استقبالی را کنار بزنند تا لازم نباشد، کسی بیانیه حضور عمومی در استقبال از خادمان مردم صادر کند، دانش آموزان و کارمندان را به صف کند و دست آخر اگر موفق به انجام این کار نشد، مردم را مقصر جلوه نداده و از زبان ایشان از مسئولان بالادستی خود پوزش نخواسته و به نوعی خودشیرینی ننمایند؟!
کد خبر: ۱۱۴۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲ 18 October 2015
هرچند ظاهر قضیه شبیه عذرخواهی توأمان از رئیس جمهور و مردم است، عملا این عذرخواهی از جانب مردم صورت گرفته؛ از جانب آنهایی که ظاهرا باید برای استقبال می‌آمدند، ولی گویی این بار قصور مرتکب شده و نیامده‌اند!

به گزارش «تابناک یزد»، استقبال از رئیس جمهور در سفر مازندران آنقدر عجیب بود که دستمایه شکل گیری حاشیه های جدیدی برای کشور شد؛ استقبالی کم رونق که برخی تلاش کردند آن را دستمایه تحلیل های خود قرار داده و با قیاس با استقبال های پیشین از روحانی و حتی مقایسه جمعیت استقبال کنندگان با جمعیتی که در استقبال از رئیس دولت پیشین در سفرهای استانی گرد می‌آمدند، برداشت های خود را از فرصت پدید آمده داشته باشند.

اما هنوز فرصت برای داوری درباره این مطالب فراهم نیامده، اتفاقی رخ داد که همه چیز را تحت الشعاع قرار داد و رنگ و بویی متفاوت به استقبال متفاوت از رئیس دولت داد. اتفاقی آنقدر عجیب که نمی‌توان از رنگ و بوی سیاسی کاری در آن صرف نظر و صرفا یک اقدام عجیب قلمدادش کرد؛ عذرخواهی رسمی ستاد استقبال از رئیس جمهور بابت استقبال اندکی که «در خور شأن رئیس اجرایی و تیم مدیریتی ایشان نبوده است»!

در بخشی از این بیانیه رسمی که نام «محرمعلی خداوردی» با نام «رئیس ستاد استقبال مردمی ریاست جمهوری» در انتهای آن درج شده، آمده: «ضمن عذرخواهی از مردم فهیم استان و همین‌طور از جناب آقای دکتر روحانی و هیأت همراه، این ستاد پاسخگو بودن عوامل مدیریتی استان نسبت به این نادیده انگاشتن عوامل اجرایی ستاد و پیگیری مصوبات سفر را در سرلوحه برنامه‌های خویش قرار داده است. همچنین این دست‌اندرکاران به مردم خوب این استان توضیح خواهند داد، استان مازندران که در مهمان‌نوازی و فرهنگ مهمان‌مداری دارای سبقه تاریخی می‌باشد، چرا با این حرکت مواجه شده است.»

این تصویر که به نظر می‌رسد با دوربین تلفن همراه به ثبت رسیده، در روزهای گذشته آنقدر در شبکه های اجتماعی دست به دست شد که
این تصویر که به نظر می‌رسد با دوربین تلفن همراه به ثبت رسیده، در روزهای گذشته آنقدر در شبکه های اجتماعی دست به دست شد که "استقبال اندک" از رئیس جمهور برای همه سوال برانگیز شد.

بدین ترتیب ادعا شده که قرار است این عدم استقبال به نوعی پیگیری شده و نتایج آن به اطلاع عموم برسد؛ گویی استقبال از رئیس جمهور پروسه ای است که به صورت پروژه پیمانکاری به انجام می‌رسد و اگر به مانند این سفر شکست بخورد؛ باید درباره آن تحقیق و تفحص و علل ناکامی پروژه را کشف و اعلام کرد.

دردناک تر اینجاست که می‌بینیم برای نخستین بار، برخلاف رویه همیشگی مسئولان که این گونه استقبال ها را خودجوش می‌خواندند و اصرار داشتند که دعوت و حتی اجبار دانش آموزان، کارمندان و دیگر قشرها برای حضور در این استقبال ها، مردمی است و مسئولان، به ویژه دولتمردان سهمی در آن ندارند، اکنون مشخص می‌شود که این گونه نیست، وگرنه چه نیازی بود بابت اتفاقی که خودجوش رخ نداده، از کسی پوزش خواست.

این در حالی است که اگر در ماجرای رخ داده تعمق کنیم، با این پرسش مواجه خواهیم شد که براستی چه ضرورتی به استقبال پرشکوه از مسئولان در سفرهای استانی وجود دارد؟ مگر غیر از این است که حضور دولتمردان در شهرها و استان های مختلف، گامی جهت ملموس شدن بهتر مشکلات این مناطق و ارائه خدمت بهتر به این مناطق است؛ با این حساب، آیا تعداد استقبال کنندگان در انجام این فرایندهای مقرر تأثیری خواهد گذاشت؟

اکنون اگر از منظر دیگری به ماجرا بنگریم، شگفتی هایمان افزون خواهند شد؛ از این منظر که می‌بینیم در بیانیه عذرخواهی، به دلیل استقبال اندک، از مردم، رئیس جمهور و هیأت همراه وی عذرخواهی شده است. چرا؟ چون شمار استقبال کنندگان (بخوانید مردم) کم بوده است! با این حساب، گویی نویسندگان این بیانیه که به ظاهر خود را بخشی از مردم می‌خوانند و مدعی هستند که ستاد مردمی هستند، بابت قصور مردم از رئیس جمهور و هیأت همراه وی عذرخواهی کرده‌اند!

البته احتمالا منظور تهیه کنندگان این بیانیه رسمی عذرخواهی، یقه گیری سیاسی از آن دسته مسئولان استان بوده که به زعم ایشان، با ستاد استقبال مردمی همکاری لازم را مبذول نداشته‌اند ولی آیا غیر از این است که برآیند رفتارشان، پوزش خواهی از مقامات به دلیل قصور مردم بوده؟

با این حساب، آیا جا ندارد که دولتمردان و مسئولان استانی بابت صدور چنین بیانیه‌ای از مردم پوزش خواهی کنند؟ آیا وقت آن نرسیده که پوسته به ظاهر مردمی ستادهای استقبالی را کنار بزنند تا لازم نباشد کسی بیانیه حضور عمومی در استقبال از خادمان مردم صادر و دانش آموزان و کارمندان را به صف کند و دست آخر اگر موفق به انجام این کار نشد، مردم را مقصر جلوه نداده و از زبان ایشان از مسئولان بالادستی خود پوزش نخواسته و به نوعی خودشیرینی ننمایند؟!


تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار