نشست هم‌اندیشی شورای مرکزی جامعه اسلامی کارگران استان قم به‌منظور بررسی شرایط سخت کاری، نداشتن امنیت شغلی، عدم بهره‌مندی از بیمه و کار مستمر کارگران روزمزد ساختمان، و پیگیری مطالبات کارگران به‌ویژه در حوزه بیمه و مسکن کارگری برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۱۴۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰ 10 July 2023

به گزارش تابناک قم، نشست هم‌اندیشی شورای مرکزی جامعه اسلامی کارگران استان قم با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنوری، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، عباس شیرمحمدی، دبیر جامعه اسلامی کارگران استان قم محمد رنگرز عضو اتحادیه نانوایان استان قم احمد رجبیان عضو اتحادیه فرش دستباف استان قم اعضای خانه کارگر و سایر اتحادیه‌های صنفی و کارگری استان، داوود کشوری، رئیس انجمن صنفی گچ کاران ساختمانی استان قم روز شنبه 17 تیرماه در محل دفتر حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنوری برگزار شد.

در ابتدای این نشست، عباس شیرمحمدی، با اشاره به مشکلات صنفی کارگران استان قم، بیان کرد: ناهماهنگی دستمزد کارگران و تورم از گذشته تا به امروز همچنان ادامه دارد و امروز به وضعیتی رسیدیم که سفره کارگران کاملاً خالی است. حقوق هشت میلیون تومانی یک کارگر با پرداخت ماهانه ۴۰ میلیون تومانی در طرح نهضت ملی مسکن و خط فقر بیش از ۱۴ میلیون تومان هیچ تناسبی ندارد. با توجه به وضعیت تورم در کشورمان و افزایش ناگهانی قیمت‌های بازار خرید و فروش مسکن، اگر کارگران در طرح نهضت ملی مسکن نتوانند صاحب مسکن شوند، دیگر خانه‌دار شدن آنان امری غیرممکن به نظر می‌رسد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی حال حاضر کارگران به‌ویژه‌ کارگران ساختمانی، حوادث ناشی از کار است. ۶۰ درصد حوادث ناشی از کار، مربوط به کارگران ساختمانی است، افزود: سرکوب حقوق و دستمزد کارمندی و کارگری به بهانه تورم، هیچ‌گونه شواهد تجربی و مطالعاتی متقن ندارد و باید در این حوزه مطالعات جدی انجام شود.

نماینده مردم قم در این جلسه بیان کرد: بحث بیمه کارگران ساختمانی با فراز و فرودهای بسیاری در کمیسیون مجلس با اصلاحات در نوبت رسیدگی در صحن بود. علی رغم اینکه باید نمایندگان و هیات رئیسه این اصلاحیه را در نوبت رسیدگی قرار دهند زیرا کارگران ساختمانی سال هاست در انتظار این موضوع بودند اما متأسفانه اصلاحیه ماده پنج قانون بیمه کارگران به‌مدت دو سال به تعویق افتاد و این مسئله نیازمند رسیدگی و نظارت جدی است.

در ادامه نشست، شرایط سخت کاری، نداشتن امنیت شغلی، عدم بهره‌مندی از بیمه و کار مستمر کارگران روزمزد ساختمان، و پیگیری مطالبات کارگران به‌ویژه در حوزه بیمه و مسکن کارگری سخن به میان آمد. همچنین مشکلات و دغدغه‌های اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌های صنفی بررسی شد و برای رفع نیازهای جامعه صنفی، راهکارهای مناسبی ارائه شد.

در پایان این جلسه، همچنین مقرر شد اصناف مختلف جلسات تخصصی نیز با هدف پیگیری و طرح مسائل و مشکلات صنفی با نماینده محترم مردم قم داشته باشند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار