چهارشنبه گذشته ۹ معلم ایرانی که در مدارس ایرانی در امارات تدریس می‌کردند، به دلیل نداشتن ویزای العین بازداشت شدند! هرچند این خبر در ابتدای امر کمی غیر عادی به نظر می رسید، به تدریج مشخص شد که نه تنها واقعیت دارد بلکه ابعاد آن بسیار گسترده تر از آن چیزی است که از ابتدا مطرح می شد.
کد خبر: ۱۱۲۶۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶ 16 October 2015
وجود قراردادهای چندجانبه حقوقی و اشتغال معلمان برخی دولت ها در خارج از مرزهای سیاسی کشورها، امروزه امری طبیعی و متداول است؛ هرچند این مأموران دارای مصونیت نیستند، برخی شغل‌ها مانند معلمی و پزشکی به علت جایگاه والا و بالای انسانی خود دارای چنان شأنی هستند که در همه جهان با آنان با احترام کامل برخورد می‌شود.

به گزارش«تابناک یزد»، چهارشنبه گذشته ۹ معلم ایرانی که در مدارس ایرانی در امارات تدریس می‌کردند، به دلیل نداشتن ویزای العین بازداشت شدند! هرچند این خبر در ابتدای امر کمی غیرعادی به نظر می رسید، به تدریج مشخص شد که نه تنها واقعیت دارد بلکه ابعاد آن بسیار گسترده تر از آن چیزی است که از ابتدا مطرح می شد.

به هر حال از چند روز پیش 9 معلم مرد ایرانی و 13 معلم زن به بهانه نداشتن بطاقه‌العمل (کارت کسب وکار) و همچنین مجوز کاری در منطقه العین که زیر نظر ابوظبی است بازداشت شده‌اند که البته معلمان زن به قرار کفالت در حال حاضر آزاد شده‌اند.

اماراتی ها دلیل این بازداشت را این گونه بیان می کنند که مجوز کار این معلمان برای اشتغال در ابوظبی نامعتبر است. در واقع مقامات اماراتی با این استدلال که این معلمان چرا با ویزای دوبی در العین امارات مشغول به تدریس هستند، اقدام به بازداشت آنها کرده اند.

همچنین مقامات اماراتی ادعا می‌کنند، در چند سال گذشته تذکرات کتبی و شفاهی لازم به سرپرست مدارس جمهوری اسلامی ایران در این منطقه و سفارت جمهوری اسلامی در ابوظبی برای کسب مجوزهای فوق داده شده و این تهدید متوجه معلمان اعزامی جدید در امارت های مختلف این کشور است.

ما هم مدعی هستیم که معلمان از سال‌های گذشته با مجوز کار و اقامت مربوط به دوبی به صورت متعارف در ابوظبی نیز تدریس می‌کردند و مشکلی در این زمینه نداشته است. از سوی دیگر، برخی مسئولین وزارت خارجه اعلام کرده اند، در پیگیری‌هایی که از وزارت امور خارجه برای بررسی علت بازداشت ۹ معلم ایرانی داشتم، مشخص شد که هنوز مجوز کار این معلمان توسط کشور امارات صادر نشده و این دولت اقدام به بازداشت آنها کرده است.

همچنین نکته ای که در این روزها زیاد شنیده می شود و متأسفانه تکذیب نیز نشده، موضوع نحوه نگهداری این معلمان در زندان است. بنا بر گفته های شاهدان عینی، جاي غل و زنجير بر د‌‌ست و پاي 9معلم ايراني كاملا مشهود‌‌ است و همچنین سر‌ معلمان نيز د‌‌ر بازد‌‌اشتگاه تراشيد‌‌ه شد‌‌ه است.

همانگونه که مشخص است در رابطه با مسئول این حادثه تاکنون اظهار نظرهای متفاوتی ارائه شده است. اما آنچه واضح است این است که دو وزارت خانه آموزش و پرورش و وزارت امورخارجه مسئول مستقیم پی گیری و حل این موضوع هستند و باید پاسخگوی عملکرد خودشان باشند.

آقای فانی، وزیر آموزش و پروش امروز در واکنش به زندانی بودن برخی معلمان در خارج از کشور بیان داشته که پیگیری‌های زیادی در این زمینه انجام شده و نیازی به رسانه‌ای شدن پیگیری‌های آموزش و پرورش برای فرهنگیان بازداشتی در کشور نمی‌بیند!

آنچه امروز ضروری به نظر است، دفاع همه جانبه دستگاه های متولی از جمله معاونت کنسولی و امور ایرانیان وزارت خارجه از این معلمان است که متأسفانه تاکنون کنش یا واکنش چندان مؤثری از خود نشان نداده است. باید خدمت آقای قشقاوی که معاونت کنسولی وزارت خارجه را بر عهده دارند، عرض کرد که احضار کاردار امارات در غیاب سفیر این کشور، دردی را از معلمان دربند در این کشور درمان نمی کند!

عدم ارائه کنش مناسب حقوقی برای حفاظت از جان و مال و آبروی اتباع کشور به قدری مهم و حیاتی است که از ایشان باید پرسید چرا شما در چندین سال معاونت خود در این رده پیش بینی چنین مشکلی را نکرده اید؟ حالا هم که پیش بینی این مشکل را نکرده اید، چرا با چاره اندیشی و اقدام فوری در جهت حل این فاجعه برنمی آیید؟

پرسش دیگر آنکه در صورتی که چندین روز از این موضوع می گذرد، احضار کاردار اماراتی افاقه کرده است؟

باید بیان داشت، وظیفه اصلی رفع مشکل به صورت کلان بر عهده معاون کنسولی وزارت خارجه یعنی آقای قشقاوی است. در هر حال آقای معاون وزیر باید بداند با در اتاق کار نشستن و احضار کاردار این موضوع حل شدنی نیست و نیاز به رایزنی و اقدام محکمتر و حتی متقابل برای حل این موضوع است.

آقای قشقاوی و دوستانش در مجموعه زیربط وزارت خارجه باید یا پیش بینی این مشکل را می کردند و در جهت حل آن برمی آمدند و یا الان که کم کاری کرده اند و مشکل را حل نکرده اند، دست کم این بار کم کاری را کنار گذاشته و به فکر حل قطعی مشکلات معلمان در بند ما در امارات بکنند!

در واقع اگر این موضوع را نیز بپذیریم که مقصر اصلی بازداشت معلمان هیچ یک از مسئولان کشور نیست، بلکه این سیاسی کاری اماراتی ها و همچنین شیطنت عربستان است، باید گفت با تعارف کار درست نمی شود، بلکه وزارت امور خارجه باید هشدار جدی به اماراتی ها در این مورد بدهد و دست از اقدامات فرمایشی همچون احضار کاردار که نشان داده است تاکنون فایده ای نداشته است، بردارد.


تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار